Avatar billede harthimmer Nybegynder
28. januar 2007 - 11:39 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Processor junglen?

Hej eksperter.
Jeg står og skal opgradere min pc. med nyt bundkort
og processor, men jo mere jeg ser på jo mere forviret
bliver jeg.
kravende er en god fremtidssikret processor der både
kan køre 32 og 64 bit (først Vista 32 bit senere Vista 64 bit).
jeg er ligeglad om det er AMD eller Intel bare der er god, stabil
og hurtig.
Bundkortet skal AGP slot til mit grafickort og plads til min
4 gb. ram.
min nuværende strømforsyning er 300W det ville være fint hvis
den også kunne passe.
Nogen der har nogle gode forslag?
Venlig hilsen Tom Harthimmer.
Avatar billede harthimmer Nybegynder
28. januar 2007 - 11:42 #1
Jeg glemte lige at sige budgetet ligger på ca. 2000-2500 kr.
for processor og bundkort.
hilsen Tom Harthimmer
Avatar billede fluse Nybegynder
28. januar 2007 - 13:51 #2
Jeg kan nesten med sikkerhed sige at det ikke kan lade sig gøre hvis du vil skifte til nyeste teknologi!

Der er pt. 2 valgmulighedder som jeg ville betegne som bare lidt fremtidsikker (det er der altså ikke noget der er!)

Problemet er bare... at begge disse løsninger, som er Core 2 duo eller amd64 (i am2 sockel) er lavet til PCI-e og DDR2 ram! Det vil sige du kan ikke genbruge hverken grafik kort eller ram fra dit gamle system, og så er budgetet skudt helt i smadder.

for 2000-2500 kan man godt lave en lappeløsning, der giver dig en hurtigere CPU, men det bliver altså kun halvgodt, da du kommer til at blande ny teknologi med noget der er ved at blive udfaset.

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=211314
Her er et bundkort der understøtter core 2 duo, AGP OG pci-e... Men det ændre altså ikke ved at nye CPU'er skal bruge DDR2 ram... så hvis du ikke har det, skal de altså skiftes. Og som jeg sage i en anden tråd, så mener jeg 100% at man skyder sig selv i foden ved at genbruge et AGP gfxkort, da bundkort som dette ikke er super gode til en core 2 duo.

CPU'en i det setup, og den prisklasse ville blive en core 2 duo e6300, måske en e6400 hvilket begge er fine CPU'er.

Fluse
Avatar billede harthimmer Nybegynder
28. januar 2007 - 15:44 #3
Tak for hjælpen.
Jeg tror jeg ser mig om efter en helt ny pc. et er nok
det bedste. men vil du anbefale en core 2 duo istedet for AMD64XXX ?.
VH Tom Harthimmer.
Avatar billede fluse Nybegynder
28. januar 2007 - 16:36 #4
Ja, jeg vil helt klart anbefale en core 2 duo over en amd64 x2... Grunden til dette er at Intels CPUer faktisk er billigere i forhold til hvad de yder en amd pt er...

en core 2 duo e6400 yder tilsvarende en amd64 x2 4400+ men er billigere... Og en core 2 duo e6600 (som jeg mener er den man bør vælge!) yder omkring det samme som amds FX x2 (altså deres topmodel) men kun koster ca. 1/3 af amd'en.

Så jeg ville anbefale en core 2 duo (e6300, e6400 eller e6600 alt efter budgetet), et bundkort med et p965 chipset og nogle PC2-5400 ram. eller Pc2-6400 ram hvis man vil overclocke. Og et ATI x1950pro kort til 1500kr hvis der skal spilles på den, da det pt er bedst ydelse/pris.
Hvis man vil smide flere penge på GFX kortet end de 1500kr er næste fornuftige trin et 8800GTS til ca. 3000kr. (Men dette ændre sig nok når 8600GT bliver frigivet i danmark :)

Fluse
Avatar billede harthimmer Nybegynder
28. januar 2007 - 18:15 #5
Jeg siger mange tak for svaret.
VH Tom Harthimmer