Avatar billede kjeld Nybegynder
25. maj 2001 - 21:46 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Ram til Amitech,

Jeg skal rejse til \"langbortistan\" og har lovet at få fat i 128 mb ram til hans \"amitech 444\", samt sætte disse i hans puter,(han har kun de obligatoriske 64).
Er det mon nogen der ved om det skal være sd100 eller
sd133 ram.
Selv har jeg sat 133 ram i min puter, sammen med de 100 ram der var,uden problemer (sd133 ram er billigere i øjeblikket)
Er det mon en der ved om jeg får problemer med dette samt hvormange sokler til ram Amitech har???
Avatar billede dar Nybegynder
25. maj 2001 - 21:51 #1
Du kan kun få problemer! Det er jo en amitech... Nej, hvis der nu sidder noget SD-ram i hans amitech (en amitech er en amitech - en computer er en computer) så kan du uden de sædvanlige problemer med amitechen sagtens stoppe dem i.
Avatar billede rickypriv Nybegynder
25. maj 2001 - 22:08 #2
Uanset om bundkortet understøtter 133 eller ej, vil den max køre med 100 på begge klodser, hvis blot ét af klodserne kører med 100.
Men ellers skulle det ikke give nogen problemer.
Avatar billede dinoman Nybegynder
26. maj 2001 - 09:49 #3
På amitechs hjemmeside er der både en model 444 og en 444B. Dog kører de begge med samme bundkort, nemlig et SuperMicro 370SLM LX.

Du kan se info på denne link:
http://www.supermicro.com/PRODUCT/MotherBoards/440LX/370SLM.htm

Og udfra super micros hjemmeside, ser det ud som du IKKE kan smide PC100 eller PC133 ram i model 444/444B.

Bundkortet understøtter max PC66 SDRAM.
Avatar billede dinoman Nybegynder
26. maj 2001 - 09:53 #4
Ifølge www.edbpriser.dk kan du få en 128Mb PC66 SDRAM modul til 444,-. (<-- Sjovt...)

Du kan vistnok få dem med højst 128Mb på en.
Avatar billede dar Nybegynder
26. maj 2001 - 12:47 #5
Uanset antallet af mb ram og dets MHz, kan man GODT proppe pc133 ram i den, så længe der blot er tale om 168 benet SD-ram.
Avatar billede dinoman Nybegynder
26. maj 2001 - 15:27 #6
Øhhh, nej!

I hvert fald ikke efter de motherboard jeg har erfaring med. Jeg havde selv engang en amitech 417C. I den sad et freetech motherboard som kun understøttede pc66 sdram.

Dengang anede jeg intet om ramtyper så jeg købte pc100 ram(1998).
Maskinen nægtede at starte op, det eneste der kom ud af det var: biiiib biiiib biiiib biiiib plus sort skærm.

Det kan være noget andet med det chipsæt der sidder på bundkortet i amitech 444 serien. Det kan være den tillader nyere ram, men jeg tror ikke systemet kører bedre af den grund, faktisk dårligere.

168-pins hentyder bare til ram der benytter DIMM sokler.

I det hele taget anbefaler jeg heller ikke amitech. Amitech-navnet er dyrt.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
26. maj 2001 - 20:41 #7
dinoman har fat i noget meget essentielt her. Jeg aner ikke hvor gammel den omtalte Amitech er, men jeg har prøvet med pc133 ram i en ældre sag hvor den eneste bios indstilling til ram hastighed var by spd. Hvilket resulterede i at den stakkels AMD K6-2 300 forsøgte at køre 133 på bussen. resultatet kender i sikkert. Man kan altså ikke bare proppe pc-133 i hvad som helst og forvente det kører.
Avatar billede dinoman Nybegynder
26. maj 2001 - 21:20 #8
Amitech 444/444B lanceres marts 1999...

Jeg tror det vil være en meget dårlig ide at forsøge at smide PC66 ram i din amitech 444.

I det der højt og tydeligt står at det kortet kører med en FSB på 66Mhz.

Cpu\'en er af den ældre celeron-type, der kører på PPGA sokkel, som understøtter max 66Mhz.

FSB er den frekvens som eksisterer rundt mellem alle kredsløbene.
Avatar billede dinoman Nybegynder
26. maj 2001 - 21:23 #9
^^^^
||||
UNDSKYLD, EN LILLE SKRIVEFEJL!!

Jeg tror det vil være en meget dårlig ide at smide ANDET END PC66 ram i din maskine.

Det var sådan det skulle lyde :)
Avatar billede hottadpole Nybegynder
26. maj 2001 - 22:30 #10
he he Hvad hjertet er fuldt af løber tastaturet over med. Men du har fuldstændig ret.
Avatar billede dar Nybegynder
29. maj 2001 - 13:11 #11
Det lyder eddermaneme skummelt! Men hvad - det er jo ikke en Amitech for ingen ting...
Avatar billede kjeld Nybegynder
30. maj 2001 - 12:55 #12
Tak for svar/advarsler!
Jeg ser ingen anden løsning på problemet end at
pille en ramkreds ud når jeg kommer frem, gå ned til \"puterforhandleren\" (elktric world) og sige at jeg skal ha`sådanne ram!