Avatar billede vipervision Nybegynder
27. januar 2007 - 01:01 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Formatering af disk i forbindelse med instalation af XP

Jeg har et problem. På grund af virusangreb vil jeg gerne formatere mit c-drev så jeg kan lave en helt frisk instalation af XP. Som alle ved, så kan man ikke formatere c-drevet for det vil windows ikke tillade. Hvordan gør man det så alligevel???

Jeg har prøvet at putte den nye windows-cd i maskinen, men jeg fik ikke nogen mulighed at formatere/slette hele drevet under installationen.

Hvad gør man???
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2007 - 01:05 #1
Download Killdisk, Start PCén op med Killdisk-diskette, og du sletter ALT på din PC med garanti! ;-)
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2007 - 01:07 #2
Avatar billede ksoren Nybegynder
27. januar 2007 - 01:10 #3
Om drevet skal formateres eller ej, bestemmes i denne menu:

http://support.microsoft.com/kb/313348/da

11.    Vælg den formateringsindstilling, du vil bruge til partitionen, og tryk derefter på ENTER. Du har følgende muligheder:
•    Benyt NTFS-filsystemet ved formatering af partitionen (hurtig)
•    Benyt FAT-filsystemet ved formatering af partitionen (hurtig)
•    Benyt NTFS-filsystemet ved formatering af partitionen
•    Benyt FAT-filsystemet ved formatering af partitionen
•    Efterlad det aktuelle filsystem intakt (ingen ændringer) ** ingen formatering
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2007 - 01:14 #4
ksoren:
Med den metode, sletter man kun indholdsfortegnelsen + dele af det øverste lag på harddisken.
Med mit forslag slettes ALT, også alle tidligere installationer. ;-)
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2007 - 01:16 #5
...tillige kan fremtidige installationer undgås at blive ustabile. ;-)
Avatar billede ksoren Nybegynder
27. januar 2007 - 01:18 #6
Fremtidige installationer er ret ligeglade med om der ligger data i de sektorer, som pt ikke benyttes.
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2007 - 01:35 #7
Ikke hvis han forhåbentligt laver en ordentligt Disk-fragmentering (som fx. Perfectdisk fra raxco.com), og så vil alle filer og mapper lægge sig korrekt i starten af harddisken (med alle selektorer, cylendre, clustre og hvad ved jeg).

Men ja ja, I vælger jo selv hvilket niveau og kvalitet for sletning, I ønsker. :-)
Avatar billede ksoren Nybegynder
27. januar 2007 - 01:42 #8
Når defragmenteringsprogrammet kopierer data fra en sektor til en anden, så bliver de gamle data automatisk overskrevet.

Om du har kørt killdisk eller ej, har ingen betydning.
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2007 - 01:57 #9
Desværre, så enkelt er det ikke. Man overskriver nemlig ikke data med nye data - kun indholdsfortegnelsen bliver overskrevet, og alle andre data bliver "kun" delvist overskrevet, og kan meget nemt gendannes! Tro mig!

Jeg kan fortælle, at politiet, efterretnings-tjenester og lign. netop bruger programmer som GetDataBack osv. til at genfinde data af personers harddiske, som tror at de har slette alle data med Windows standard-sletnings-teknikker og formateringer.

På godt dansk:
Windows egne standard-sletnings-teknikker og formateringer, virker kun overfladisk. Altså nix og nada.

Derfor:
Hvis I vil ha en PC som kører med en mere harddisk som er klart mere stabil, og som ikke bliver langsommere og tungere med tiden, så brug Killdisk. ;-)
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2007 - 02:01 #10
Hvis du/I stadig er i tvivl, så prøv dette:
Download GetDataBack (det er delvist gratis), og se selv jeres egne gamle data, fra FØR I overskrev jeres harddisk med nyt Operativ System.
Det burde jo ikke kunne lade sig gøre, hvis Windows egne standard-sletnings-teknikker og formateringer virkede, vel? ;-)
Avatar billede ksoren Nybegynder
27. januar 2007 - 02:06 #11
Ja, data kan genskabes. Men det nye index over filer, som oprettes ved formatering, peger ikke på de gamle sektorer. Dvs det er ganske irrelevant hvad de indeholder