Avatar billede zandman Nybegynder
26. januar 2007 - 14:15 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke boote VEGA+ Model 259ia1

Jeg har en bærbar computer som pludselig er holdt op med at ville boote. Den når ikke engang ind i bios og giver et bip signal for at fortælle hvad der er galt. Der kommer efter ca. 30 sek. et svagt klik lyd fra højttaleren én gang. Men ikke noget jeg kan sige ikke var der før problemet opstod. Status er altså: Sort skærm, cd drev virker, harddisk spinder op men ingen boot sekvens.

Jeg kan af gode grunde ikke vide om den tæller ram op eller overhovedet laver noget som helst fornuftigt. Skærmen tror jeg ikke er færdig for jeg har set den fade fra mørk til lys et kort øjeblik når man holder sluk nede 5 sek for at slukke computeren igen. Der står på et mærkat at den anvender "intervideo InstantON" hvad det så end er for noget. Kan det være det der fucker op.

Håber på lidt hjælp for er på bar bund.
Avatar billede zandman Nybegynder
26. januar 2007 - 15:09 #1
Jeg kan tilføje at batteriet ikke virker særligt godt. Computeren har stået med konstant strøm på under brug. Har oplevet at jeg ikke kunne tænde computeren. Så har jeg pillet batteriet ud og holdt tænd/sluk inde imens jeg satte strøm til. Derefter har jeg kunnet tænde computeren men uden andet resultat end der er sort skærm og der ikke sker en dyt.
Avatar billede migdaniel Nybegynder
26. januar 2007 - 20:31 #2
hmmm... gik den bare ud imens du sad og arbejdede eller bare da du skulle tænde den?.
for mig at se r det måske rammen. hvor gammel er den?
Avatar billede zandman Nybegynder
28. januar 2007 - 02:00 #3
Jeg har siden jeg lagde sidste kommentar haft liv i computeren. Det foregik ved at jeg på en eller anden måde fik den til at lade på batteriet. Tror det var ved at tage batteriet ud og sætte det i mens der var strøm til. Så da den havde stået en times tid kunne jeg starte normalt. Det gik fint et par timer hvor jeg forsøgte med og uden batteri at tænde og slukke computeren. Tog så batteriet ud for at se om jeg kunne fremprovokere fejlen og lod den stå natten over. Da min kammerat som jeg kigger på den for ville hente den var den død igen.

Jeg vil mene den er et par år gammel. Min kammerat som ejer den har oplevet problemet før for et års tid siden. Da var det lidt det samme hvor den pludselig ikke vil boote op når der bare er strøm til. Så forsøgte han alle mulige ting og så pludselig virkede den et års tid. Nu er den så gal igen for alvor. Hvis det var rammene ville det vel ikke kunne være en periodisk fejl eller hvordan?

Kan man have en situation hvor hvor det der styrer strømmen dvs. om den skal køre på batteri eller fra strømkabel er defekt. Og ville det i så fald kunne skiftes ud. Jeg tænker på et strømstyrings print eller lign.
Jeg arbejder med reperation af print til dagligt så hvis nogen kender en svaghed på et printkort eller lignende ville jeg evt. kunne lodde det efter. Forstår mig dog ikke på fejlsøgning af elektronik i den forstand - mest lodde og montage.
Kan der være en årsag i bios - evt. et flat bios batteri der gør at den skal lade på batteriet så der er strøm til bios før man tænder. Og er det ikke ulogisk at strømstyringen skulle være styret igennem bios endsige at konstantstrøm ikke skulle kunne afhjælpe problemet lige så godt som at have batteriet i???
En hel masse strøtanker. Men har ikke kunnet finde andre med helt samme problem.
Avatar billede zandman Nybegynder
22. februar 2007 - 00:47 #4
Lukket. Den kommer til rep. ved en fagmand.
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
15. december 2008 - 14:45 #5
Hey fik du nogen sinde lavet din Vega computer? hvis ikke har du den stadig liggende? leder efter netop denne model, da jeg selv har en magen til som mangler lidt reservedele.
Avatar billede zandman Nybegynder
15. december 2008 - 23:42 #6
Sidst jeg talte med min kammerat som ejer computeren havde han vist stadig ikke gjort noget ved den. Diagnosen blev vist at der var brændt et bundkort af i den.

Afhængig af om han stadig har den liggende og flyde kan jeg da godt høre om han vil sælge den til reservedele.

Men ved som sagt ikke lige noget p.t.
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
16. december 2008 - 20:25 #7
Må du meget gerne, hvor i landet bor i? Bor selv på sjælland, skal den sendes med postDK så bliver det sgu nok for omstændigt. men du må meget gerne høre om han stadig har den. Vil ikke give specielt meget for den, somsagt den er defekt og det er kun reservedele til min egen laptop
Avatar billede zandman Nybegynder
16. december 2008 - 23:42 #8
Bor i det midtjyske. Jeg snakker med ham på lørdag. Så kan jeg da lige spørge ind til det.
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
17. december 2008 - 00:02 #9
okay cool