Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
25. januar 2007 - 16:00 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Hvilke OSX filer kan Win IKKE læse/forstå

Ja det lyder nok lidt omvent .. men jeg skal bruge en for OSX alm. documenttype som jeg skal være rimligt sikke på at Windows ikke fatter.
Evnt. en måde at formatere/pakke den på
Avatar billede l_domino_l Nybegynder
25. januar 2007 - 16:04 #1
Øhh...

Du vil skrive noget i et tekst dokument, som en Windows Maskine IKKE kan læse?

Har du prøvet at lave et tekst dokument i Pages?
Avatar billede egonspock Seniormester
25. januar 2007 - 16:08 #2
Undlad at have punktum og en tre-bogstav-forkortelse til sidst. Det er nok det nemmeste. Ellers brug f. eks. .ændrestiltxt, det plejer at virke
Avatar billede l_domino_l Nybegynder
25. januar 2007 - 16:10 #3
egonspock: Øhh.... det er da bare at give den et nyt efternavn, så kan Windows læse den igen?
Avatar billede egonspock Seniormester
25. januar 2007 - 16:18 #4
Det er vel også det, der er meningen? Eller er det noget andet, jesper-moeller er ude på? Så vil jeg da foreslå at lave et krypteret disk-image med diskværktøj, det virker i hvert fald. (jeg har været ude for at måtte kalde en fil noget andet end .doc, for ellers var der et virusfilter, der spiste den, når jeg sendte den som e-mail)
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
25. januar 2007 - 16:30 #5
Meningen er netop at win ikke skal kunne fatte documentet (ej heller ved at ændre . typen

Jeg vil skrive nogle ting som skal mailes.... men  jeg vil være sikker på at windows ikke fatter/kan læse dem .. (Begrundelsen herfor er lang)
Jeg ved jeg kunne kryptere dem.. men dette er ikke en løsning. da modtageren skal kunne læse dem hvis de blot har OSX..

Altså .. et OSX only format...
Avatar billede egonspock Seniormester
25. januar 2007 - 16:47 #6
Okay, så gentager jeg: et format, der kun findes på Mac er .dmg.
Det fås ved at lave et disk-image med Diskværktøj, eller Disk Utility, hvis man foretrækker det på engelsk. Hvis man vil være sikker på at det kun er venligtstemte mennesker, der kan læse imaget, kan man beskytte det med et kodeord og AES-kryptere det. Og man kan roligt sende password med i plaintext, for der skal stadig en Mac til at åbne filen, hvis den skal sendes over en ukrypteret protokol som email. Mig bekendt er det heller ikke nemt at gennemskue de rene dmg-filer, der er i hvert fald ingen kendte programmer til PC, der kan åbne dem, så det er nok et godt format alt i alt.
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
25. januar 2007 - 17:10 #7
Hmm .. jamen skal være text... ikke billede ... da modtagere skal kunne kopiere texten over i andet emne

kan windows forstå/oversætte  div Mac encondings ..Feks OS Roman eller Mac Mail ??
Avatar billede egonspock Seniormester
25. januar 2007 - 17:59 #8
Jeg tror at det kræver en lidt længere forklaring.
Et diskimage har intet med billeder at gøre, bortset fra at de også kan indeholder billeder. Hvis du nogensinde har downloadet et program til din Mac vil du se at det ofte er en fil med suffiksen .dmg, som du så dobbeltklikker på for at åbne. Det er et diskimage, og den disk, der så kommer frem vil kun kunne læses af en Mac. Hvis du laver sådan en med diskværktøj, kan du smide alle de forskellige filer i den, du ønsker og sende den til dine Mac-venner uden at dine PC-venner kan læse indholdet.
De forskellige text encodings ændrer kun på æøå og lignende tegn, den øvrige tekst overlever.
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
25. januar 2007 - 19:29 #9
Oki.. ja det er da en mulighed så ..
Men hvordan laver jeg et sådan ??
Avatar billede egonspock Seniormester
25. januar 2007 - 19:54 #10
Diskværktøj finder du i programmer->hjælpeprogrammer, og fra det vælger du enten via menuen Arkiv->Ny->Tomt diskbillede eller trykke på det andet ikon, der hedder "Nyt billede". Det laver du så i den størrelse du gerne vil have, med eller uden kryptering og gemmer under det navn og sted du vælger. Så kommer der en åben disk frem i Finder, som du kan fylde det i, du gerne vil have. Den kan du så ejecte og så sender du .dmg-filen med email.
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
25. januar 2007 - 20:04 #11
Takker