Avatar billede nikolai19 Praktikant
23. januar 2007 - 00:38 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Flere pc´ere om 1 ekstern harddisk - Muligt eller umuligt?

Hejsa.

Vi er fire gutter i min gruppe paa skolen og vi vil gerne köre vores skoleprojekter uden om skolens server, hvor de er tilgängelige for andre, hvilket vi ikke er specielt glade for, da der er nogle der gerne "laaner" fra andres projekter.

Kan man via en usb-hub eller usb-switch forbinde de 4 pcére med en ekstern hdd som vi alle kan gemme paa? saa vidt jeg har kunnet läse mig til, kan man med en usb-switch deles om en hdd, men der skal man manuelt skifte paa switchen hvilken pc hdden er tilsluttet til. Det er jo ikke det der er miningen, de skal kunne raade over den samtidigt.

Saa mit spörsmaal er: Kan det lade sig göre at forbinde de 4 pcere med en ekstern hdd? Hvis ja, hvilke muligheder er der saa?

mvh Nikolai
Avatar billede miqe Nybegynder
23. januar 2007 - 01:28 #1
Den ene kan have ejerskabet over den og dele den.
De andre burde vel kunne anvende den via den pc der har ejerskabet.
Bare et løst skud fra boven, da jeg ikke har testet det i praksis, men det er da værd at forsøge.
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2007 - 07:51 #2
du kan købe eksterne hdd som man kan forbinde til over netværk i stædet for usb.
Avatar billede antiquado Nybegynder
23. januar 2007 - 20:25 #3
En mulighed kunne være at lade én af maskinerne dele harddisken over netværk.
Altså:
1) Alle maskiner skal have Windowsklient og "fil- og printerdeling" slået til.
2) Maskine A med USB-harddisken laver et share på disken (Højreklik på disken i stifinderen og vælg "deling")
3) Maskine B, C og D mapper maskine A's share som et drev (fx E:).

Så kan alle maskinerne bruge disken som om den sad i dem alle sammen.

Forudsætningen for at dette virker, er at i har lokaladministrator-rettigheder på alle maskinerne (hvis det er skolens maskiner, kan det være at IT-afdelingen ikke vil tillade det).
Avatar billede antiquado Nybegynder
23. januar 2007 - 20:29 #4
Ad. til 3:
Højreklik på "Denne computer", vælg "Opret forbindelse til et netværksdrev". Map derefter et vilkårligt drevbogstav (fx E:) til \\maskine_A's_navn\share_navn.
Fx \\Nikolais\USBdrev
Avatar billede antiquado Nybegynder
23. januar 2007 - 20:30 #5
Nå ja, og så skal der selvfølgelig være netværk imellem jeres computere. Enten skolens eget eller en hub/switch med ledninger til jeres maskiner.
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2007 - 20:47 #6
eller trådløs ad hoc netværk, men så skal i være tæt på hinanden.
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2007 - 10:38 #7
hvad finder du ud af ?