Avatar billede kklm Nybegynder
22. januar 2007 - 22:06 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Leje bil i Tyskland

Hej

Jeg har et spørgsmål omkring leje af bil i tyskland. Det er jo væsentlig billigere at leje en bil dernede end i Danmark, men mit spørgsmål går på hvorvidt der er begrænsninger i forhold til hvad man må og ikke må i en sådan udlejningsbil.

Må man fx. leje en bil i en by nede i Tyskland og derefter køre lidt rundt i den i Tyskland og derefter tage et smut hjem til Danmark i den og køre lidt rundt herhjemme for til slut at aflevere den nede omkring grænsen mellem Tyskland og Danmark fx. Padborg?

Biludlejningsfirmaerne giver jo én mulighed for at hente en bil i én by og aflevere den i en anden by. De skriver ligeledes at man må køre rundt i alle europæiske lande (Undtaget øststaterne og alle steder hvor man skal med færge) altsammen med et ubegrænset antal km, men er der nogen lovgivning der forbyder en dansker at tage ned over grænsen og leje en bil, for derefter at køre direkte hjem igen og så tilbage til grænsen for at aflevere bilen igen?

Mvh.
kklm
Avatar billede inglenook Praktikant
23. januar 2007 - 00:01 #1
Saa laenge du ved med sikkerhed at forsikringen daekker i de lande du koerer er der ingen problemer.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
23. januar 2007 - 08:31 #2
Nej, når du har adresse i Danmark må du ikke køre i tysk indregistreret bil herhjemme.
Avatar billede rynke10 Novice
23. januar 2007 - 13:15 #3
Du må køre i alle mulige lande med bilen, bare IKKE Danmark ;-)
Vi har jo lidt specielle afgiftsregler, så den går ikke. Man må heller ikke køre i en tysk indregistreret bil, med mindre ejeren af bilen er med. Ellers kunne man jo lave en aftale med en i Tyskland og så bare have en billig bil, uden afgift.
Bor du ikke i Danmark er der mange muligheder.
Avatar billede kklm Nybegynder
24. januar 2007 - 00:50 #4
Okay, hvordan er reglerne hvis den ene af personerne i bilen har en midlertidig tysk opholdstilladelse pga. et studie i Tyskland?

Og så lige et sidespørgsmål:
Lad os sig at man er kørt til Tyskland i sin egen bil og man enten har fået sin bil smadret (biluheld) eller stjålet. Er det så muligt at leje en bil dernede og komme hjem med ens baggage?
Fordi jeg kender nogen der har kørt galt i Tyskland og fået totalskadet deres bil og 4 timer efter uheldet havde ADAC sørget for at få dem transporteret til den nærmeste biludlejning, så de kunne komme videre hjemad. Vel og mærke i en tysk indregistreret bil.

Og så lige en ting mere :) Hvis man som valgmulighed kan vælge at stille bilen nede Padborg er man vel officielt i Danmark og så burde det ikke være en valgmulighed? (Snedigt nok er den eneste/tætteste by i Padborg hvis man som dansker lejer en bil ved den udlejer jeg har søgt på) :)
Avatar billede rynke10 Novice
24. januar 2007 - 06:24 #5
Jeg fik også engang smadret bilen på autobahn og fik en lånebil til at køre hjem i. Jeg fik en stak af papirer med og bilen skulle køres DIREKTE til aflevering hos Interrent hvor jeg boede. Jeg måtte ikke køre rundt i bilen i en dag i Danmark.
Der er ikke ret mange muligheder. Du kan naturligvis køre over grænsen og leje en bil der, så længe du ikke kommer tilbage til Danmark i den. Har du en ven der har adresse i Tyskland, så må han naturligvis godt køre i sin egen bil, eller leje en. Der gælder så samme regler som for tyskere.
Jeg kan huske at der var en sag for mange år siden. En tysker havde mødt en dansk pige og besøgte hende tit. Tolderne havde observeret at han tit kørte over grænsen og besluttede at han hellere måtte betale Dansk afgift at sin Mercedes, da han nu var så meget i Danmark.
De VIL have afgift ind for næsten alt med hjul, så du må nok affinde dig med at betale, eller flytte til udlandet ;-)
Jeg bor ikke i Danmark og når jeg er hjemme, så lejer jeg en bil i Danmark. Når jeg er udlandsdansker kan jeg leje til helt andre priser. Flere selskaber har biler kun til udlændinge og der er ikke betalt afgift.
Avatar billede kklm Nybegynder
25. januar 2007 - 13:15 #6
Så er det vist ved at være tid til points, hvis rynke10 lige smider et svar til tråden for de meget yddybbende svar, så vil det være helt fint :)
Avatar billede rynke10 Novice
25. januar 2007 - 15:30 #7
Det gør jeg. Tror du må leje til den dyre pris, sådan er det at være dansker ;-)