Avatar billede quex Nybegynder
23. november 1999 - 22:11 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Er det kun Tele Danmark der tilbyder at lave din linje digital?

Hej alle sammen, jeg leder efter en lidt hurtiger løsning til internettet. Lige nu kører jeg med et 56 k modem.

Jeg hvil bare hører om der er andre end Tele danmark der kan oprette en ISDN linje! for mine forældre har lige skiftet deres abonnement til et debitel abonnement.
Avatar billede one Nybegynder
23. november 1999 - 22:20 #1
yeb i dk er det  teledk har monopol på alle dine telefon linjer  i hele landet indtilvidre

Andreas
Avatar billede davs Nybegynder
23. november 1999 - 22:26 #2
Ja, som One skriver er teledanmark de eneste der officielt må gøre det... Det monopol er jeg (og mange andre) ved at være ret træt af, lad dem dog snart få noget konkurence. - Det trænger de til...
Avatar billede one Nybegynder
23. november 1999 - 22:28 #3
hvorfor svare du på spørgsmålet davs?? bare et spm?
Avatar billede sticky Nybegynder
23. november 1999 - 22:36 #4
hehe!
Avatar billede quex Nybegynder
23. november 1999 - 22:53 #5
Ok...

One får lidt mere, da han svarede først!

Hej Sticky
Avatar billede one Nybegynder
23. november 1999 - 22:57 #6
davs de er de eneste som KAN gøre det  da de ejer kablerne
Avatar billede davs Nybegynder
23. november 1999 - 23:00 #7
Nej kablerne er ikke længer i Teledanmarks monopol, men telefon boksene (samt de stik som sidder ved folk) har de monopol på at lave ændringer på.
Avatar billede spacey Nybegynder
23. november 1999 - 23:12 #8
davs>>> HVorfor svarede du??
Det var Andreas der svarede først, og han havde det rigtige svar!!

Quex>>> Du skulle bare have afvist Davs svar!
Avatar billede one Nybegynder
23. november 1999 - 23:13 #9
davs  hvem fanden ejer så kablerne det var sku teledk som købte dem i sin tid
Avatar billede getalife Nybegynder
23. november 1999 - 23:45 #10
Det er Tele Danmark der ejer de kabler der ligger i jorden i dag.
Andre der ønsker at udbyde telefoni kan "frit" grave kabler ned.
Avatar billede one Nybegynder
23. november 1999 - 23:59 #11
getalife>> ja de ejer kablerne, det nye i den danske lovgivning er vist at teledk skal sige ja til at udleje kablerne, men jeg mener ikke at det siger noget om et maks beløb
Avatar billede winkill Nybegynder
24. november 1999 - 01:07 #12
One > Nej, ligesom at der ikke er et maks beløb for en bil, et køleskab eller en hver anden vare. Hvis priserne er for høje så handler man et andet sted, right?!

Hvis der ikke var et selskab der havde ret til og Ansvar for kablerne, hvem skulle så vedligeholde dem ?

Så længe der ikke er andre selskaber der begynder at grave deres egne kabler ned, så er højhastigheds mobil opkobling en klar mulighed for konkurrence, Sonofon har jo i forvejen stor erfaring med mobilnet i telefon-sammenhæng, så mon ikke at de er et godt bud på fremtidens konkurrent til Tele Danmark?!

Anyways, Tele Danmark eger ikke kun kablerne, de har også _ansvaret_ for dem, og det giver mange en teknikker mad på bordet at skulle vedligeholde noget så uholdbart som nedgravede kabler.
Avatar billede davs Nybegynder
24. november 1999 - 18:34 #13
En gang for alle !!! TeleDanmark har IKKE monopol på de kabler, de mistede deres monopol på dem for ca. ½ år siden, så andre selskaber nu kan bruge de samme kabler, og NEJ de kan IKKE selv sætte prisen på det, der er vedtaget en lov om en max grænse på dette.

Et amerikansk Teleselskab, er faktisk ved at overveje at lave en teleafdeling og bruge "teledanmarks" kabler, men dette er ikke fastlagt endnu, om og hvornår dette så skulle være.

Nokia er på banen med en 2Mbit mobil telefon (fast linie), som efter min mening nok får sit gennembrud i danmark inden alt for lang tid.

Kablerne er dog stadig teledanmarks problem at vedligeholde, idet det er dem har lavet det i sin tid.