Avatar billede jokro Nybegynder
22. januar 2007 - 13:22 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Vista RETAIL eller Vista OEM

Jeg har lige et par spørgsmål vedr. Windows Vista ULTIMATE:

1.
Hvad går man glip af ved at købe OEM-versionen frem for RETAIL?

2.
Er det muligt at bruge samme cd (produkt-kode) til 2 computere i samme hjem?
Avatar billede mcgoat Nybegynder
22. januar 2007 - 13:26 #1
Avatar billede strych9 Praktikant
22. januar 2007 - 13:50 #2
1:
Du kan ikke få telefonsupport fra Microsoft.
Du må ikke flytte softwaren til en anden computer. En OEM version er låst til den computer som du køber softwaren sammen med. Så ikke alene må du ikke installere den på to computere - du må heller ikke flytte den rundt mellem dine computere.
Avatar billede jokro Nybegynder
22. januar 2007 - 13:52 #3
Citat fra microsoft:
"Må jeg med Windows OEM-licensen installere én kopi på min stationær pc og én kopi på min bærbar pc?  -  NEJ!"

"Må jeg flytte min Windows OEM-licens fra en gammel pc til en ny pc?"  -  NEJ!

Må man dette med RETAIL-versionen?
Avatar billede strych9 Praktikant
22. januar 2007 - 13:53 #4
Nej du må ikke installere den på to computere på samme tid. En retail må du til gengæld flytte rundt som det passer dig.
Avatar billede jokro Nybegynder
22. januar 2007 - 14:04 #5
Ok, man må ikke, men kan man installere den på 2 computere i hjemmet, og få det til at fungere?
Avatar billede strych9 Praktikant
22. januar 2007 - 14:08 #6
Ring til Microsoft produktaktivering til den tid og spørg. =)
Spøg til side: Nej det vil nok være besværligt at få til at fungere. Vista skal jo ligesom XP aktiveres, og produktaktiveringen aflæser hvilken hardware der køres med.
Avatar billede jokro Nybegynder
22. januar 2007 - 14:12 #7
Ok, men hvordan kan man så flytte den fra en computer til en anden?
Avatar billede strych9 Praktikant
22. januar 2007 - 15:08 #8
Det kan du ved at afinstallere den fra computer 1, og så installere den fra DVD på computer 2.
Avatar billede jokro Nybegynder
22. januar 2007 - 15:27 #9
Efter din vudering, er det så pengene værd at købe RETAIL versionen?

(skriv dette som et svar, så får du point) - strych9
Avatar billede mcgoat Nybegynder
22. januar 2007 - 15:33 #10
(Efter min vudering): Ja, for hvis du skal opgradere din computer, eller skifter noget hardware ud, så virker din OEM ikke mere
Avatar billede strych9 Praktikant
22. januar 2007 - 17:06 #11
Det afhænger IMHO lidt af hvad dine planer er.

Kan du godt lide at ringe til supporten når der er et software problem? Hvis ja, så er det værd at overveje.
Hvornår er din opgradering? Microsoft har annonceret deres næste Windows med kodenavn Blackcomb mellem 2008 og 2012. Vista home når sin end of life/support i 2012, så lad os antage at den kommer før det. Microsoft har udtalt at der ikke vil gå så lang tid mellem Windows versioner nogensinde igen, så mit bud er at vi ser Blackcomb i omkring slutningen af 2009. Hvis din planlagte opgradering af hardware ligger omkring den, så kan du i princippet godt købe billigere OEM Vista nu, og købe en retail Blackcomb senere.

Så min bedste vurdering er altså at det afhænger lidt. =)
Jeg selv har tænkt mig at købe en ny gamer computer snarligt, og køber OEM Vista med den. Det er fordi jeg godt selv kan håndtere eventuelle software problemer, samt at jeg så regner med at købe en ny computer igen i starten af 2010. Til den tid regner jeg med at en OEM Blackcomb kan fåes... Så det er den måde jeg ser på det.
Avatar billede strych9 Praktikant
22. januar 2007 - 17:13 #12
Du kan læse mere om Blackcomb her. Den hedder Windows Vienna nu om dage: http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_%22Vienna%22
Avatar billede jokro Nybegynder
22. januar 2007 - 17:42 #13
Ok, tak for hjælpen.. Jeg tror det bliver en retail, da jeg med rimelig stor sandsynlighed for brug for at opgradere noget hardware (tv kort inden længe, m.m.)
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2007 - 09:44 #14
jeg har bestilt
oem vista ultimate 64 bit. ca. 1400 i øjeblikket med forsendelse

når jeg til efteråret skal have ny pc må de bare give mig en ny licens.

alle køber de versioner i oem. den fulde du kan flytte som du vil koster omkring 3800 så er der noget valg.
Avatar billede jokro Nybegynder
24. januar 2007 - 10:36 #15
Hvad mener du med:
"når jeg til efteråret skal have ny pc må de bare give mig en ny licens"

Give dig en ny licens, eller så vil du bare købe en ny licens?

Såfremt du mener købe, hvad ville en sådan licens så koste?
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2007 - 11:03 #16
så vidt jeg husker:
du har ret til at installere en oem version på den pc med den hardware den er født med.
får du ny hardware altså nyt bundkort og så videre skal du på microsofts nåde have en ny licens ligesom telefon aktivering. (gratis)

næsten alle køber oem versioner fordi den er den samme som den fulde bare billigere men med rstriktioner.

ring til en forretning og så vil du høre dem sige det samme som mig. køb en OEM version. den er næsten ikke til at opdrive.

min koster 1400,- kroner - hvis jeg skulle købe en version jeg kunne flytte ligesom det behager mig koster den 3800,- i øjeblikket. kan du følge min spare iver. det kan skrives meget mere finurligt om det men det her er den lette.

andre forslag
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2007 - 11:05 #17
ring til en forretning og så vil du høre dem sige det samme som mig. køb en OEM version. den er næsten ikke til at opdrive.

det var den dyre jeg mente til 3800,-
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2007 - 08:59 #18
http://www.mm-vision.dk/default.asp?dvarenr=7867&menu=pc&partner=8

jeg glemte denne side i går.

jeg har så valgt oem 64 vista ultimate dk

jeg er hammer lige glad med point så give dem til en anden
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2007 - 08:01 #19
en at tænke over.

32 bit eller 64 bit. her kan man virkelig brænde sig.

i skrivende øjeblik har ati ikke lavet grafik drivere til sine kort - det er beta drivere der ligger der - der er også lyd problemer med gamle spil o.s.v

hvis man køber 64 bit og den kører ad he..... til skal man køber en 32 bit - desværre. jeg havde ellers fået opfattelsen af at begge versioner lå på dvd.
sådan er det bare - det er ikke underligt - bare microsoft tankegang.

det er godt de ikke sælger biler for så havde de fået 0 salg. hvad gør vores forbruger ombudsmand ved det her - intet.

ikke for at starte en diskussion men min umidelbare holdning til microsoft der er ved at ødelægge deres gode ry og rygte med det de altid har været gode til.

tie stille.
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2007 - 08:13 #20
se lige her

http://ati.amd.com/support/drivers/vista64/common-vista64.html

vista er officielt i handlen på tirsdag selv om mange forretninger på falkoner alle allerede sælger den.

hvis de store ati og nvidia ikke har deres drivere på plads hvad så med dem der laver prorammer - virus programmer
avast antivirus der er gratis for hjemme brugere virker men hvad med alle de andre.
aeg tror jeg der et der hedder og det virker ikke.

vent med at købe vista det er mit råd og tænk jer grumme om