Avatar billede gurkha Nybegynder
21. januar 2007 - 16:06 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Støj fra ny harddisk

Hej eksperter.

Jeg har købt en ny bærbar pc - ThinkPad R60 - men jeg synes harddisken støjer forholdsvis meget.
Jeg har sammenlignet med 2 andre bærbare, dog ikke samme model, og den larmer væsentligt mere end dem.
Det lyder lidt som blæseren i det andet hjørne - men jeg har haft  HD ude og det er helt sikkert derfra støjen kommer.
Jeg mener jo på en helt ny bærbar skal HD stort set ikke kunne høres, bortset fra lidt klikken når der flyttes på R/W hovederne.

Kan man tillade sig at klage over støjen, eller er det bare noge man må leve med?

MVH Michael Jensen
21. januar 2007 - 16:39 #1
Ja selvfølgelig kan du klage over støj, og hvis den larmer for meget så får du den skiftet, under garantien.
Ring til IBM's hotline og snak med dem.
Avatar billede gurkha Nybegynder
21. januar 2007 - 16:54 #2
Skal jeg ringe til IBM eller Lenovo? det er måske samme nummer...

MVH Michael Jensen
21. januar 2007 - 17:00 #3
Det må jeg blive dig svar skyldig på. Står der ikke et tlf. nr. i dokumentationen?.

men OBS OBS OBS.
Du skal være opmærksom på at hvis disken bliver byttet, så er det din egen hovedpine at få de re-etableret. Den nye disk er højest sansynligt helt tom.
Så, hvis IBM/Lenovo også er gået over til, at ikke sende recovery CD'er med, så skal du lige brænde nogle først!!! (På min HP, skal man selv brænde recovery DVD, der er værktøj til det på maskinen), Jeg ved ikke hvad IBM/Lenovo gør.
Avatar billede gurkha Nybegynder
21. januar 2007 - 17:02 #4
OS ligger som inst-mappe på HD, har taget backup af det hele da jeg fik den i sidste uge.
21. januar 2007 - 17:18 #5
På HP, er der som skrevet værktøj til at brænde restore image, der får man en bootable, DVD der restore helt som fra fabrik.

Ellers er det jo bar at få fundet tlf. nr. Held & Lykke med det.
Avatar billede gurkha Nybegynder
21. januar 2007 - 18:24 #6
takker, prøver at ringe til dem i morgen.

MVH Michael Jensen
Avatar billede gurkha Nybegynder
30. januar 2007 - 21:02 #7
Nu har jeg efter en uge med små forsøg med at trykke en lille smule på overside af hd igen snakket med dem - og de har lovet at der ern en ny HD på vej til mig...

MVH Michael Jensen
31. januar 2007 - 08:22 #8
Det var fint. Husk at tage backup af dine data :)
Avatar billede gurkha Nybegynder
10. februar 2007 - 23:01 #9
Nu haqr jeg fået den nye HD, men når jeg inst xp SP2 derpå, kan dne kun starte op i fejlsikret tilstand...har prøvet 3 gange - både med S-ATA sat til 'compatible' og 'AHCI', det gør ingen forskel.
Er der nogle drivere som skal indlæses udover det med at trykke F6 ved inst?

MVH Michael Jensen
11. februar 2007 - 14:44 #10
Næhh, hvis du trykker F6 under installation og installerer driveren, bur de det være nok.
Du kan prøve om der evt. ligger nogle opdaterede drivere hos IBM/Lenovo
11. februar 2007 - 14:50 #12
Måske BIOS upgrade. prøv evt. lige at læse de hints, der står under BIOS upgrade på den link jeg lagde til dig.
Avatar billede gurkha Nybegynder
12. februar 2007 - 09:52 #13
Hej rr, nu har jeg prøvet at køre det som du anbefalede i linket - uden held...Prøver at kontakte Lenovo senere i dag, det kan være de kna fortælle mig hvad jeg gør forkert...
Kan bare ikke forstå at jeg godt kan i fejlsikret, og ikke normalt.

MVH Michael Jensen