Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2007 - 21:42 Der er 20 kommentarer

Adobe Produkter På PC Eller Mac

Jeg ved ikke helt hvilken kategori jeg skal stille dette spørgsmål i men nu bliver det altså her.

Jeg er via min uddannelse begyndt at arbejde rimelig meget med diverse Adobe Produkter såsom Photoshop, Dreamweaver, Audition, Premiere Pro osv. og har specielt oplevet problemer med Premiere Pro der har store vanskeligheder med at køre på min PC,

Jeg går derfor med tanken om at investere i en ny og mere kraftfuld computer, men er i tvivl om hvad jeg skal gå efter.

Det jeg har i tankerne er enten en af apples laptops eller en nye stationær PC med lidt flere processorer end den jeg har nu.

Derfor er mit spørgsmål: Hvis jeg udelukkende skal bruge min PC til produktivt arbejde (Video Redigering, billed behandling osv.), Hvad ville så være at foretrække? En PC eller Apples laptops?

Jeg ved det er et meget åbent spørgsmål, men hvis nogen har erfaringer med enten det ene eller andet vil jeg meget gerne høre hvad var godt og skidt!

Mange Tak
Avatar billede hafus Praktikant
20. januar 2007 - 22:41 #1
Apple har alle dage været den grafiske branches favorit. Og med den nye serie af Powerbooks med Intel processor, slår du 2 fluer med et smæk. Du får en Mac som er skabt til det arbejde du nævner, men har stadig en maskine der kan køre XP sideløbende. Altså en blanding.
Det vil jeg klart anbefale.

Held og lykke.
Avatar billede egonspock Seniormester
20. januar 2007 - 23:16 #2
Mac. intet ved siden af, men sørg for at få en Intel-model. Men så kan du også køre ms-ting i parallels samtidig, skulle det gå så galt ;-)
Avatar billede fluse Nybegynder
21. januar 2007 - 06:08 #3
Det er da noget værre...

Der er pt. igen, og jeg gentager IGEN!, forskæld på en PC og en Mac andent end operativ systemet!
Og de noget så famøse Macbooks er produceret af ingen andre end Asus, med Intel cpu'er, intel chipset, ganske alm. ram osv...

En lille sammenligning... Macbook pro vs. Zepto 6615wd
begge er 15.4" widescreen
begge med en 2.16ghz Core 2 duo.
begge med 2gb DDR2 ram
begge med 120gb 5400rpm harddisk
Zepto'en har et væsentlig bedere trådløst netværk: Wpro 300Mbit BGN
zepto med "Microsoft® Windows® XP PRO DK Inkl. Vista opgradering" kontra apples OS X
begge med DVD-RW
apple med et ATI Mobility Radeon X1600 graphics med 128MB SDRAM, zepto med et nVidia® Geforce Go 7600 512MB.

Altså... I rene hardware specifikationer er de helt ens, med undtagelse af at zepto'en har et bedere grafikkort og wireless.

Og her kommer pointen så...

Macbook pro: 17.089kr vs. Zepto 6615wd: 12.236kr

Og så kommer der en eller anden og råber, jammen apple har jo så god service! men nej. heh... de har så dårlig service at de kommer i fjernsynet for det.

Nu lyder jeg jo nok somom jeg hader apple helt vildt, og det er altså ikke tilfældet! jeg syntes bare det er dumt af os som hjelper at råde folk til at købe noget fordi vi syntes det er bedere... uden egentligt at have noget at have det i. sorry guys.

Apple er altså en Design computer, lidt ala. hvad B&0 er for sterio anlæg og fjernsyn. Man betaler MEGET extra for navnet og designet, i forhold til andre mærker. I dette tilfælde nesten 5000kr.

Jeg vil også lige sige at for de samme 12.000kr som zeptoen koster kan man samle en stationær Pc der er betydeligt hurtigere end både macbook'en og zepto'en.

Fluse
Avatar billede egonspock Seniormester
21. januar 2007 - 13:05 #4
he, men du kan ikke køre OS X på en Zepto og så er den ikke nær så pæn. Og så har alle Macs med Core 2 duo også 802.11n. Og så er det lige med den stak programmer, der kommer i en Mac, som ikke følger med en Windows-maskine.
Men fair nok, nogen vil bare gerne have en nørdemaskine mens andre vil have en, der også kan tåles at have stående i stuen og smile til dem, der kommer :-)
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
21. januar 2007 - 20:43 #5
Den primære grund for at købe en Mac skal altså netop være pga. styresystemet OS X.

Det er klart bedst at arbejde med Photoshop på Mac OS X da Photoshops brugerflade og måde at virke på passer bedre sammen med Macens brugerflade. Har man fx mange åbne dokumenter på en gang kan man placere dem i den såkaldte "dock", og stadig have et overblik over dem. I Windows bliver de blot minimeret til kasser som ligger i bunden af photoshop - dermed kan man ikke se nemt se hvad de forestiller og ofte hedder de noget mærkeligt fx tal kombinationer fra et evt. digital kamera og derfor hjælper titlerne ikke så ofte med overblikket.

Endelig er der Expose som også giver bedre overblik over de billeddokumenter man arbejder med i Photoshop, idet man ligesom i den fysiske verden kan sprede billederne ud ligesom på et bord og arbejde med dem.

Nu er MacBook Pro ganske rigtigt Apples store og dyre luksus bærbare - den relativt høje pris skyldes altså at den også fysisk er bygget af meget gode materialer. Prissammenligningen er formentlig heller ikke fair - da forskellige producenter opdaterer priser på forskellige tidspunkter. Derfor vil Apple nogle gange være dyre, men nogle gang vil man også være blandt de billigste. Der er i hvert fald talrige eksempler på at Mac ikke er dyrer end fx Dell.

Som førnævnt var MacBook Pro jo den dyre bærbare, man kan dog også købe en almindelig MacBook som er meget billigere og dermed ganske konkurrencedygtig til prisen.

Mht. videoredigering - hvis du kommer til at lave meget af det vil jeg anbefale at du undersøger programmet Final Cut Pro, som faktisk er en af de prinære årsager til at jeg selv skiftede til mac for et par år siden.
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
21. januar 2007 - 20:47 #6
Prøv evt. at undersøge dit netværk om du ikke tilfældigvis skulle kende en Macbruger, de (vi) er somregel meget hjælpsomme og der kan du hente en del sparing - især i lyset af at du vil bruge maskinen forholdvis professionelt.
Avatar billede fluse Nybegynder
21. januar 2007 - 20:57 #7
Det med om Windows eller OS X er bedere til photoshop er altså et spørgsmål om vane. Jeg arbejder dagligt med photoshop, illustrator, indesign osv. på både windows og OS X og jeg syntes selv det er hip som hap...

Den sammenligning jeg lavede er ganske fair, da det jo er helt samme hardware! hvis man laver en sammenligning med en langsommere Mac og en tilsvarende pc vil resultatet være det samme!

Det jeg vil frem til er altså at man er nød til at gøre sig klar over hvad man vil have, og hvad man betaler for. Set som et stykke værktøj, hvilket en computer jo er, så for man altså et bedere værktøj til en mindre pris. Det kan ikke diskuteres da det er hardwaren der diktere dette og ikke finish osv.

Jeg benægter ikke at apples macbooks er lavet i en rigtig god kvalitet, for det er de. Og de har også et flot design, ja... men som min lille sammenligning betaler man jo altså også for det. Så som jeg ser det, hvis man vil have en ren arbejdsmaskine, så er ens penge bedere givet ud til zeptoen. hvorimod hvis finish og design betyder meget, og man er villig til at betale for det, så er Macbooken et godt valg.

Jeg syntes også i glemmer bagsiden ved at bruge OS X her... Netbank anyone..? Det gælder også en del andre ting, programmer der ikke findes til OS X, websider der ikke virker ordenligt osv. Og ja... man kan installere windows på også, men så skal man også til at købe det, altså bliver det endnu dyere.

Fluse
Avatar billede egonspock Seniormester
21. januar 2007 - 21:14 #8
Mht. Netbank, findes der overhovedet nogle banker, der endnu har råd til ikke at have en mac-løsning? Jeg har to gange i den forløbne uge hørt fra Macbrugere, at deres bank ikke supporterer Mac, og hver gang måtte de konstatere at deres bankrådgivere åbenbart ikke vidste hvad de talte om, for deres bank supporterede selvfølgelig Mac. (To forskellige banker, der hver især havde en pålidelig løsning, i øvrigt)

Det er svært, når man ikke ved nok om det man sælger.

Og mht. websider, der ikke virker ordentligt, så vil der nok blive færre og færre jo mere upopulær Internet Explorer bliver, for problemet består jo i at man er nødt til at indbygge så mange fejl og omgåelser i sin kode for overhovedet at få Internet Explorer til at vise sine sider ordentligt.

Selv Microsoft har været nødt til at indføre hvad de i deres egne stylesheets betegnede som "StupidIEMarginHack" for at overkomme Explorers dårlige kodning.
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
21. januar 2007 - 22:23 #9
Pointen med prisen var netop tidspunktet og ikke hardwareforskellen. Når Apple lige har lanceret en ny model så er deres maskine faktisk meget billig, så går der gerne en to-tre måske op til 4 måneder hvor maskinen koster det samme. Når man så køber en Mac sidst på denne periode så er den naturligvis relativt dyrer end hvis man havde købt den med det samme. Når så producenter lancerer ting på forskellige tidspunkter er det klart at det man får pengene hos de de forskellige varier relativt i forhold til hinanden. Pointen er at man ikke på et tilfældigt tidspunkt bare kan konkluderer at Apple er dyrer - ja de er givet vis ikke de billigste på markedet, men det er unuanceret bare at sige at de er "MEGET" dyrer.

Jeg arbejder også med Adobe programmer på både Windows og Mac, og hvis man er villig til at investere noget tid i at finde ud af hvad OS X reelt kan, så får man også mere ud af at bruge fx Photoshop på Mac efter min mening - der er selvfølgelig ikke tale om kæmpestore forskelle, hvis dette havde været tilfældet havde vi jo nok heller ikke haft denne diskussion.

Det jeg gerne vil frem til er at hardwaren ikke er det eneste parameter, softwaren - altså operativ systemet har reelt stor indflydelse på ens arbejdsredskab. Og igen hvis man vil have en billig Mac  bærbar så køber man den der ikke hedder noget med "Pro" altså bare MacBook.
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
21. januar 2007 - 22:26 #10
Jeg vil desuden lige nævne at man som studerende kan få mellem 6-12 % i rabat alt efter hvad og hvor man studerer. Og at man desuden ikke skal købe RAM hos Apple - her må jeg indrømme at de er "MEGET" dyrer. Af en eller anden grund sælger Apple kun såkaldt "super ekstra kontroleret for fejl"-ram - hvilket selvfølgelig er for at tjene flere penge ingen tvivl om det - vi taler jo om et firma.
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
21. januar 2007 - 22:40 #11
Nu har jeg prøvet at lave en lignende sammenligning som der bliver skrevet i tråden og konfigureret en Znote 6014W bærbar identisk til en MacBook:

Znote 6014W

14" WXGA skærm, Crystal Clear
DVD/CD-RW Brænder
DK tastatur layout, Sort
1.83 GHz Intel® Core™2 Duo T5600
512MB DDR2 667/PC5300 SODIMM, Zepto
60GB 7200omdr SATA Harddisk Hitachi®
Zepto Wpro 300Mbit BGN
Microsoft® Windows® XP PRO DK Inkl. Vista opgradering

MacBook

1.83GHz Intel Core 2 Duo
512MB memory
60GB hard drive1
Combo drive

DKK 8.699,00

Hov nu er Mac'en faktisk billigere!!! - Zeptoen har godt nok en lidt større skærm, men til gengæld er MacBooken mere kompakt - hvilket jeg mener bør opveje hinanden - det koster jo også at lave maskinen mere kompakt.
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
21. januar 2007 - 23:03 #12
Nu har jeg så forsøgt at lave samme nummer med at konfigurere en Zepto Znote 6615WD mod en MacBook Pro - den som skulle være SÅ meget dyrer! Og i den forbindelse kan jeg konstatere at "fluse" sammenligning af prisen mellem Apple og Zepto ikke holder vand - da vedkommende har glemt momsen på Zeptoen og "husket" den på MacBook Pro'en - derfor virkede MacBook Pro'en urimelig dyr, men dette er altså faktuelt forkert.

Her er prisen for Zeptoen konfigureret mod MacBook Pro  - Znote 6615WD

15.4" WSXGA skærm 1680x1050 (100265)
Onlinerabat (901009)
nVidia® Geforce Go 7600 512MB (800101)
6 Cell batteri (250324)
Dansk tastatur layout (170044)
1024MB DDR2 667/PC5300 SODIMM, Zepto (130108)
2.16 GHz Intel® Core™2 Duo T7400 (120623)
120GB 5400omdr SATA Harddisk Hitachi® (140022)
Zepto Wpro 300Mbit BGN (260027)
Microsoft® Windows® XP PRO DK Inkl. Vista opgradering (200178)
DVD-RW Dual Layer DVD Brænder (150122)

2.16GHz Intel Core 2 Duo
1440 x 900 resolution
1GB memory
120GB hard drive1
6x double-layer SuperDrive
ATI Mobility Radeon X1600 graphics with 128MB SDRAM

DKK 15.699,00

I virkeligheden er MacBook Pro faktisk ikke ret meget dyrer - og det er uden studierabat, og den er stadig meget mere kompakt og formentlig bedre bygget. Grafikkortet er mindre, men benchmarks jeg lige har tjekket viser at de yder næsten ens i 3D mark. OG så er batteriet i MacBook betydelig bedre end det der sider i Zeptoen - kunne ikke konfigurere zeptoen med et bedre batteri, da man kun kunne få det som ekstra oven i for ca. 800 kr.
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
21. januar 2007 - 23:27 #13
Så jeg tror godt vi kan konkludere at "Bang & Olufsen" analogien ikke holder.

700 kr. ekstra er ikke meget for en maskine der er bedre designet, mere kompakt og lavet af mere robuste materialer samtidig med at batteriet er betydelig bedre.

Og MacBook'en viste sig ligefrem at være over 1.000 kr. billigere end en tilsvarende Zepto!
Avatar billede fluse Nybegynder
22. januar 2007 - 00:55 #14
Det må jeg sige, det med momsen er sq en fejl fra min side. det undskylder jeg selvføglelig meget for.

Men prisen bliver jo så 15.295kr for zeptoen og 17.089kr for macbook pro'en hvis man vil have 2gb ram i... og det vil man til grafisk arbejde.
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
22. januar 2007 - 01:27 #15
Som sagt bør man købe den ekstra ram fra fx edbpriser.dk i stedet for hos Apple, da prisen for Ram ganske rigtig er pebret hos Apple.
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2007 - 17:30 #16
Tusind Tak for jeres feedback, meget godt info her. Vidste godt det ville skabe en del debat, som det her emne altid gør når man starter en diskussion der involvere Apple og Microsoft.

Men gennem et mindre filter kan jeg godt finde nogen gode informationer, og er ihvert fald blevet noget klogere end jeg var før!

:: Kasper
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
22. januar 2007 - 18:07 #17
Jeg kan for resten læse ud fra tråden, at du er under uddanelse - derfor kan du få en MacBook Pro til kun 14.442,50 hvilket er mere end 500 kr. billigere end Zepto. Denne rabat får du automatisk hvis du tilgår Apple Store via dette link:

http://store.apple.com/Catalog/dk/Images/routingpage.html

Via denne side får du 6 % i rabat. Er du underviser/eller lærer får du 8 % hos humac, er du studerende på KU eller SDU får du 12 % i rabat. AU, AAU og RUC har muligvis noget lignende kørende med rabat, men det er jeg ikke helt sikker på.
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
22. januar 2007 - 18:23 #18
OG HER ENDELIGT: Mac OS X kører umiddelbart Photoshop CS 3 hurtigere end Windows! På nøjagtig samme hardware: http://hansv.com/cs3/
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2007 - 02:36 #19
Hejsa tusind tak igen for alle kommentarerne, jeg har ikke helt besluttet mig endnu, men for at afsluttet spørgsmålet vil jeg gerne give pointene til: eltempogigante hvis du altså er interesseret :)
Avatar billede kynaite Nybegynder
07. februar 2007 - 23:34 #20
Som afsluttende kommentar skal det lige nævnes at diskussionen omkring hvorvidt OS X yder bedre, er det et faktum at den jo kører på et unix setup hvilket afvikler programmer noget hurtigere i forhold til fx win xp.