Avatar billede lklingenberg Nybegynder
20. januar 2007 - 00:54 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Ekstern disk 'unreadable'

Hi E,

Jeg har sat en 2,5" 80GB hard disk i en eksterne USB disk kasse. Efterfølgende her jeg tilsluttet den min computer, der gør det den skal - finder ny hardware med korrekt navn og melder at enheden er klar.

Men! Der dukker ikke noget ekstra drev op. I Device Manager fremgår disken under Disk drives (med korrekt navn: Fujitsu MHT2080AH USB Device), men vælger men Properties -> Volumes og klikker på Populate, står der under status: unreadable. Disken dukker da heller ikke op i Disk Management i Compter Management. Computeren har ganske vist kun USB 1.1, men det skulle vel ikke betyde noget andet end for hastigheden.

Disken har siddet i en laptop og hdd password har været slået til i BIOS'en - kan det være årsagen til, at jeg ikke kan få lov at læse fra disken? Eller er harddisken i virkeligheden defekt?

Nogle erfaringer og evt. løsninger modtages gerne og belønnes rigeligt med points - jeg vil gerne have fat i data på den disk...
Avatar billede kkejser Nybegynder
20. januar 2007 - 12:04 #1
Har du prøvet at bruge Partition magic. deri kan du sandsynligvis se hvad problemet er.
Den skal ikke jumpes på nogen måde vel?
Kejser
Avatar billede off-line Nybegynder
20. januar 2007 - 12:41 #2
Prøv at se efter den i bios, om den står til auto. Har kassen sin egen strømtilførsel?
Avatar billede kkejser Nybegynder
20. januar 2007 - 14:36 #3
ikke fordi jeg vil save dig gotfred, men en ekstern harddisk det er sat til ved hjælp af USB er da ikke synlig i bios er den?
Mvh Kejser
Avatar billede lklingenberg Nybegynder
20. januar 2007 - 14:53 #4
Nu har jeg prøvet at sætte den i min Windows 2003 Server - nu kan jeg se den i Disk Management i Computer Management. Den står til Not Initialized, men når jeg forsøger at initialisere den kommer der en fejl: The operation did not complete. Check the System Event Log for more information on the error.
Avatar billede lklingenberg Nybegynder
20. januar 2007 - 14:59 #5
Når jeg sætter disken i min gamle laptop og starter Partition Magic, vers. v8, får jeg denne fejl: Init failed: Error 100. Partition table is bad
Avatar billede parasitfighter Nybegynder
20. januar 2007 - 15:05 #6
Avatar billede kkejser Nybegynder
20. januar 2007 - 15:55 #7
har du prøvet at køre en scandisk på harddisken! kan du få lov til det?
Kejser
Avatar billede off-line Nybegynder
20. januar 2007 - 18:09 #8
kkajser - Næ det har du da ret i, der var jeg ikke vågen:)
Avatar billede kkejser Nybegynder
20. januar 2007 - 20:04 #9
gotfred Det kan jo ske for selv den bedste. hehe
Kejser
Avatar billede lklingenberg Nybegynder
21. januar 2007 - 14:18 #10
-> parasitfighter:
Intet held. Programmet kan godt finde disken, men den kommer med read error, hvis jeg forsøger at analysere den. Jeg kan heller ikke hverken overskrive den eksisterende MBR eller lave recovery på filer.

Kan det have noget at gøre med det disk password jeg satte på, da den sad i den anden laptop?
Avatar billede parasitfighter Nybegynder
21. januar 2007 - 14:24 #11
Jeg aner ikke om det har noget med det password at gøre, kan du ikke slette det password hvis du sætter disken i din gamle laptop
Kan du gendanne data fra disken http://www.helgec.dk/lost%20data.html
Avatar billede lklingenberg Nybegynder
21. januar 2007 - 17:35 #12
Nemlig, parasitfighter! Det var løsningen. Jeg satte den 'ulæselige' harddisk i min gamle laptop og fjernede passwordet. Jeg forsøgte også både at overskrive MBR med HDEEPAK's software og reinstallere WInXP i en ny mappe, men intet af det lykkedes, så disken har det nok ikke så godt under nogle omstændigheder. Nå, jeg satte derefter disken over i ÚSB-kassetten og tilsluttede den til min Windows 2003 Server og ledte efter disken i Disk Management i Computer Management og... vupti... dukkede den op. Om det var passwordet, der skulle fjernes eller om det var forsøget på MBR-/XP-overskrivningen, der virkede, ved jeg ikke, men 'who cares' - de sidste 5% data, jeg ikke havde taget backup af, er nu reddet over på serveren.

Simpelt, egentlig, men jeg er en lettet mand...

parasitfighter, du får 100 points for ideen, hvis du giver et svar.
Avatar billede parasitfighter Nybegynder
21. januar 2007 - 17:55 #13
Jeg samler ikke point så dem snupper du selv
Avatar billede lklingenberg Nybegynder
21. januar 2007 - 22:24 #14
ok, tak for tippet.