Avatar billede steffen8260 Nybegynder
19. januar 2007 - 23:03 Der er 6 kommentarer

Oprettelse af bruger der ikke skal have adgang til

Hej,
Nogen der ved hvordan jeg kan oprette en bruger i xp pro som ikke skal have adgang til noget som standard.. og samtidig ikke bliver vist i login skærmen..

Problemet ligger i at jeg gerne vil share en mappe som kun en bestemt bruger skal have adgang til og samtidig ikke have adgang til andre ting
Avatar billede grohnheit Nybegynder
19. januar 2007 - 23:14 #1
du kan gå ind i mappeinstillinger og fanebladet vis, og så slå enkel fildeling fra.

Så laver du mappen, højreklikker, egenskaber, sikkerhed, så sletter du alle dem der er der, og tilføjer du den bruger som skal have adgang til mappen.

håber det var det som du mente :)
Avatar billede grohnheit Nybegynder
19. januar 2007 - 23:17 #2
hov, det jeg skrev var vist beregnet til brug over lokalt netværk, og ikke på samme computer som mappen ligger på.

Men du kan sætte NTFS rettigheder på det hele hvis du følger det jeg har skrevet, det vil så sige at han ikke skal kunne læse C drevet. Og så kan han ikke læse OS, så det bliver nok ikkke nemt.
Avatar billede steffen8260 Nybegynder
19. januar 2007 - 23:18 #3
Yep ved godt man kan gøre sådan, men når jeg opretter en normal bruger kommer den frem under login skærmen.. det må den ikke

og samtidig så har stortset alle mine filer "everyone" læserettigheder
Avatar billede grohnheit Nybegynder
19. januar 2007 - 23:36 #4
der må jeg melde pas, jeg ved ikke hvordan man kan skjule den fra login siden.
Avatar billede ksoren Nybegynder
20. januar 2007 - 00:33 #5
Skjul brugeren:
http://www.petri.co.il/hide_a_user_from_the_welcome_screen_in_windows_xp.htm

Forhindre brugeren i at logge på lokalt: kør secpol.msc og tilføj ham listen
local policies > user rights assignment > deny logon locally

brugeren kan ikke bryde ud af den mappe du deler, kun tilgå mapper som ligger under.
Avatar billede steffen8260 Nybegynder
26. januar 2007 - 11:10 #6
hvis han så kun skal have adgang til mappe:
c:\test

hvordan gør jeg så dette? han har vel som standard adgang til c:\ osv