Avatar billede heinoma Nybegynder
19. januar 2007 - 20:21 Der er 72 kommentarer

min bærebar er gået ned, ved ikke hvorfor?

hej alle sammen... hjælp mig..

min computer er gået ned,, ved ikke hvorfor,, men inden den gik ned stod der at der var en virus,, og at jeg skulle bruge errorsafe,, det har jeg også,, men pludselig blev min skærm blåt med hvide bokstaver, kunne ikke nå at læse det, men derefter slukkede min computer.
da jeg så prøvede at tænde den igen, kunne den ikke starte op, man kan se at der prøver at starte op, men skærmen er helt sort.

hvad skal jeg gøre... hhhjjjæællpp
Avatar billede zynzz Praktikant
19. januar 2007 - 20:29 #1
Prøv at starte op i fejlsikret tilstand...
Avatar billede zynzz Praktikant
19. januar 2007 - 20:29 #2
og slet det...
Avatar billede heinoma Nybegynder
19. januar 2007 - 20:30 #3
undskyld men hvordan går jeg det?
Avatar billede heinoma Nybegynder
19. januar 2007 - 20:30 #4
gør¨¨
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
19. januar 2007 - 20:38 #5
Avatar billede zynzz Praktikant
19. januar 2007 - 20:38 #6
hmm nu bliver jeg selv i tvivl, men fra F8-F12 :P
Avatar billede heinoma Nybegynder
19. januar 2007 - 20:39 #7
oki
Avatar billede heinoma Nybegynder
19. januar 2007 - 20:40 #8
men der står jo at man skal download noget for at fjerne det, men jeg kan jo slet ikke starte den op?
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
19. januar 2007 - 20:47 #9
kan du ikke dl til pc du sidder, og så enten brænde det eller lægge det på en usb nøgle?
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
19. januar 2007 - 20:48 #10
>til den pc du sidder ved
Avatar billede heinoma Nybegynder
19. januar 2007 - 20:48 #11
men hvordan kan jeg åbne det selvom, hvis jeg har downloaded det?
Avatar billede heinoma Nybegynder
19. januar 2007 - 20:50 #12
tror du jeg kan installere windows igen,, men tror du at jeg stadig kan bevare mine filer i harddisken...
Avatar billede zynzz Praktikant
19. januar 2007 - 20:51 #13
Har du prøvet fejlsikret tilstand ?
Avatar billede heinoma Nybegynder
19. januar 2007 - 20:51 #14
hvordan gør jeg det?
Avatar billede heinoma Nybegynder
19. januar 2007 - 20:59 #15
men ved du om jeg kan bevare mine filer i min hard disk hvis jeg geninstallere windows
Avatar billede haverslev Novice
19. januar 2007 - 20:59 #16
Tryk på F8 under opstart af computeren, nu kommer der en menu hvor du kan vælge forskellige ting.
Prøv i første omgang at vælge "sidste kendte konfiguration, hvor sys. virkede"

Hvis ikke så gå i Fejlsikret tilstand med netværk og når den er startet op, så
Klik på start, klik på programmer, klik på tilbehør, klik på systemværktøjer, klik på systemgendannelse, marker ”Gendan computeren”. klik på næste og vælg en "fed" markeret dato, (før problemet opstod) og klik på næste. Den genstarter og gendanner pc`eren.  Når den har gjort det, kommer der en boks, som klikkes OK på.  Det er muligt at fortryde gendannelsen, ved at gå ind i ”systemgendannelse” og klik på fortryd sidste gendannelse
Avatar billede heinoma Nybegynder
19. januar 2007 - 21:03 #17
der sker ikke noget når jeg trykker på F8,,, ved ikke hvorfor?
Avatar billede haverslev Novice
19. januar 2007 - 21:06 #18
Sluk først computeren
så starter den igen og når den starter op, trykker du på F8 INDTIL den giver et bib lyd.
Avatar billede haverslev Novice
19. januar 2007 - 21:08 #19
Hvis ikke F8 virker under opstart, så prøv F5 istedet
Avatar billede heinoma Nybegynder
19. januar 2007 - 21:10 #20
har prøvet med begge to,, der kommer en mærkelig lyd, men der er intet at se..
Avatar billede haverslev Novice
19. januar 2007 - 21:14 #21
Kan du se noget billede i opstarten ?

Tryk på "Delete" knappen (DELL PC = F2) under opstart for at komme i Bios. Når du er inde i bios menuen, så tryk på F9 for load af default/optimized settings, klik herefter på F10 for at gemme/save (Y/J)
Avatar billede heinoma Nybegynder
19. januar 2007 - 21:14 #22
skal lige sige at det ikke er ved denne pc der er sket noget med,, det er en anden jeg sidder med...
Avatar billede heinoma Nybegynder
19. januar 2007 - 21:15 #23
det er en fujitus siemens der er noget galt med
Avatar billede heinoma Nybegynder
19. januar 2007 - 21:20 #24
har prøvet,, har også gjordt det du har sagt,, men når den så starter op igen gør den det samme
Avatar billede haverslev Novice
19. januar 2007 - 21:25 #25
Du kan prøve at udføre nedenstående, du mister ikke filer, programmer eller noget.
Dette er blot en lidt anden måde at køre en repair på.

Smide din XP cd i drevet og boot op på den, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på ” R ” for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)

der vil også komme nogle spørgsmål, som du skal svare på, f.eks med Y osv.
Hvilken Windows-installation vil du logge på:  1        (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du:  fixboot            (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du:  bootcfg /rebuild  (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du:  chkdsk c: /p /r    (+tryk på ENTER )
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter

Se forklaringen til bootcfg /rebuild her:
http://support.microsoft.com/kb/291980
Avatar billede haverslev Novice
19. januar 2007 - 21:27 #26
Du får også lige en "normal" repair anvisning.
Repair af Windows XP:
1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R)
det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se, at den laver en helt ny installation, men den beholder alle dine nuværende indstillinger, dokumenter, programmer og skrivebordet udseende er også intakt, men nu skulle du gerne være sluppet af med dine fejl og mangler.
Dog skal der gøres opmærksom på at alle updates skal lægges ind igen. Desuden skal nye opdaterede drivere, som man selv har lagt ind, installeres igen.
Avatar billede heinoma Nybegynder
19. januar 2007 - 21:30 #27
oki mange tak,, for der indeholder nogle vigtige noter på den,,
men tror du at jeg kan løse problemet med at geninstallerer windows...
Avatar billede haverslev Novice
19. januar 2007 - 21:36 #28
"men tror du at jeg kan løse problemet med at geninstallerer windows..."
Hvis der er blevet slette/ændret i nogle system filer, så vil en repair rette dette.
Du skal efterfølgende kører en virus scanning og få fjernet evt. viruser
Kør en tur med denne viruscanner:  http://www.spywareinfo.dk/download/mwav.exe - Aktiver det hele i opsætningen, så den kan skanne alt igennem.
Den kan finde en hel del filer, som den ikke kender og som IKKE er virus - her vil den skrive "no action taken" og de slettes selvfølgelig ikke.    (Kan tage et par timer at kører alt)
Avatar billede heinoma Nybegynder
19. januar 2007 - 21:38 #29
er der forskellige windows, for der følte ikke nogle windows cd til min pc,,, så tror at jeg skal købe en ny imorgen,,,
hvad sir du til dette
Avatar billede haverslev Novice
19. januar 2007 - 21:44 #30
Du siger at det er en Fujitsu-Siemens pc
Der er normalt en cd med, der hedder "Fujitsu-Siemens Product Recovery CD-rom"
Det er faktis en normal XP cd, der ligger der på og du kan udføre ovenstående
Avatar billede heinoma Nybegynder
19. januar 2007 - 21:45 #31
ja oki,, det vidste jeg ikke,, men skal nok prøve..
Avatar billede heinoma Nybegynder
19. januar 2007 - 21:48 #32
skriver igen, når jeg har prøvet det,, men mange tak intil nu..
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
19. januar 2007 - 23:04 #33
Haverslev, havde det ikke været betydeligt nemmere at fjerne errorsafe i fejlsikret tilstand, i det link jeg lagde er der et tool til at fjerne skidtet med.
19. januar 2007 - 23:14 #34
Generelt -> http://www.grineflip.dk/support/errorsafe - læs og forstå !!!
Avatar billede haverslev Novice
19. januar 2007 - 23:18 #35
john_westcoast > Se: 19/01-2007 21:10:41
Avatar billede heinoma Nybegynder
19. januar 2007 - 23:27 #36
hej igen,,, kan stadig ikke installer windows på den,,,

undskyld dr1 hvad kan jeg gøre nu,, når jeg har installeret errorsafe på min computer..

haverslev:
når jeg lægger cd'en ind kører den,, men den stoppper igen efter et sytkke tid, skærmnen bliver ved med at være sort, når den stopper
19. januar 2007 - 23:30 #37
... hvis du alligevel er på vej med komplet geninstall så vil errorsafe og andet snavs blive følgeligt ædt ...
Avatar billede haverslev Novice
19. januar 2007 - 23:30 #38
Det vil sige, at du lægger cd`en i drevet og genstarter pc`en ?
Kan du IKKE se noget på skærmen eller ?
Avatar billede heinoma Nybegynder
19. januar 2007 - 23:33 #39
der står først start fra cden tryk på en tast,, det har jeg så gjort,,, så siger den at den søger hardware et eller andet,,,
og derefter bliver skærmen sort..
19. januar 2007 - 23:33 #40
... hvis du kommer "ind" på din nuværende instalation så i første omgang guiden herfra -> http://www.spywareinfo.dk/index.htm#/manualer/hijackthis.htm
19. januar 2007 - 23:34 #41
Nulstil BIOS ?
Avatar billede heinoma Nybegynder
19. januar 2007 - 23:34 #42
hvordan det?
Avatar billede haverslev Novice
19. januar 2007 - 23:38 #43
Har du nogle USB enheder, eller andre enheder tilkoblet ?
Hvis ja, så prøv at frakoble dem og se om du kan starte i fejlsikret =  F8
Avatar billede haverslev Novice
19. januar 2007 - 23:39 #44
dr1 > 19/01-2007 21:14:13
Avatar billede heinoma Nybegynder
19. januar 2007 - 23:40 #45
har intet tilkoblet,,, og har lige prøvet at starte i fejlsikret
Avatar billede haverslev Novice
19. januar 2007 - 23:42 #46
Smutter i seng, skal op kl. 05
Avatar billede heinoma Nybegynder
19. januar 2007 - 23:42 #47
oki,, men ellers tak
Avatar billede heinoma Nybegynder
19. januar 2007 - 23:43 #48
dr1
ved du hvad jeg kan gøre?
Avatar billede haverslev Novice
20. januar 2007 - 16:09 #49
Kører din bærebare med SATA harddisk ?

Vil også gerne vide, om du kan SE disse punkter, når du trykker F8 eller er det bare "sort" skærm uden test osv. ?
http://www.kimludvigsen.dk/tips-windows-fejlsikret.html
Avatar billede heinoma Nybegynder
20. januar 2007 - 16:56 #50
hej igen..

jeg mener ikke at den kører med SATA harddisk..
og jeg har læst det med fejlsikeret tilstand,, det link du har givet mig..
jeg kan ikke se nogle af de billeder der er vist,, der bliver med at vise sort skærm..
men når den startes op kan jeg se et billede hvor der står fujitsu siemens, og bios set up osv.. bagefter når dette billede forsvinder, bliver den ved med at vise sort skærm..
Avatar billede haverslev Novice
20. januar 2007 - 17:04 #51
OK, det lyder dog ikke godt.

Vi er enige om, at du har prøvet dette :
Tryk på "Delete" knappen (DELL PC = F2) under opstart for at komme i Bios/bios set up - det er muligt at den er en anden tast, men det vil så fremgå af startop skærmen
Når du er inde i bios menuen, så tryk på F9 for load af default/optimized settings, klik herefter på F10 for at gemme/save (Y/J)
Avatar billede heinoma Nybegynder
20. januar 2007 - 17:06 #52
ja ved ikke hvad der er sket, men ja det er jeg helt enige med dig,,
jeg kan prøve at gøre det igen...
men der er noget jeg ikke helt forstår, jeg prøver at geninstallerer windows, men forstår ikke hvorfor den ikke gider..
Avatar billede heinoma Nybegynder
20. januar 2007 - 17:10 #53
men når jeg så sætter cd'en ind,,
står der start fra cd tryk på en takst,,,
det har jeg gjordt, så kommer der et billede hvor der står at den undersøger hardwarerskonfigureation
Avatar billede haverslev Novice
20. januar 2007 - 17:11 #54
Det er også det der bekrymre mig, at du IKKE kan se noget, du skrev tidligere:
"der står først start fra cden tryk på en tast,, det har jeg så gjort,,, så siger den at den søger hardware et eller andet,,,
og derefter bliver skærmen sort.."

Hvad hedder din FSC bærebare i type/nr.?
Så kan vi lige checke om den kører med sata disk, det er muligt at den har mistet forbindelsen til den og skal have en driver installeret via F6 i win. install.
Avatar billede heinoma Nybegynder
20. januar 2007 - 17:15 #55
ja,, den hedder fujitsu siemens comp. amilo m6450g
Avatar billede heinoma Nybegynder
20. januar 2007 - 17:15 #56
reg no m40e10
Avatar billede haverslev Novice
20. januar 2007 - 17:20 #57
Sådan en ? (er med sata)
http://pcbix.dk/index.php/d.116/p.307/c.product

Har du ikke en anden cd, med teksten "Driver & Utility cd" (tror jeg nok den hedder )
Avatar billede heinoma Nybegynder
20. januar 2007 - 17:21 #58
ja det er lige den,, så den kører med SATA harddisk
Avatar billede haverslev Novice
20. januar 2007 - 17:39 #59
Bliver desværre ikke meget klogere af at læse i manualen, der nævnes intet om sata.
PS, hvis du bruger deres geninstall vejledning, så mister du ALT data
http://support.fujitsu-siemens.com/manuals/ShowDescription_KMT.asp?DokuID=200149
Avatar billede heinoma Nybegynder
20. januar 2007 - 17:45 #60
tror du at jeg kan pille min harddisk ud,,
Avatar billede heinoma Nybegynder
20. januar 2007 - 17:54 #61
på den link du lige gav mig,, står der på side 58 noget med genoprettelse af styresystemet,,, men på min computer når den kun til punkt 4..
Avatar billede haverslev Novice
20. januar 2007 - 18:14 #62
Ja du kan sikkert pille harddisken ud og sætte den i en extern usb box og hente alle vigtige data ud.
Ang side 58, så læs grundigt først, da teksten beskriver et forløb - hvor alt slettes på harddisken.

Hvad har du af punkter i Bios - er der noget med SATA / on boot controller ?
Avatar billede heinoma Nybegynder
20. januar 2007 - 18:20 #63
ja ved boot settings:

er der to punkter:
boot settings configuration.
og inde i den indholder der quick boot og quiet boot

så er der noget der hedder boot device priority
og inde i den indholder der 1st boot device
2nd boot device
3rd boot device
4th boot device
Avatar billede haverslev Novice
20. januar 2007 - 18:33 #64
Det hjælper desværre ikke meget.
Ved snart ikke hvad vi kan prøve, da der efter manualen ikke gives mange muligheder og jeg kan iike finde noget om SATA, om den skal have en disk eller ej.
Avatar billede heinoma Nybegynder
20. januar 2007 - 18:34 #65
oki... men ellers tak
Avatar billede haverslev Novice
20. januar 2007 - 18:39 #66
Kan jo være at john_westcoast, zynzz eller dr1 har de vises sten og løser problemet
Avatar billede heinoma Nybegynder
20. januar 2007 - 18:40 #67
oki mange tak...
Avatar billede zynzz Praktikant
20. januar 2007 - 18:41 #68
Hvad ligger problemet i nu ?
Avatar billede heinoma Nybegynder
20. januar 2007 - 18:45 #69
at når jeg tænder min comp. gider den ikke at køre,, ved ikke hvorfor,,
så derfor har jeg prøvet at geninstallerer windows på den, men den gider heller ikke.
når jeg sætter cd'en ind står der start fra cd tryk på en takst,,,
det har jeg gjordt, så kommer der et billede hvor der står at den undersøger hardwarerskonfigureation.. bagefter bliver skærmen sort...
Avatar billede heinoma Nybegynder
20. januar 2007 - 18:45 #70
men jeg håber at jeg kan på et eller anden åde bevare min filer..
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
20. januar 2007 - 19:39 #71
Hvis du har købt den bærbare i en almindelig forretning kan du da forsøge om de kan hjælpe?
Avatar billede heinoma Nybegynder
20. januar 2007 - 19:41 #72
oki,
men har i ideer hvad man ellers kan gøre?