Avatar billede gurumaster Nybegynder
18. januar 2007 - 18:38 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Ekstern harddisk som ftp server

Hejsa..
Jeg har netop invisteret i en ekstern harddisk som skulle kunne køre som FTP server.
Harddisken/boxen er blevet tilsluttet min router, men skidtet virker ikke. Er der noget med, at man skal "åbne" port 21 ?
Har prøvet at kigge i opsætningen af routeren, men kan ikke rigtigt hitte rede i det.
Avatar billede chrel Nybegynder
18. januar 2007 - 18:47 #1
Ja du skal åbne op for port 21, alt efter hvilken router du har skal du så connecte til den, derefter ind under NAT og åbne op for hardisken på port 21, hvilket nok betyder at du skal angive ip adresse på hardisken...
Hvilken harddisk er der tale om ?
Avatar billede gurumaster Nybegynder
18. januar 2007 - 19:43 #2
Hej Chrel, her lidt flere oplysninger:

Harddisk : Seagate Barracuda 7200.10 320 GB.
Harddisk box : Zolid LANDrive Boks.
Router: Skyacer ProWBR 654
Avatar billede chrel Nybegynder
19. januar 2007 - 13:03 #3
jeg kigger lige på det
Avatar billede gurumaster Nybegynder
19. januar 2007 - 13:23 #4
Hej Chrel....Det lyder rigtigt godt...jeg er dog nået et stykke videre.
Jeg har fået åbnet port 21 så den er tilknyttet IP adressen 192.168.1.101,
som skulle være den IP som Lanboxen har ifl. routeren. Så så langt er jeg nået.
Jeg har også været inde i LAN boksen og oprettet en bruger osv. men nu er jeg "låst"
fast igen, for hvilken adresse skal udefra kommende brugere benytte for at komme i kontakt
med FTP serveren ?
De skal vel skrive: "FTP://xxx.xxx.xx.x, men det er vel ikke IP adressens 192.168.1.101, som de skal "kalde"...???
Avatar billede kick Nybegynder
19. januar 2007 - 13:29 #5
For at find din IP skal du kig her : http://www.myip.dk/
Den skal men bruge for at log på.

ftp://user:pass@IP:port
Avatar billede gurumaster Nybegynder
19. januar 2007 - 13:51 #6
kick > SUPER, så har jeg fundet "Log IN" IP adressen.
Men det nederste link Du skriver er jeg lidt i tvivl om ?
Avatar billede kick Nybegynder
19. januar 2007 - 13:53 #7
det er sådan det skal stå når du kopi/paste det ind i FlasFxp ect
Avatar billede kick Nybegynder
19. januar 2007 - 13:54 #8
Du kan jo prøve at lave en test account og post den her så kan jeg prøve at se om jeg kan log på
Avatar billede chrel Nybegynder
19. januar 2007 - 14:10 #9
hvis du har sat den op til nat burde det virke nu, prøv ftp://dinipadresse
som kick siger check din WAN ip på myip.dk
Avatar billede chrel Nybegynder
19. januar 2007 - 14:12 #10
jeg tror lige jeg misforstod noget, hvis det kun er server programmet du mangler så prøv : http://www.snapfiles.com/reviews/Quick__n_Easy_FTP_Server/quickeasyftpserver.html
Avatar billede gurumaster Nybegynder
19. januar 2007 - 15:15 #11
Det virker desværre ikke...det er nok mig som roder rundt i det...
Når jeg forsøger ftp://dinipadresse  så fortæller den:" Servernavnet eller adressen findes ikke.."  (Tror sgu snart jeg opgiver)
Iflg. vejledningen til Lanboksen skulle det ellers være så nemt, så nemt...
Avatar billede kick Nybegynder
19. januar 2007 - 16:20 #12
Kan du ikke bare installer en client som : Server-U og tillad de forskellige account du laver kun har adgang til Zolid LANDrive Boks.
Avatar billede gurumaster Nybegynder
19. januar 2007 - 17:22 #13
kick > Det lyder som om, at Du er inde på noget af det rigtige.
Alt det der med client, Lan, IP osv. er jeg ikke så meget inde i.
Jeg har som sagt fået åbnet port 21, og knyttet den til Lanboxen's IP adresse, spørgsmålet er så nu, hvordan kommer udefra kommende ind på Lanboxen og kan se hvad der ligger på den ?
Avatar billede kick Nybegynder
19. januar 2007 - 19:14 #14
Prøv at hent : http://www.serv-u.com/

Og installer den du skal lige husk at Winxp skal have adgang til at bruge FTP.

Installer det og hent også lige FlashFXP : http://www.flashfxp.com/

Og prøv så at lav en account og se om du kan log på ved hjælp af FlashFXP.
Avatar billede gurumaster Nybegynder
19. januar 2007 - 19:34 #15
kick > Først tak for Din tålmodighed.
Det burde vel egentligt ikke være nødvendigt med et specielt FTP program, eller hvad ?  Skulle det ikke kunne lade sig gøre uden ?
Avatar billede kick Nybegynder
19. januar 2007 - 20:42 #16
Var en tur på google.dk og fandt et link : http://24bit.dk/anmeldelser/zolid-landrive-harddisk-boks.html

Og som jeg kan se nej det kræver ikke noget specielt FTP program til den boks...

Men er bang for jeg ikke har flere forslag til at kunne hjælp dig desværre,
Kender ikke den boks du har.Og det med at installer Server-U var også kun et forslag,
hvis du ikke kunne få den til at virke på andre måder
Avatar billede gurumaster Nybegynder
20. januar 2007 - 06:18 #17
kick > Det er lige præcis den boks som Du linker til, som jeg har købt.
Ellers en udemærket kritik den har fået, men som der også står, så er det
en minimal brugervejledning som medfølger.
Jeg tror sgu at jeg opgiver indtil videre.
Måske er det min router som er besværlig at sætte op sammen med Lanboksen,
så på et tidspunkt invisterer jeg i en anden router...
Men ihvertfald...Du skal have tak for hjælpen.
Avatar billede kick Nybegynder
20. januar 2007 - 07:09 #18
Det var så lidt gurumaster du nakker selv de point for jeg hjalp dig ikke til en løsning..
Avatar billede gurumaster Nybegynder
20. januar 2007 - 07:22 #19
Læg Du bare et svar, så fordeler jeg points imellem Dig og Chrel, I gjorde trods alt et ihærdigt forsøg  ;-)
Avatar billede kick Nybegynder
20. januar 2007 - 08:42 #20
er her med gjort så
Avatar billede chrel Nybegynder
20. januar 2007 - 22:39 #21
jeg er ked af det ikke virkede for dig :(
Avatar billede gurumaster Nybegynder
21. januar 2007 - 06:07 #22
chrel > Ja, ærgeligt nok, men Du skal ihvertfald have tak for hjælpen.
Jeg ville egentlig have delt points til Dig også.
Er Du interreseret i points så bare sig til, så får Du en "håndfuld".