Avatar billede madox Nybegynder
18. januar 2007 - 12:14 Der er 5 kommentarer

Hvilken type VPN skal jeg vælge på min draytek 2900 router

Jeg har anskaffet mig en draytek 2900 router med VPN. Men hvilken type VPN forbindelse skal jeg vælge? Jeg har følgende valgmuligheder:
- PPTP
- IPSec Tunnel
- L2TP with IPSec Policy

PPTP og IpSec tunnel har jeg fået til at virke mens L2TP with IPSec Policy ikke fungerer. Men hvilke fordele og ulemper er der ved hver metode?
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. januar 2007 - 12:52 #1
PPTP er en lidt ældre microsoft standard, der giver rimeig sikkerhed, men ikke helt så høj som IPSec. Tilgengæld har PPTP ingen problemer med at nettet bagved et NAT'tet.

IPSec giver rigtig god sikkerhed og er standard, der supporteres af næsten alle bokse, ligegyldig hvilket styresystem derer på. Desværre kan IPSec ikke håndterer NAT, så hvis dut netværk bagved køre på interne NAT'tede adresser, så duer IPSec ikke

L2TP har jeg indtil videre undgået da det er min erfaring at den giver lidt problemer at sætte op og at der kan være support isues med trefieparts enheder
Avatar billede madox Nybegynder
21. januar 2007 - 16:51 #2
Noget jeg bare underer mig over ved PPTP er at data ikke bliver krypteret(i hvert fald ifølge webinterfacet på min vigor2900 router) kan det passe og er det et problem?
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. januar 2007 - 17:37 #3
Det er sådan med både PPTP og IPSec (måske også med L2PT) at du sagtens kan lave en ukrypteret tunnel hvis du ønsker dette, eller sagt på de anden måde, hvis du ikke krypterer tunnelen, så er den det ikke.

Det man normalt gør er at opsætte den krypterede tunnel, og så sniffe trafikken for at kontrollerer at den også er krypteret
Avatar billede madox Nybegynder
23. januar 2007 - 09:46 #4
Kan du forklare mig hvordan jeg kan kryptere tunnelen med pptp? Syntes ikke umiddelbart jeg kan finde en måde at gøre det på i opsætningen på routeren, men der er nok noget jeg har overset
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. januar 2007 - 13:46 #5
Jeg kan ikke umiddelbart svare på hvordan drautek virker, men jeg ser om jeg kan finde informationer og vender tilbage hvis jeg finder noget. Jeg hart også nogle jeg kan spørge hvis der ikke er noget at finde. Jeg vender tilbage