Avatar billede renegademaster Nybegynder
18. januar 2007 - 10:01 Der er 5 kommentarer og
5 løsninger

C5 4.0 på terminal server

Hej eksperter

Jeg køre en terminalserver løsning for flere forskellige firmaer, men er stødt på et problem jeg håber der er nogen der kan svare mig på.
I C5 4.0 skal brugeren åbenbart være "domain admin" for at kunne starte programmet. hvis brugeren "bare" har "full control" over mappen hvor det ligger og ikke er domain admin, blinker programmet lige engang også er det væk.

Da jeg ikke ønsker at alle kunder der skal have adgang til C5 skal være admins om derved kan gå ind i alt, vil jeg sætte min lid til jer for at finde en løsning.

har prøvet at kigge lidt i www.dluxz.dk/Factsheet_om_Sikkerhed.pdf
side 14-15.
men ved ikke helt om det er det.

denne opgave er en haster og giver 200points

på forhånd tak
René
Avatar billede mariaf Juniormester
18. januar 2007 - 18:52 #1
De skal være C5Administrator, men den første installation skal laves af administrator - den behøver dog ikke blive brugt. Den opretter de nødvendige grupper til C5, så du senere bare skal oprette de forskellige brugere i de forskellige C5.
Avatar billede blacks Mester
19. januar 2007 - 07:25 #2
Jeg vil godt være med på denne, da jeg lige har opdateret en C5 fra 3.0 til 4.0 Opdateringen kørte direkte fra serveren som administrator og gik fint. Brugeren kan også åbne C5 fra sin arbejdsstation, men hvis samme bruger kobler op hjemme fra via terminal server er det kun dos versionen der kan åbnes. Windows versionene kommer med en dll fejl. Brugeren er oprettet med domaine\bruger navn. Har forsøgt at køre en Control userpasswords2 fra terminal serveren men der kommer ikke noget frem. Så jeg er også interesseret i et svar.
Avatar billede renegademaster Nybegynder
19. januar 2007 - 10:45 #3
MariaF --> Lyder som om du har styr på det, kan du skrive hvad jeg præcis skal køre for at det kommer til at virke. har aldrig arbejdet med C5 før.

har ingen installations cd, har kun en mappe hvor det ligger i.
men det virker jo som sagt når brugeren er medlem af "administratore" eller "domain admins".

//René
Avatar billede mariaf Juniormester
19. januar 2007 - 21:47 #4
Problemet med adgang fra TS er at man ofte er inde med et andet brugernavn eller at man som bruger kun er tilknyttet C5user og ikke C5Administrator (i C5). Desuden er det også ofte en række adgangsbegrænsninger for brugerne via TS for at de ikke ved en fejl skal få ødelagt serveren. Brugerne skal have FULD adgang til C5-mappen. Den nemmeste måde at løse det på er at have en ekstra disk, hvor C5 ligger. Og med SP1, er der kommet en ekstra DLL-fil, som man skal sikre ikke spærres et eller andet sted - så kan man nemlig ikke køre windowsversioenen.

Som bonusoplysning, så må mailserveren ikke ligge på samme maskine som C5.
Avatar billede dma Nybegynder
20. januar 2007 - 08:19 #5
Mariaf: Den med mailserver og C5 på sammer server - den har jeg ikke hørt før. Hvorfor?
Avatar billede blacks Mester
20. januar 2007 - 09:07 #6
Bingo mariaf jeg har C5 liggende på mailserveren.
Avatar billede mariaf Juniormester
20. januar 2007 - 16:16 #7
C5 er et voksen og følsom program, som ikke tåler forsinkelser - og mailserveren har ofte travlt med alt muligt, især skanning for virus. Det betyder at C5 kan opleves som langsom og hvad værre er gå ned ind i mellem tilyneladende umotiveret.
Avatar billede renegademaster Nybegynder
22. januar 2007 - 09:04 #8
Mariaf --> jamen det lyder farlig fint, men vil gerne have afvide hvordan jeg gør.
regner med det er noget i stil med:
hovedmenu: klik på tilpasning i generelt. så adgangskontrol, ja også ved jeg ikke hvordan?

brugeren har "full control" over mappen hvor c5 ligger i.

vil lige skrive at jeg overhoved ikke kan komme ind i programmet med andre end domain admins. dvs. hvis jeg prøver at åbne programmet, viser den lige kort programmet også forsvinder det igen. blinker lige engang.
Avatar billede mariaf Juniormester
22. januar 2007 - 20:39 #9
Er dit share også ok med rettigheder? Det sættes nemlig default til kun læse-adgang.
Avatar billede renegademaster Nybegynder
23. januar 2007 - 08:30 #10
mariaf --> ja det er rigtigt, har fået det lavet nu, ved at prøve mig frem. man skulle:
<Tilpasning> under <Generelt> + <adgangskontrol> + <Brugere og grupper>
<Bruger>
Og tryk enter. (skal stå på c5administratore i højreside)
Angiv domain og brugernavn og tryk <ok>
lad den opdatere ændringerne.
SÅ virker det.
det var det svaret jeg ledte efter. :)