Avatar billede frede_manden Nybegynder
17. januar 2007 - 07:45 Der er 2 kommentarer

Beregning af newton meter - Motor

Nogle som ved hvordan man beregner hvor meget moment og newton meter der skal til at flytte f.eks. 10 kg vandret??
Avatar billede frede_manden Nybegynder
17. januar 2007 - 07:49 #1
Skal lige siges at det er en maskine som skal flytte f.eks. 10 kg 1 meter nogle gange og andre gange 2 meter det variere lidt.
Avatar billede martin_moth Mester
17. januar 2007 - 15:42 #2
Når du skal flytte noget vandret, ahfænger det i meget høj grad af friktionen, så den skal du oplyse.

Du ved, det er sværere at flytte f.eks. en curling-sten, hvis den ligger indestøbt i beton, end hvis den ligger oven på isen ;o)

PS: Newtonmeter er den enhed du bruger til at måle moment med, ligesom meter er den enhed du måler afstande med.