Avatar billede deadeleus Nybegynder
16. januar 2007 - 21:36 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Redning af meget inficeret computer.

Jeg har et meget stort problem som jeg håber nogen her kan hjælpe med. Jeg undskylder på forhånd for den lange tekst.

Jeg har fået til opgave at prøve at genopvække en computer fra døden. Computeren mener jeg er meget hæftigt inficeret af virus og bugs i og med at den udviser mange symptomer der næsten ikke kan skyldes andet end virus eller måske endda bevidst sabotage.

Nogle af disse symptomer er:

Computeren genstarter konstant og skal oftest bruge en 8 til 9 forsøg på at starte windows.

CTRL+ALT+DEL funktionen er ikke tilgængelig, computeren siger at ADMIN har deaktiveret den. Selvom den egentlige admin aldrig har rørt ved rettigheder som denne.

BIOS er låste og derfor ikke tilgængelige.

Regedit og andre lignende kommandoer er ikke tilgængeligt.

Dette er de mest irriterende fejl da dette hæmmer min evne til at kunne gøre noget som helst for at hjælpe computeren med mindre problemer som konstant ad-ware, meget dårlig ydeevne og irriterende desktop billeder =O)

Mit spørsmål er hvorvidt der er nogen mulighed eller ideer til hvordan man kan prøve at rede denne computer? Eller er formatering  den eneste udvej? Dette vil netop ikke være en let opgave da jeg blandt andet ingen driver CD'er har til computeren overhovedet og ikke er sikker på om låste BIOS kan have nogen inflydelse på denne process.

På forhånd tak til alle der gider svare på denne post.

Computer specs:

Motherbord og Processor fra Soltek
Windows XP Home
Egentlig så ved jeg ikke rigtig hvad der er nødvendigt og vide. Så spørg endelig hvis der er noget.
Avatar billede mash Mester
16. januar 2007 - 22:32 #1
Bios lås er ikke det store problem(en jumper på motherboard resetter den),men det andet kan være lidt af en kamp... :-)

der findes diverse linux livecd´s med indbygget NTFS(winxp filsystem) virus scanner men er lidt omstendigt at få til at virke.

der findes osse nogle tools til dos,en god samling findes på http://www.ultimatebootcd.com/

men er ikke lige til da dos og NTFS ikke er gode venner :-P

det nemmeste men lidt usikre er at mokke harddisken over i en USB box og scanne den fra en "sikker" pc ,det vil fjerne det meste ,men med risiko for at infisere(stav selv :P) den pc du scanner fra.
Avatar billede deadeleus Nybegynder
16. januar 2007 - 22:39 #2
Har allerede haft flyttet harddisken og leget med min personlige Norton skanner samt nogle online scannere som Superantispyware, Dr. Web og Housecall. Dette har dog ikke hjulpet mod førnævnte problemer med opstarten og genstarten eller adgang til CTRL+ALT+DEL funktionen. Hvis det var muligt at komme over disse ville jeg nok godt selv kunne klare resten på nuværende tidspunkt. Jeg har dog ingen ide over hvor jeg overhovedet skal starte med disse to problemer.
Avatar billede nva Praktikant
17. januar 2007 - 10:16 #3
Har du scannet harddisken for fejl med chkdsk?
Avatar billede ejvindh Ekspert
17. januar 2007 - 10:40 #4
Angående de mange genstarter så tyder det på enten hardware-fejl eller at styresystemet trænger til at blive frisket op (sfc-scan eller repair). Problemet med de manglende rettigheder burde kunne afhjælpes med WinPFind3:

Hent Oldtimer's WinPFind3 herfra:
http://download.bleepingcomputer.com/oldtimer/winpfind3u.exe

Dobbeltklik på WinPFind3u, som du hentede, og klik på Extract. Så udpakkes programmet i en særskilt mappe. Gå ind i denne mappe, og dobbeltklik på WinPFind3U.exe. Sæt så flueben og prikker på følgende måde:

Processes: Non-Microsoft
Win32 Services: Non-Microsoft
Driver Services: Non-Microsoft
Registry:  Non-Microsoft
Files Created Within: 30 Days, Non-Microsoft Only
Files Modified Within: 30 Days, Non-Microsoft Only
File String Search: Non-Microsoft

Klik herefter på "Run Scan". Efter noget tid vil der dukke en logfil op, som du gerne må paste herind. Muligvis vil loggen være så lang, at den ikke kan være i en enkelt post. Så må du lægge den ind i flere dele.
Avatar billede deadeleus Nybegynder
17. januar 2007 - 17:49 #5
Hmmm en interresant lille detalje, i computerens event log siger den at der opstår en fejl (DCOM got error "the program could not be started....." nummer 1005) Ved ikke om dette kan have noget med det at gøre? vil prøve dit forslag snarest Ejvindh. Og nej. Jeg har ikke prøvet chkdsk. Men harddisken fungerer jo også fint som ekstern?
Avatar billede nva Praktikant
18. januar 2007 - 08:11 #6
At harddisken kan bruges som ekstern disk betyder ikke at der ikke er fejl på den. Jeg vil stadig foreslå at du laver en chkdsk. Boot fra din xp-cd og gå i recovery console ( vælg R ) skriv chkdsk c: /p /r (hvor c: er det drev du vil have undersøgt og evt. repareret)
Avatar billede deadeleus Nybegynder
17. maj 2012 - 14:11 #7
Fik Aldrig et svar..
Avatar billede deadeleus Nybegynder
17. maj 2012 - 14:12 #8
Fik Aldrig et svar..