Avatar billede tietgen Nybegynder
16. januar 2007 - 17:23 Der er 7 kommentarer

Slette konti

Hvordan sletter man fx finanskonti hvor der har været konteringer på?

Samme omkring debitorer eller kreditorer hvor der også har været konteringer omend det er flere år siden. Nu vil man have dem væk men jeg bliver hele tiden konfronteret med, at det kan systemet ikke "bare lige" da der er konteringer på diverse konti.
Avatar billede illemann Novice
16. januar 2007 - 18:23 #1
Du kan ikke slette konti med posteringer på. Men de kan flyttes og der kan ændres navn, så de evt. kan genbruges til andet.
Kreditorer og debitorer kan slettes, når saldo er 0. Endvidere kræves at der ikke findes åbne (ej udlignede) posteringer på debitor/kreditor.
Ellers brug hjælpemenuen hvor der beskrives hvordan du kan afgrænse ved hjælp af feltet engangsdebitor elle engangskred. og derved slette flere af gangen.
Avatar billede mariaf Juniormester
16. januar 2007 - 18:23 #2
Debitorer og kreditorer er nemt nok. Du skal have saldo i nul, alle poster skal være udlignet og debitor/kreditor skal være sat til "Engangskunde". så kan de slettes ved en kørsel under Periodisk.

Finanskonti er noget værre. Ved at nedlægge gamle år, kan man få frigjort kontiene for posteringer. Her kan det anbefales at lave en backup først, og i øvrigt huske på at der skal gemmes data 5 år tilbage. Det vil normalt være acceptabelt at man blot har en backup liggende, hvor de gamle data kan hentes, hvis det skulle blive nødvendigt.

Hvis nogle at de konti, du ønsker at slette, anvendes som systemkonti rundt omkring, kan det være en fordel at omdøbe dem i stedet. Dette gøres under Finans/Periodisk.
Avatar billede mariaf Juniormester
16. januar 2007 - 18:25 #3
ALDRIG ændre navn på en konto - ikke medmindre man har penge nok til revisorarbejdet og et så godt forhold til ham at du kan snakke dig ud af en bemærkning i regnskabet.
Avatar billede tietgen Nybegynder
16. januar 2007 - 19:54 #4
Så slap jeg af med de Debitorer/Kreditorer det var dejligt. Nu kunne det være rart hvis jeg kunne slippe af med to konti som sidst er brugt i 2001 og sldrig ønskes brugt igen.

Så jeg skal så nedlægge gamle år for at få frigjort for posteringer - hvordan gør man det, altså hvordan nedlægger jeg et/flere selvvalgte år?
Avatar billede mariaf Juniormester
16. januar 2007 - 20:47 #5
Næ, ikke helt sådan. Du kan nedlægge tidligere år (frem til en ultimodato) under Generelt/Periodisk - oprydning - slet tidligere år.
Avatar billede hkv Forsker
17. januar 2007 - 15:30 #6
Mariaf - hvilken version er det? Jeg kører XAL version 2.80 og har ikke det menupunkt.
Avatar billede mariaf Juniormester
17. januar 2007 - 15:58 #7
Lige en overset detalje - jeg sidder til hverdag med C5, så jeg glemmer at de gamle versioner og XAL ikke har den feature.

Så er der kun den gammeldags metode, hvor tungen skal holdes mere end almindeligt lige i munden.

Lav et testmiljø
Udlæs dine primoposter for det første år, der skal blive i regnskabet. Indlæs primoposterne i finanskladde pr 31.12 året før. Slet de gamle regnskabår. Bogfør kladden. Kør Dan primoposter for hvert år, og chekc for hver kørsel at din balance og dit regnskab ikke har ændret sig så meget som en øre.
Alternativ få din forhandler til det - han har prøvet det før (eller rettere, du skal sikre dig at han har prøvet før).