Avatar billede oolm Nybegynder
16. januar 2007 - 01:30 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Mine ram er ikke de samme som dem jeg satte i inde i bios?!

Hej Eksperter.

Jeg har får godt og vel en måneds tid siden købt noget nyt hardware, hvad jeg købte var:

Mobo: AsRock AM2NF3-VSTA
CPU : AMD 64 Athlon X2 4200+
Ram : Kingston Value 512 MB PC4200 DDR2-533

Disse ting kørte fint sammen, lige indtil en dag min computer automatisk genstartede og kom frem med en blå skærm hvor der stod jeg skulle tjekke mit software, drivere hardware osv. Jeg tjekkede derfor aalt det jeg kunne, prøvede selv en formatering, men stadig samme problem sker igen og igen, og tit når jeg slet ikke laver noget ved computeren men også når jeg har mange programmer åbne eller vinduer fremme på skrivebordet, en dag jeg sad lidt inde i bios'en så jeg at min ram blok at den kun stod til at køre 266Mhz!
Så er mine spørgsmål:

Kan det være skyld i den pludselige reboot?
Burde de ikke køre 533Mhz?
Hvis de skulle, hvordan får jeg dem til det?
Og er det muligt overhovedet?

På Forhånd tak og tak igen for at i gad at læse om mit kedelige problem.
Avatar billede allanfo Praktikant
16. januar 2007 - 01:37 #1
Det er jo DDR2, så 2x266=532 ! Alt er i orden.
'
Avatar billede allanfo Praktikant
16. januar 2007 - 01:38 #2
DDR betyder 'double data rate'. Det betyder, at rammen leverer data både på 'forkanten' og 'bagkanten' af clock-slaget.
Avatar billede oolm Nybegynder
16. januar 2007 - 01:42 #3
Okay.. Så skal jeg ikke vride det rundt i mit hovede mere, plus jeg er blevet lidt klogere.. Men det er ikke hardware problem jeg står overfor så?
Avatar billede allanfo Praktikant
16. januar 2007 - 02:50 #4
Dít problem kan meget vel være ram-relateret. Prøv at pille ramblokken ud igen, og sæt den i igen. De små arme, der holder ram-blokken skal selv klikke på plads, du må altså ikke trykke dem ind selv. Det er altså ikke ram-blokken der er defekt, men snarere forbindelsen mellem rammen og bundkortet.

Hvordan med din cpu-temperatur? Hvor stor er din strømforsyning? Hvordan er din harddisk forbundet med bundkortet? Prøv evt. at skifte harddiskens datakabel. Jeg havde et lignende problem engang, hvor jeg det viste sig, at kablet var defekt.
Avatar billede oolm Nybegynder
16. januar 2007 - 12:11 #5
Okay.

Strømforsyning: Micase 400W
Har 4 Hdd
2 på IDE 1
1 Hdd og 1 brænder på IDE 0
Den sidste Hdd sidder på en Raid
Har 2 ekstra blæsere til at køre og et diskette drev oveni.
Hvordan er den bedste måde at stille sit Hardware op med sådan et system (slave og master)?

Og tak igen.
Avatar billede allanfo Praktikant
18. januar 2007 - 02:07 #6
Det er bedst at have bootdisken som master på kanal 0, sammen med en anden harddisk. Når disken er jumpet som master, skal den sidde på enden af kablet, med slaven på midten.

Det er bedst at sætte brænderen alene som master, da det mindsker risikoen for brændingsfejl, især hvis man henter de data der skal brændes fra den harddisk der sidder på samme kabel.

De andre harddiske kan du sætte som det passer dig.

Strømforsyningen skulle være stærk nok. Hvis du altså ikke har et monster grafikkort.

Prøv at downloade og installere dette program, og sæt informationerne om grafikkort, strømforsyningens spændinger og cpu-temperatur ind her.
http://www.majorgeeks.com/download4181.html
Avatar billede oolm Nybegynder
18. januar 2007 - 13:19 #7
Sensor Egenskaber:
      Sensor Type                                      Winbond W83647HF  (ISA 290h)

    Temperaturer:
      Motherboard                                      29 °C  (84 °F)
      CPU                                              31 °C  (88 °F)
      Aux                                              30 °C  (86 °F)
      Seagate ST340016A                                31 °C  (88 °F)
      Seagate ST310211A                                27 °C  (81 °F)
      Seagate ST380011A                                26 °C  (79 °F)
      Seagate ST340016A                                28 °C  (82 °F)

    Køle Ventilator:
      CPU                                              2679 RPM
      Chassis                                          3375 RPM

    Spændings Værdier:
      CPU Kerne                                        1.10 V
      Aux                                              2.61 V
      +3.3 V                                            3.31 V
      +5 V                                              5.56 V
      +12 V                                            12.77 V
      -12 V                                            2.78 V
      -5 V                                              3.45 V
      +5 V Standby                                      5.02 V
      VBAT Akkumulator                                  0.21 V
      Debug Info F                                      3F 32 FF
      Debug Info T                                      29 31 30
      Debug Info V                                      A3 A3 CF CF D2 D7 DE (03)

--------[ PCI / AGP video ]-------------------------------------------------------------------------
    ATI Radeon 9600 SE (RV350) (Asus A9600SE)                                        Grafikkort
    ATI Radeon 9600 SE (RV360)                                                        3D Acclerator
Avatar billede allanfo Praktikant
18. januar 2007 - 13:51 #8
Okay - der har vi problemet. Dine spændingsværdier er helt i skoven, især -12V og -5V. +12V er heller ikke for god. Jeg vil stærkt tilråde dig at pille den strømforsyning ud og erstatte den med en ny.
Avatar billede oolm Nybegynder
18. januar 2007 - 15:11 #9
Kan det være fordi jeg har en blæser fra en svejser sat på det tomme hvide stik med ca 5-6 stk ledninger i, det er det eneste stik der ikke bliver brugt fra strøm forsyningen og ikke passer i nogen af det andet hardware, eller er det simpelthen bare min strøm forsyning der er gået til?
Avatar billede allanfo Praktikant
18. januar 2007 - 16:32 #10
Hvad for en blæser? Hvis den ikke er beregnet til at blive brugt i en computer, kan den nemt lave ballade med strømmen. Hvis den bruger for meget, bliver computeren yderst ustabil. Det første jeg ville gøre var at pille den fra. Noget tyder på at den stort set virker som en kortslutning, siden 2 af dine spændinger er langt uden for standard. Man siger vistnok +/- 5% af den nominelle spænding er godt nok.
Avatar billede oolm Nybegynder
23. januar 2007 - 13:37 #11
Spændings Værdier:
      CPU Kerne                                        1.10 V
      Aux                                              2.61 V
      +3.3 V                                            3.39 V
      +5 V                                              5.73 V
      +12 V                                            13.07 V
      -12 V                                            2.61 V
      -5 V                                              3.75 V
      +5 V Standby                                      5.14 V
      VBAT Akkumulator                                  0.14 V
      Debug Info F                                      3D 31 FF
      Debug Info T                                      25 26 26
      Debug Info V                                      A3 A3 D4 D5 D6 D5 E4 (03)
----

Ser disse spændninger bedre ud? Eller er der stadig fejl på disse?
Avatar billede allanfo Praktikant
24. januar 2007 - 19:07 #12
-12 V      2.61 V  <--------
-5 V      3.75 V  <--------
Det er ikke rigtigt, det her.

Her er mine spændinger. Mine -12 og -5 er også lidt lave, men det kører alligevel stabilt her.

Spændings Værdier
CPU Kerne    2.58 V
CPU aux    3.62 V
+3.3 V    3.33 V
+5 V    5.56 V
+12 V    11.00 V
-12 V    -11.07 V  <-------- Noget bedre
-5 V    -4.33 V  <-------- Noget bedre
Avatar billede allanfo Praktikant
24. januar 2007 - 19:08 #13
Læg lige mærke til fortegnet. De spændinger, jeg henviser til skal have et minus foran. Det har dine ikke.
Avatar billede oolm Nybegynder
25. januar 2007 - 10:28 #14
Wow! Kan jeg godt se så. Er da helt forkert, men problemet er at når jeg sætter en ny strøm forsyning i, så de ikke meget anderledes ud?

Spændings Værdier:
      CPU Kerne                                        1.10 V
      Aux                                              2.61 V
      +3.3 V                                            3.39 V
      +5 V                                              5.73 V
      +12 V                                            13.07 V
      -12 V                                            2.61 V
      -5 V                                              3.75 V
      +5 V Standby                                      5.14 V
      VBAT Akkumulator                                  0.14 V

Er vel ikke ligefrem bedre.

Har prøvet at skife og afmontere Hdd'erne og CDrw, kan det være programmet Everest, eller bundkortet der giver fejl målinger uden at der er fejl? Eller at det ER bundkortet der er fejl på.
Avatar billede allanfo Praktikant
25. januar 2007 - 11:20 #15
Hvis der ikke sker ændringer når du skifter strømforsyning, så er det nok dit bundkort, der leverer forkerte oplysninger. Så skal vi kigge et andet sted.

Spændingerne i 2. omgang er nøjagtig de samme som før.