Avatar billede grie Nybegynder
15. januar 2007 - 11:08 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

hvilke filer styrer registreging af XP?

Jeg var så uheldig på et tidspunkt at min cd med styresystemet var knækket, og jeg smed den ud. Imidlertid vil jeg gerne hav xp på min 2. computer, og ville derfor forsøge at danne min egen cd ud fra oplysningerne der ligger på min primære computer. Jeg har fundet hjælp til hvordan jeg skal gøre dette(Barts way to create a bootable cd), men i hans vejledning skal jeg copiere i386 fra min XP cd-rom, hvilket jeg jo af gode grunde ikke kan. Den i386 der ligger på min computer indeholder ikke alle de filer der ligger på cd-rommen, så det er ikke nok at copiere den fra computeren. Jeg kan sagtens låne en original cd og copiere i386 fra, men da den jo indeholder nogle filer til registrering af xp med nøgle, ville jeg gerne bytte disse filer ud med dem jeg må have liggende på min egen computer - problemet er blot at jeg ikke ved hvilke filer det drejer sig om. ER der nogen der kan hjælpe mig?
Avatar billede mcgoat Nybegynder
15. januar 2007 - 11:11 #1
Hvis du skal have den samme XP på en anden computer skal du ud og købe en ny.
1 XP = 1 Computer.

Så det kan du nok ikke blive hjulpet med herinde.

Så skulle du nok have omformuleret det :)
Avatar billede grie Nybegynder
15. januar 2007 - 12:44 #2
OK; det er så noget jeg har misforstået. Jeg havde det indtryk at man godt måtte bruge den på 1 til 3 stk. sålænge det var ens egne og det var holdt i det private regi.
Men derfor vil jeg nu gerne alligevel høre om der er nogen der kan hjælpe mig. Jeg kan jo rende ind i en virus der gør jeg er nødt til at formattere og derefter geninstallere xp
Avatar billede mcgoat Nybegynder
15. januar 2007 - 12:56 #3
Hvis du har "Licensen" vil jeg tro du kan ringe til Microsoft og få tilsendt en ny cd, eller, hvis det ikke er en OEM licens kan du låne en CD af en ven, så længe den hedder det samme. F.eks Windows XP Home Edition Danish
Avatar billede halifax Nybegynder
15. januar 2007 - 14:17 #4
Følgende opskrift har tidl. været bragt på Eksperten:

Geninstaller XP og undgå reaktivering:

Find filerne wpa.dbl og wpa.bak i mappen c:\windows\system32 og gem dem på diskette, cd-rom eller usb nøgle.
Måske skal du først under mappeindstillinger have angivet: Vis skjulte filer og mapper.

Efter geninstallation skal der startes op i Fejlsikret tilstand. Gå nu til det samme sted på disken og find de to nye filer - hvis de er der - og omdøber dem til wpadbl.new og wpabak.new.

Herefter kopiere du de to originale filer du gemte før ind i mappen. Genstart Windows i normal tilstand. Og VOILA - din ny installation er aktiveret.

Bemærk, denne fremgangsmåde virker ikke såfremt der er foretaget væsentlig udskiftning af hardware på computeren. Ligeledes virker det ikke ved installation af XP på en anden computer.

Læs den originale vejledning her
http://netsecurity.about.com/od/windowsxp/qt/aaqtwinxp0829.htm
*********************************

NB Som der står virker det ikke på en anden computer. Det skyldes at produktnøglerne dannes ud fra en række af det hardware, som sidder i maskinen - og dine to har jo ikke ens hardware.
Du kan læse mere om det her (WPA=Windows Product Activation) og hvilket hardware, der indsamles oplysning om for at danne produktnøglen
http://aumha.org/win5/a/wpa.htm
Avatar billede grie Nybegynder
16. januar 2007 - 10:26 #5
kommentar til mcqoat: min cd var en jeg havde modtaget fra min skole under et axapta kursus, så selv om de lovligt måtte give os den, kan jeg nok ikke få en ny hos Microsoft. Hvis jeg låner en cd fra en anden, bliver det jo med hans produktnøgle, og det var det jeg ville ændre således at jeg kan bruge min egen produktnøgle
Avatar billede grie Nybegynder
16. januar 2007 - 10:30 #6
kommentar halifax: Dit svar lyder interessant, og jeg vil gerne lige have mulighed for at få det afprøvet. Desværre har jeg lige fået et slemt hold i ryggen, og kan næsten ikke sidde oprejst, så kan kan ikke lave det lige nu. Men så snart det kan lade sig gøre, får jeg det afprøvet og vender tilbage. Kan det bruges, skal du nok få dine points
Avatar billede mcgoat Nybegynder
16. januar 2007 - 15:29 #7
Jamen. Det bliver vel lidt svært at reinstallere når du har knækket din cd
Avatar billede grie Nybegynder
22. januar 2007 - 11:35 #8
Så har jeg været ved at nærlæse hvad du skrev halifax, og jeg kan kun sige ligesom mcgoat, at det jo ikke rigtig kan lade sig gøre at geninstallere når jeg ikke har min cd. De filer der omtales må jo være filer der dannes under installationen, så det er ikke de filer jeg hentyder til. Der må være nogle filer i i386 der sammenligner / sammenholder styresystemet på cd'en med den produktnøgle man har, og det er de filer jeg skal bruge for at kunne genoprette min cd. Er der nogen der ved hvilke filer der styrer dette?
Avatar billede halifax Nybegynder
23. januar 2007 - 06:02 #9
Hvis jeg forstår dig ret her
"Der må være nogle filer i i386 der sammenligner / sammenholder styresystemet på cd'en med den produktnøgle man har, og det er de filer jeg skal bruge for at kunne genoprette min cd"

er du inde på en forkert tankegang. Din ide ville jo betyde, at til hver eneste installations-cd fra MS ville der være en unik cd-key. Hvilket ville betyde at alle XP-cd'er skulle være forskellige. Det er de ikke. F. eks. er alle XP Pro cd'er ens, men de skal aktiveres med en gyldig cd-key. Microsoft fører database over gyldige keys.

Har du en gyldig Pro key kan du installere fra en lånt cd med XP Pro, har du en gyldig Home key kan du installere fra en lånt XP Home cd.

Problemet er aktivering på flere maskiner med samme key, da der gælder: hver computer hver sin key.

Læs tråden her (tre sider i alt). Læs kun om Winlogon.exe. Ved ikke om tricket stadig kan lade sig gøre eller om MS har lukket det
http://www.thetechguide.com/forum/index.php?showtopic=2707&st=0

Læs endvidere om filen setupp.ini (fra installations-cd'en) her. Søg efter setupp på siden. Det er interessant at læse om, hvilken version af XP der egentlig installeres fra en given cd
http://freepctech.com/pc/xp/xpindex.shtml
Avatar billede grie Nybegynder
23. januar 2007 - 15:08 #10
Tak for dit svar halifax; jeg var ikke klar over at det hængte sådan sammen. Ved du så også om nøglen er forskellig i forbindelse med om styresystemet er dansk eller engelsk. (Har engelsk system, og hvis forskellig, skal jeg jo så låne en engelsk version igen). Min ødelagte cd var jo sikkert også en volume version, idet det jo var en jeg havde fået fra min skole. Gør det nogen forskel?
Avatar billede halifax Nybegynder
24. januar 2007 - 04:57 #11
1. Jeg ved ikke om der går kuk i det, hvis din key er til en DK version og du instalerer en UK version - eller omvendt. Prøv dog.

2. Hvis din key er til en Volume License version er det bare herligt. Så kan den instaleres på flere maskiner og kræver ikke registrering.

NB Vær opmærksom på det der står om setupp.ini filen i linket ovenfor. Skal du installere fra en lånt XP cd, der ikke er "Volume License" skal du først have rettet i setupp.ini, så den véd det er en sådan version, der skal installeres.
En .ini-fil kan åbnes og ændres i Notesblok. Husk at vælge "Gem som" og skriv filnavnet med gåseøjne omring. Ellers bliver filendelsen .txt.

Du er nødt til at kopiere alle filerne fra en lånt XP installations cd til harddisk. Dernæst redigere setupp.ini, og til slut brænde det hele over på en anden cd-rom. Du kan jo ikke redigere filen direkte på en cd-rom.

I min setupp.ini står der sådan
[Pid]
ExtraData=786F687170637175716954806365EF
Pid=55860270

hvor der tre sidste cifre, 270, viser det er en volume license.
Avatar billede grie Nybegynder
24. januar 2007 - 15:13 #12
Endnu en gang tak til dig halifax; jeg er med på det nu, men havde i går ikke fået læst din henvisning til ini filen, da søgefunktionen på hjemmesiden ikke virkede og jeg måtte gennem alle punkterne til jeg fandt det. Men det har ihvertfald givet mig en større forklaring på hvordan det hænger sammen, så nu kan jeg få lavet mig min cd igen. Jeg tror nok jeg har givet dig point for svar, men hvis ikke, så send mig en besked og jeg skal få sørget for det.
Avatar billede halifax Nybegynder
24. januar 2007 - 16:03 #13
Joo tak, du har givet point og tråden er hermed afsluttet.

Held og lykke med dit projekt ny XP CD.