Avatar billede mamme Nybegynder
14. januar 2007 - 15:08 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvilket format skal jeg vælge

Hej , jeg har lige overført en masse musik i wav format til min computer.
Det fylder jo en del, så vil gerne komprimere det lidt.. men hvilket format skal jeg konvertere musikken til, mp3?, wma? ogg?, andet?
jeg vil helst ikke gå for meget på kompromi med lydkvaliteten, så hver fil må gerne fylde ~10Mb..
Avatar billede milter Ekspert
14. januar 2007 - 21:33 #1
Hvad skal du bruge musikken til, og hvordan skal der lyttes til den, d.v.s. hovedtelefoner til 2000kr eller 200kr, hifi-anlæg til 20000kr eller 2000kr.

Et godt bud på en converter er den her:

http://sourceforge.net/projects/cdexos/

eller den her:

http://mmconvert.sourceforge.net/en_us/
Avatar billede mamme Nybegynder
14. januar 2007 - 23:01 #2
det skal spilles over et hifi anlæg til omkring 25000..  der er måske ikke så stor forskel på formaterne når det ikke skal komprimeres så hårdt?

tak for links :)
Avatar billede milter Ekspert
14. januar 2007 - 23:57 #3
Hvis det skal komprimeres, ville jeg vælge MP3 med en høj bitrate. Jeg ville bruge CDEX, fordi den efter min mening giver bedre kontrol over indstillingerne, og så er den også lidt hurtigere (på min maskine).

Hvor godt, det skal være for at være "godt nok" kan kun dine egne ører afgøre?

Jeg ville bruge "Lame MP3 encoder" og en bitrate på 192 til at starte med. Du kan så gå op eller ned i bitrate og se, om der er nogen hørbar forskel.

For at hjælpe dig med indstillingerne, har jeg lagt et link herunder, som viser, hvordan jeg vil foreslå dig at starte. Du kommer frem til det via Options > Settings > Encoder. Læs også den hjælp, som følger med programmet.

http://img360.imageshack.us/img360/9686/cdexmv1.jpg
Avatar billede milter Ekspert
15. januar 2007 - 00:02 #4
.... og der var så en mindre fejl i billedet.

"Private", "Original" og "Copyright" skulle ikke være vinget af.
Avatar billede mamme Nybegynder
15. januar 2007 - 11:45 #5
okay så vil jeg lige til at lytte mig lidt frem..  mange tak for hjælpen, det kan helt sikkert bruges.

smid et svar så jeg kan acceptere..
Avatar billede uffesteenberg Novice
15. januar 2007 - 12:57 #6
Monkeys Audio (APE) er et kanon format uden tab af kvalitet.. FLAC er vist noget lignende!!

http://www.monkeysaudio.com/
Min favorit converter: http://www.dbpoweramp.com/
Avatar billede milter Ekspert
15. januar 2007 - 12:58 #7
Svar kommer her med tak for point :)
Avatar billede mamme Nybegynder
15. januar 2007 - 17:18 #8
tak uffesteenberg, vil jeg lige tage med i mine overvejelser