Avatar billede megata Nybegynder
13. januar 2007 - 22:21 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

bedste bærbar til max 6000,- Kr ?

Hej alle

Jeg søger en bærbar, som udover at koste max 6000 Kr, skal:

- have minimum 80 Gb harddisk
- ikke veje meget
- bedste ydelse til prisen (6000 kr)

Kom evnt. med links + begrundelse for hvorfor

På forhånd tak
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
13. januar 2007 - 22:31 #1
Avatar billede simlau Nybegynder
13. januar 2007 - 23:05 #2
Hvis ud skriver dine behov inde på edbpriser kommer:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=48&Parent=1&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=6000&Soegeord=&Direction24=2&Sorted24=85899345920&Direction34367=2&Sorted34367=&Equal4=&Equal33646=210810&Direction15=2&Sorted15=&Direction32862=2&Sorted32862=&Direction56=2&Sorted56=&Equal100=&Direction34062=2&Sorted34062=&Direction34063=2&Sorted34063=&Direction611=2&Sorted611=&Direction150=2&Sorted150=&Direction157=0&Sorted157=&Equal38=&True6342=&Trueval6342=43007&True6286=&Trueval6286=42484&True10028=&Trueval10028=274975&True6289=&Trueval6289=42494&Submit.x=30&Submit.y=11

Core duo processer, den processer type der levere næst bedst ydelse lige pt, men budgettet er ikke til core 2 duo.

14.1 tommer skærm så den ikke vejer og fylder så meget.

Og max prisen på 6000.

Her direkte link:
Fujitsu Siemens AMILO Pro V3405 Edition
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=240978
og

Lenovo 3000 N100 0689
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=262327

Begge maskiner er rigtig gode bud, det er begge mærkevare pc'er, og der følge Windows xp pro med.

Jeg dog vælge den Amilo Pro da den er i rigtig god kvalitet og de amiloer jeg har prøvet slet ikke føles lige så plastik agtige som de Lenovo 3000 serie computer jeg har prøvet..
Avatar billede simlau Nybegynder
13. januar 2007 - 23:10 #3
Et andet god bud ville være:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=262328

Denne er også 14" som de andre, men af hører kvalitet, da du få thinkpad stemplet fra lenovo. Men processeren er ikke lige så hurtig da det en en Pentium M og kun med en kerne..
Avatar billede Mik2000 Professor
14. januar 2007 - 01:31 #4
Eller sddata.dk

Der kan du samle som du vil og de har nogle rimelig seje
Avatar billede Mik2000 Professor
14. januar 2007 - 01:55 #5
Hvis du ofre 800 mere kan du få en hvis 13" duo core 2 - den er lækker
Avatar billede haverslev Novice
14. januar 2007 - 08:12 #6
Et nyt produkt indenfor bærebare, er disse Zartego Notebook - de minder utrolig meget om Zepto maskinerne, se f.eks denne (dog 800 kr. mere end dit max)
http://www.zartego.com/shop/productinfo.asp?id=SW2%2D23081
Avatar billede megata Nybegynder
14. januar 2007 - 13:29 #7
tak til alle

jeg har kikket på de forskellige links, jeg kunne godt lide dem på sddata.dk, man kan selv konfigurere sin laptop som man vil have den, men VEGA! er der nogen der kan anbefale dette? kender selv ikke mærket, sÅ hjælp tak :)
Avatar billede simlau Nybegynder
14. januar 2007 - 13:32 #8
Du ville få en Mærkevare pc hvis du valgte den Amilo pro jeg linkede til i stedet for en bambus pc fra vega, men det er jo op til dig selv...
Avatar billede haverslev Novice
14. januar 2007 - 15:58 #9
Nu er der jo kun ca. 4 leverandører af bærebare pc`ere, så alle bærebare pc ere kommer fra disse fabrikker
Dog er der stor forskel på de krav der bliver stillet til disse pc`ere
F.eks så stiller f.eks Fujitsu-Siemens større kvalitetskrav til deres leverandør hvad ang design og de inbyggede komponenter end f.eks Vega gør, men i bund og grund er det det samme hardware der er i alle maskiner
Avatar billede Mik2000 Professor
17. januar 2007 - 18:36 #10
I firmaet hvor jeg arbejder sælger vi bærbare computere mv. Vi kan købe alle de forskellige mærker men vælger altid Vega. Dette skyldes ikke fortjeneste, da jeg jo så ikke vil give dig direkte link til dem selv. Vi har fået ca 25 vega computere hjem.
Vi har valgt dem fordi de kører stabilt, der ikke er problemer med dem og fordi man får meget for pengene.

Det som haverslev skriver er helt hen i vejret (undskyld formulleringen). De leverandører han hentyder til, hvis det er firmaer som HP, DELL, Fujitsu-Siemens og lign så er det blot fordi han ikke kender til det. De benytter alle komponenter fra eksempelvis Maxtor, Kingston osv., ligesom flere af de såkaldte ikke mærkevarer.
Der findes pt kun samlebåndsfabrikker og ikke fabrikker som laver den bærbare 100% selv.

Ingen af bærbarproducenterne laver alle deres dele selv.
Ram, harddisk, skærm osv osv laves af de forskellige producenter og købes blot stort ind af "mærkevareproducenterne".

Ofte (ikke altid) er det sådan at de såkaldte mærkevareproducenter vælger billige dele for at sikre højeste fortjeneste til deres aktionærer og til virksomheden.
Da de køber stort ind er prisen altafgørende. Deres serviceværksteder er også store nok. Der er jo en grund til at flere af mærkevarerne har flere måneders ventetid på reperation, mens eksempelvis Vega kan klare en reperation på et par dage. Selvfølgelig sælger de mere men der er ofte også flere fejl pr 100 maskine.

SDdata er også computere samlet af flere mærker fuldstændig som en mærkevarer pc. Du slipper blot for at betale ekstra for logoet, og kan dermed få bedre dele for samme penge.
Avatar billede haverslev Novice
17. januar 2007 - 18:56 #11
mik2000 > Vil du lige nævne, hvem og hvormange der laver "de barebone" pc`ere ?
Vi kan blive enige om at harddiske og ram kommer fra forskellige leverandører.
Avatar billede haverslev Novice
17. januar 2007 - 19:34 #12
Avatar billede Mik2000 Professor
18. januar 2007 - 23:03 #13
Der er flere kinesiske firmaer som producere bærbare og der er nogle af dem der distriburere til Europa og der er også en del af de kendte. Skærmene bliver lavet af flere forskllige firmaer, "kabinetter" laves af flere forskellige firmaer, bundkort produceres af flere forskellige selvom der er nogle der sælges langt flest, CPU leveres primært af AMD og Intel men der findes en eller 2 producenter mere.

Langt de fleste af de asiasiske producenter (som får et navn vi kender her pga samarbejde) kender jeg ikke.

HP, Dell, Compaq (nu HP), Digital (nu HP), Fujitsu, Acer mv producere ikke mange dele selv, de samler primært
Avatar billede Mik2000 Professor
18. januar 2007 - 23:08 #14
Og by the way. Der er forskel på om det er produceret på samme fabriker og om det er samme mærker. En fabrik kan nemt lave produkter af meget stor forskellig kvalitet

Fordi flere bilmærker produceres på samme fabrik er det jo heller ikke samme mærke bil vel???

Udover kinesiske fabriker er der jo også fabrikker i USA, Sydamerika, Indien mv. Selvom de ikke er ligeså store kan de jo også godt sælge nogle 100.000 eller 1.000.000 komponenter
Avatar billede haverslev Novice
19. januar 2007 - 07:45 #15
Jeg har nu aldrig skrevet at det er samme mærke, selvom de fabrikeres på samme fabrik, tværtimod .
Det korte af de lange, er at der er ikke mere end en 4 fabrikker der laver/samler
disse bærebare og alt efter hvem der har bedt dem om at producere dem, så kommer de f.eks til at hedde HP, Vega osv.
Det gamle IBM, nu Lenovo har deres egen fabrik / samlehal, det er den eneste af de "store" bærebare producenter der har det. Men nok om det, vi bliver vist ikke enige om dette ;o)
Avatar billede Mik2000 Professor
24. januar 2007 - 02:06 #16
Hehe det er nok rigtigt vi ikke bliver enige om det og megata har jo fået sit svar, så slutter hermed herfra ;)