Avatar billede anjo Nybegynder
12. januar 2007 - 21:59 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Sløv Outlook Express

Min Outlook Express er begyndt at blive langsom i optrækket når jeg skal slette ord eller sætninger i meddelelsesvinduet.
Det har hjulpet lidt ved at jeg slettede nogle mapper i Indbakken og Udbakken, men ikke godt nok.
I følge Microsoft " Oplysninger om den maksimal filstørrelse for .dbx-filer, der anvendes af Outlook Express" kan det skyldes disse ressorcer, Ram, diskplads og processerresourcer.
Jeg har 1024 mb ram, 200 GB disk men kender ikke processerresourcer.
HVOR LIGGER MIT PROBLEM?
Avatar billede jimmo Nybegynder
13. januar 2007 - 00:45 #1
Hej anjo
Skulle jeg komme med et hurtigt bud, skyldes det nok, at du gemmer alt for meget i din Outlook Express.

Et råd kunne derfor være, at du omlagde din brug efter følgende principper:

For hver mail, du modtager, træffer du inden for lang tid efter læsningen beslutning om mailens videre levetid. Altså, du spørger dig selv: Skal denne mail gemmes - eller har den udfyldt sin mission her i livet?

I sidstnævnte tilfælde SLETTER du så mailen, hvorved den i første omgang lægges i mappen Slettede filer, der jo er en slags papirkurve for mails. Skulle du ved en fejltagelse komme til at slette en mail, kan du fiske den bestemte mail op af papirkurven igen. Men husk at tømme hele mappen SlettedE filer, da mailen stadig fylder, så længe den ligger heri.

I førstnævnte tilfælde GEMMER du mailen UDEN FOR Outlook Express ved at venstreklikke på menu-punktet FILER øverst til venstre, efterfulgt af et venstreklik på GEM SOM, hvorved du bestemmer navn og beliggenhed for e-mailen UDEN FOR outlook Express. Skulle du senere hen få brug for en sådan gemt fil igen, dobbeltklikke du blot på den, hvorved den kan læses igen. Skulle du for brug for det, kan du også ved at anvende menupunkt FILER og herefter FLYT TIL MAPPE bringe den tilbage i Outlook Express.

På ovennævnte måde sørger du for, at din Outlook Express til enhver tid KUN indeholder de formentligt relativt få mails, som p.t. er aktuelle.

Da du tilsyneladende nu er i den situation, at du har mange gamle mails stående i Outlook Express, må du som et "éngangsarbejde" starte med at vurdere de i Outlook Express stående filer én for én: Skal den SLETTES eller skal den GEMMES uden for Outlook Express?

God oprydningslyst!

* * *

PS: Et alternativ kunne være at gemme dbx-filerne med dine gamle e-mails med mellemrum - men dette giver et besværligt "genfindingsarbejde" - og da du formentlig gemmer mails med det formål senere at genfinde dem - ellers var der jo ingen grunde til at gemme dem - kan denne metode normalt ikke anbefales.

Venlig hilsen Jimmo
Avatar billede jimmo Nybegynder
13. januar 2007 - 00:53 #2
I fjerde afsnit skal "Men husk at tømme hele mappen SlettedE filer, da mailen stadig fylder, så længe den ligger heri." rettes til:
Men husk EN GANG IMELLEM at tømme hele mappen Slettede filer, da mailen stadig fylder, så længe den ligger heri.
Hej igen - Jimmo
Avatar billede anjo Nybegynder
13. januar 2007 - 09:22 #3
Hej Jimmo,
I første omgang tak for et udførligt svar.
Jeg har gjort som du skriver, ryddet ud i Outlook Express, men åbenbart ikke nok.
Jeg skal lige sige at det er en ny computer jeg arbejder på, med Window XP Pro installeret.
Tidligere havde jeg Window XP Home edition og en lidt ældre Outlook installeret, men med dobbelt så mange mapper som nu, uden nogen problemer.
Der er åbenbart ikke tilstrækkelig "plads nok" i Outlook Express. Jeg har et sted læst at den maksimale filstørrelse i Outlook Express er 2 GB.
Her vender jeg tilbage til spørgsmålet om hardwareressourcer, som kan omfatte Ram, diskplads processerresourcer.
Jeg mener at have Ram og Diskplads nok, men med processerresourcer er jeg på herrens mark. Kan den ændres i opsætningen?
Avatar billede jimmo Nybegynder
14. januar 2007 - 23:11 #4
Hej anjo.
Lad mig starte med dine hardwareressourcer:
RAM ser fint nok ud til alle almindelige opgaver.
Hvad den konkrete til rådighed stående diskplads er, kan du konkret se ved at gå går ind i denne computer, højreklikke, og herefter venstreklikke på egenskaber for det drev (typisk C:), der er tale om. Hvis du ikke har overfyldt med Video-filer eller andet godt, er der sikkert også god plads her. Fortæl, hvad du fandt frem til.
Hvilken processor burde jo fremgå af det materiale, du fik, da du købte maskinen. Men ellers kan du får det oplyst af maskinen selv. Tryk i Kontrolpanel på system, vælg faneblad hardware, og dernæst knap Enhedshåndtering og klik under "Processorer" - så skulle du gerne få svar her. Fortæl, hvad du fandt frem til. Men når der er tale om en nyere computere, er den sikkert også fin nok til de almindelige opgaver.
* * *
Så lad mig herefter vende tilbage til Outlook Express:
Du kan jo prøve at tømme Outlook express HELT for mails ved gemninger og sletninger som tidligere anført.
Herefter finder du mappen med de relevante filer af dbx-typen.
De ligger typisk her:
C:\Documents and Settings\Dit navn\Lokale indstillinger\Application Data\Identities\{En hel bunke tegn}\Microsoft\Outlook Express
Slet alle filer i denne mappe.
Da disse filer ville indeholde alle dine aktuelle mails (så længe de forbliver i Outlook Express), vil de være slettet for evigt - hvorfor du som lige beskrevet, i forvejen UDEN FOR Outlook Express må gemme de mails, du ønsker at beholde.
Når du herefter går ind i Outlook Express næste gang, vil den starte forfra med helt nye små dbx-filer. Hvis det dit problem derfor skyldtes for store priser i Outlook Express, som du formoder, ville denne kur så løse dit problem.
Good luck!
Jimmo
Avatar billede anjo Nybegynder
15. januar 2007 - 08:00 #5
Tak for hjælpen Jimmo, jeg vil prøve det du skriver og lukker derefter tråden.
Avatar billede jimmo Nybegynder
15. januar 2007 - 23:57 #6
For en ordens skyld:
"Når du herefter går ind i Outlook Express næste gang, vil den starte forfra med helt nye små dbx-filer. Hvis det dit problem derfor skyldtes for store priser i Outlook Express, som du formoder, ville denne kur så løse dit problem."
skulle være:
"Når du herefter går ind i Outlook Express næste gang, vil den starte forfra med helt nye små dbx-filer. Hvis dit problem derfor skyldtes for store FILER i Outlook Express, som du formoder, ville denne kur så løse dit problem."
Tak for points.