Avatar billede stroyer_dk Nybegynder
12. januar 2007 - 14:19 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

FTP-Brugerkonto indeholdende tal. Ikke muligt?

Hej

Jeg har for nyligt opsat en Linux FTP server på job.

FTP serveren fungere fint, dog har jeg et problem under oprettelsen af brugere dertil.

Under oprettelse af brugere skal følgende felter udfyldes:

Fulde Navn: Ikke noget problem fx. "Firmanavn"
Loginnavn: Her opstår problemet for det loginnavn jeg skal kunne bruge er et tal fx.: 000-0001

MEN i det felt må man IKKE bruge tal, hvilket for mig ikke giver nogen mening.
Vi har mange kunder som i dag alle sammen har et nummer som brugernavn, og sådan skal det forblive. Jeg så bare en god ide i at "opgradere" den server til en Linux da den til tider er hårdt belastet, og da den med en Win2k3stdr2 installeret tit "brækker" sig over de mange requests.

Spørgsmålet er så,..hvad gør jeg nu?

/Mvh
Avatar billede JoeX2 Praktikant
12. januar 2007 - 22:56 #1
Du vælger vel en anden ftp server application som bedre understøtter navne i brugerbase.

Har du brug for særlige features ved authentication, eller er det nok at brugere oprettes og nedlægges enkeltvis?

Kan du sige noget om hvilken ftp server du installerede, eller fortælle de skridt du tog for at den blev installeret?
Avatar billede stroyer_dk Nybegynder
13. januar 2007 - 12:04 #2
Nu er det sjove at det er i selve Madriva Linux'en brugerne skal oprettes så vidt jeg kan se, og ikke i nogen conf. fil. Det skal lige nævnes at det er første gang jeg skal til at lave sådan noget på en linux maskine, og har derfor meget ringe erfaring med Linux generelt.(Har altid være MS fanatiker, men forsøger nu at fjerne skyklapperne)Indtil jeg er kommet ordentlig ind i Linux vælger jeg derfor lige at køre med X et stykke tid endnu.

Skal ikke bruge nogen speciel authentication, og jah brugerne oprettes og nedlægges enkeltvis.

Den Ftp server jeg installerede hedder "proftpd" og ligger standard i Mandriva. Jeg var inde og installere nogle pakker ved navnet(Er ikke 110% sikker på det er korrekt da maskinen står på jobsen) Drakewizards, og derefter får man nogle flere muligheder under "Konfigurer din maskine". Jeg fik konf. Serveren, og startet den i services og med en laptop på samme netværk fik jeg også kontrolleret at den ret faktisk fungerede. Det gjorde den og jeg kunne logge ind med den bruger jeg havde lavet under selve installationen af mandriva. Sidder i øjeblikket og roder med en Fedora Core 6 og der er der ikke nogen problemer med at oprette brugere, hvis navne indeholder tal.
Er lige igang med at finde ud af hvilken ftp'server der passer bedst til Fedora, og hvordan jeg får den installeret. Er som sagt rimeligt "grøn" hvad angår Linux, men det skal nok blive bedre ;-)

På Forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede stroyer_dk Nybegynder
08. september 2007 - 15:30 #3
lukker