Avatar billede moritz Nybegynder
24. maj 2001 - 17:03 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

SCSI

Hejsa
Jeg har et Soyo Sy-6be bundkort og har overvejet at købe en Yamaha CRW6416SZ SCSI brænder og en (PCI)IWill SIDE2936UW SCSI controller. I forvejen har jeg en IDE hardisk og får snart en IDE 66 Quantom harddisk.
Nogen der kan fortælle mig lidt om IDE og SCSI og forskelle - ulemper - fordele - om jeg kan køre det osv! MANGELER VIDEN! :P

60 points til det klogeste hovede :0)
Avatar billede barefoot Nybegynder
24. maj 2001 - 17:13 #1
Normale harddiske kræver en del processorkraft, og mange ram hvis de skal udføre store opgaver, og være hurtige.
Jo flere ressourcer, jo hurtigere harddisk.

Derfor koster en harrdisk en normal del ressourcer.

Det gælder ikke for scsi harddiske da de har deres egen indbyggede processor.
Deres overførselstider er 2-3 gange hurtigere end normale harddiske af samme grund.

Derfor vil en 800Mhx computer med scsi harddisk som oftest være hurtigere end en 1000Mhz med normal, da en scsi harddisk ikke tærrer på ressourcerne.

Men de er så også så meget dyrere end normale harddiske...
Avatar billede arne_byste Nybegynder
24. maj 2001 - 17:13 #2
Hvilke fordele får du ved SCSI? [top]

At investere i SCSI gør pc\'erne lidt dyrere men meget bedre, så er det sagt. Fordelene er, at du frit har adgang til - på samme pc - at anvende mange enheder (7 eller 15 på samme controller) og de rigtigt gode harddiske:
pc\'en kan let tilsluttes alt muligt high-end udstyr som DAT-streamere, CD-ROM-brændere, MO-drev, scannere mv.
Du kan bruge SCSI-harddiske.
Du kan bruge SCSI-CDROM-drev.
SCSI-harddisken
SCSI-harddiske er generelt af en noget højere kvalitet end andre diske. Indenfor EIDE-diskene findes der gode og mindre gode modeller; men selv de bedste EIDE-diske kan ikke konkurrere med de bedste SCSI-diske. Dog er de nyeste EIDE-diske, topmodellerne med 7200 RPM og 2 MB cache samt ATA/66-interfacet efterhånden helt på højde med mange SCSI-diske.
Gode SCSI-diske har typisk 5 års garanti. De findes med større kapacitet end EIDE-diskene, og de er hurtigere. Med 7.200 eller 10.000 omdrejninger i minuttet har de hurtige søgetider. De har også gerne en større cache end deres EIDE-fætre.

En anden fordel ligger i det store antal enheder, der kan tilsluttes. Hvis du i dag køber en 18 GB SCSI-disk, så vil den med garanti være for lille om få år. Så hægter du bare disk nummer to på SCSI-kæden, og senere nummer tre. Systemet er meget mere fleksibelt end EIDE, hvor du trasditionelt kan have fire enheder inkl. CD-ROM.

SCSI-harddiskene kan også korrigere i rækkefølgen af pc\'ens kommandoer om diskaflæsning. Dermed læses der fra sporene i optimal rækkefølge, så læse/skrive-hovedet skal bevæge sig så lidt som muligt. Quantum kalder denne teknologi ORCA (Optimized Reordering Command Algorithm), som skulle kunne give 20% forbedret ydelse.

Endeligt kan SCSI-controlleren multitaske, så CPU\'en er ikke fastlåst under harddiskens arbejde, som man kan opleve det under IDE. Det har stor betydning for servere, men kan bestemt også mærkes på almindelige arbejdsstationer.

Den ny generation af SCSI-harddiske er både LVD, fast, ultra og wide. Køb derfor en adapter som Adaptec 2940U2W, som er klar til at håndtere de ny diske.

IBM-diske
Tillad mig at gøre reklame for IBM\'s SCSI-diske. De er fantastisk gode. Jeg har tidligere haft en del af dem, og de udmærker sig særdeles høj kvalitet til rimelige priser. Den fysiske udformning er lækker: Elektronikken er integreret i meget få komponenter, og det hele \"lugter\" af kvalitet. Og så er de støjsvage - ikke en lyd at høre.
I dag benytte jeg dog selv udelukkende EIDE-disk.

--------------------------------------------------------------------------------
RAID [top]

RAID står for Redundant Array of Inexpensive Disks. Det er en disk-teknologi, som sammenkobler en række almindelige (billige) SCSI-diske til en avanceret fejlkorrigerende system, som bruges på servere. Systemet blev først anvendt i 1987.
Fidusen er, at man kan brede sine data ud på flere diske. Med en RAID-kæde af harddiske opnår man to fordele:

Større sikkerhed. Data ligger på flere diske. Går en disk ned, rummer de andre diske de samme data.
Hurtigere overførelse. RAID-controlleren skriver og læser fra flere disk samtidig. Derfor kan overførselshastigheden to- eller tre-dobles med RAID. Når brugeren har læst eller skrevet sin fil, sørger controleren selv for at gøre jobbet færdigt, så filen ligger i sin fulde udstrækning på alle de tilknyttede diske.
Der findes flere kategorier af RAID. Det kræver en såkaldt RAID-controller, som er en special SCSI-adapter. Her nævnes et par af standarderne, som jeg desværre ikke selv har praktisk erfaring med:
RAID-niveau Teknik
RAID-0 2 eller flere diske sammenkobles, og filerne opsplittes over dem (striping kaldes det). Formålet er udelukkende større hastighed, da der kan læses/skrives til flere diske samtidig. Der er ingen ekstra sikkerhed.
RAID-1 To harddiske indgår. Giver udelukkende øget sikkerhed, da data skrives to gange - først almindeligt, derefter på mirror-disken. Går den første disk ned, er den anden umiddelbart klar til erstatning.
RAID-0/1 Bruger fire diske og kombinerer de to øverste teknikker.
RAID-3 Spreder data ud over flere diske med paritetsoplysninger gemt på én af dem. Anbefales i litteraturen til hurtige workstations.
RAID-5 Her er der både performance og sikkerhed at hente. Benytter mindst tre - gerne fire diske. Går for at være det bedste princip.

Ulempen ved RAID er, at det er dyrt. Controlleren koster måske 5000,00 kr. Og så indgår der to, tre eller fem diske i en RAID-kæde. Alle data ligger jo dubleret, så der skal købes godt med SCSI-harddiske.

RAID-controllere fremstilles af Adaptec, Mylex og DPT. Adaptec har en tre-kanalers-model (AAA-133), som giver mulighed for at have to uafhængige RAID-kæder + en separat SCSI-kæde til CD-ROM/Zip osv.

OBS: Firmaet Promise laver billige RAID-controllere til EIDE-diske.
Avatar billede moritz Nybegynder
24. maj 2001 - 17:23 #3
Jeg har en
celerom 400 mhz
voodoo 2 12 mb
64 ram
6.4 gb (ide) hd
og får snart en quantom 7200 rpm 20.5 gb IDE-66 hd

Køber så måske den SCSI controler (15 enheder) en scsi brænder og et scsi cdromdrev.
Lyder det okaj?

Ps (Køber også 128 extra ram og et kyro II kort :)
Avatar billede moritz Nybegynder
24. maj 2001 - 17:43 #4
Men er konklusionen at ALLE kan køre SCSI enheder og at der ikke er nogle \"deciderede\" krav???
Avatar billede moritz Nybegynder
24. maj 2001 - 18:13 #5
er det svært at koble delene sammen på controleren?
Nogen man skal være ekspert(en.dk) for at kunne finde ud af?
Avatar billede andrea Nybegynder
03. juni 2001 - 20:45 #6
Denne her artikel fortalte mig alt hvad jeg behøvede at vide: http://www.hardinfo.dk/Artikler/default-a.asp?ID=119

håber den kan besvare dine spørgsmål!