Avatar billede christopher99 Nybegynder
10. januar 2007 - 23:51 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Opstart af regnskab for ApS virksomhed

Jeg har netop oprettet en ApS virksomhed og anvender Summa Sumarum som regnskabsprogram.

Jeg har nogle spørgsmål i den forbindelse.

1.) Virksomheden er etableret den 4 november 2006, skal jeg så starte mit regnskab for 1/1 2006 og slut 31/12 2006, og så udligne kontier og starte for 2007? Eller skal regnskabet startes den dag virksomheden er oprettet?

2.) Hvorledes bogføre jeg udgifter, der ligger før virksomhedens oprettelse? (Der kan jo bogføres 6 mdr. tilbage i tiden før virksomhedes oprettelse)

3.) Indskud i virksomheden fra ejere skal vel kreditere på Egenkapitalen og debiteres i f.eks bank?

4.) Hvordan bogførers f.eks google reklame indtægter, der ikke nødvendigvis udbetales hver måned? (De udbetales kun hvis man har optjent et vist beløb)
Avatar billede rune77 Nybegynder
02. februar 2007 - 09:31 #1
Hejsa - Hvis du først har etableret virksomheden den 4/11-06, vil jeg som udgangspunkt mene, at hvis man skal følge bogføringsloven til punkt og prikke, skal regnskabsprogrammet starte fra den dato, og udgifter før den dato ikke er fradragsberettiget - jeg har dog aldrig været udsat for, at ToldSkat har givet bøder/påtaler for forkert oprettet regnskabsår. Udgifterne skal du nok være lidt mere forsigtig med, som udgangspunkt ville jeg trække de udgifter fra som jeg har haft i forbindelse med opstarten, hvis de kan relateres til en kommende indtægt. Vær bare opmærksom på, at ToldSkat kan nægte dig fradrag pga. datoen. Hvis du vælger at oprette korrekt regnskabsår, vil jeg bogføre med datoen 4/11-06. Mht. indskud i virksomheden, skal du oprette en konto under passiverne, der hedder mellemregning med anpartshaver, her krediteres indskud og banken debiteres hvis du sætter pengene i banken - bemærk her, at det iflg. anpartsselskabsloven ikke er tilladt, at du låner penge i anpartsselskabet, hvilket vil sige, at den nye konto altid skal være i kredit - ellers skal din revisor give en supplerende oplysning i regnskabet, hvilket ikke ser pænt ud.
Mht. reklameindtægter vil jeg kreditere salgskonto, debetere tilgodehavender - når betaling så modtages vil jeg kreditere tilgodehavender og debetere bank/kasse.. Håber det kan hjælpe dig lidt på vej...
Avatar billede christopher99 Nybegynder
05. februar 2007 - 12:00 #2
Tak for svaret Rune77!
Avatar billede hardyc Nybegynder
13. februar 2007 - 14:25 #3
Skal du ikke huske at acceptere det gode svar du fik af Rune77
Avatar billede christopher99 Nybegynder
16. marts 2007 - 14:02 #4
har jeg ikke gjort det? kan ikke finde ud af det her helt