Avatar billede buffas Nybegynder
24. maj 2001 - 15:31 Der er 39 kommentarer

Computer død

Hej Eksperter!

Jeg har lige samlet min computer, en 1,33 GHz TBird. Mit bundkort er et Asus A7M266. Mit problem er at der ikke sker noget når jeg tænder for den. Blæsere, HD\'ere osv. lyder som om de starter korrekt, men der kommer absolut intet på skærmen. Jeg har prøvet med et andet grafikkort, og en anden skærm, men det hjalp ikke. Kan det være andet end bundkortet det er galt med? Jeg tog f.eks. den safety tab, som sidder i AGP slot\'et ud, men fandt senere ud af at den skulle blive siddende, og satte den så i igen. Det kan der vel heller ikke ske noget ved??

Mvh. Buffas

PS. jeg ved godt at der næsten lige er blevet stillet et identisk spørgsmål, men mit spørgsmål går også mere på den Safety Tab.
Avatar billede smms Nybegynder
24. maj 2001 - 15:35 #1
Avatar billede dennism Nybegynder
24. maj 2001 - 15:37 #2
Prøv at tjekke artiklerne på, http://www.tweakup.dk/BygEnPc/hovedmenu.htm og Tjek om alle de ting de skriver er installeret rigtigt, så støder du måske på noget der er forkert!! Håber det hjælper!! Har du flere spørgsmål, er du velkommen !
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. maj 2001 - 15:42 #3
Kan du høre et (1) beep?
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. maj 2001 - 15:44 #4
Sidder cpu rigtigt i soklen?

Sidder rammene som de skal?
Avatar billede dennism Nybegynder
24. maj 2001 - 15:44 #5
-- buffas

Hvad er \"Safety Tab\" ?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
24. maj 2001 - 15:50 #6
Jeg har samme problem med mit ASUS A7A266 motherboard.

Men jeg tror at jeg har fundet ud af hvorfor.

Kik på siden af din Power suply.

På siden af min står der 3.3V/15A og det er jo meget fint, men ASUS og AMD anbefaler minimum 3.3V/20A!

Se følgende links.

http://www.asuscom.de/de/support/mb_amd.html
http://www1.amd.com/athlon/power
Avatar billede james_t_dk Juniormester
24. maj 2001 - 15:53 #7
Safety tap sidder der så du ikke sætter dit AGP 4X kort forkert i, Dit motherboard understøtter AGP pro. Der er dog normalt ingen fare for at dette sker. Jeg kan ikke se at dette stykke plastis skal kunne gøre forskellen.

Mit gæt er som i indlæget ovenfor at din strømforsyning er for dårlige, lige som min egen er det.
Avatar billede dennism Nybegynder
24. maj 2001 - 16:02 #8
-- james_t_dk

Hvor sidder den \"Power suply\" ?
HVad kræver mit bundkort: Abit KT7A, Socket A Bundkort, Via KT133A Chipset, Raid. ?

Avatar billede buffas Nybegynder
24. maj 2001 - 16:03 #9
Min Powersupply er 300W, 3,3V/14A (link: http://www.antec-inc.com/product/powers/pp303x.html)
Avatar billede buffas Nybegynder
24. maj 2001 - 16:06 #10
På Asus\' hjemmeside står der at A7M266 kun understøtter optil 1,2 GHz. Min CPU er 1,33, har det noget at sige?
Avatar billede francke Nybegynder
24. maj 2001 - 16:07 #11
Prøv med et PSI graffikkort først!!Det kan være at din bios er stillet til PCI/AGP i opstart!!
Avatar billede buffas Nybegynder
24. maj 2001 - 16:08 #12
Er gjort.....Hvis du mener PCI :-)
Avatar billede francke Nybegynder
24. maj 2001 - 16:09 #13
Jeg mener: ikke er sat til AGP
Avatar billede francke Nybegynder
24. maj 2001 - 16:11 #14
Har du prøvet startdiskette?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
24. maj 2001 - 16:12 #15
Dennism>> Tag ikke låget af din computer men en power supply er en strømforsyning, altså en grå kasse der sidder i kabinettets ene hjørne hvor der kommer en masse ledninger ud af.

Buffas>> Mit gæt er at den er for dårlig, altså din power supply. Dit motherboard \"under clocker\" bare processoren, så det skulle ikke være et problem. Desuden mener jeg at A7M266 understøtter 1.33GHz.
Hvis det er dig nogen hjælp skaffer jeg en ny power supply i morgen, der lever op til kravene, så kan jeg melde tilbage når jeg ved om det har hjulpet.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
24. maj 2001 - 16:15 #16
Det bliver inden middag.......
Avatar billede buffas Nybegynder
24. maj 2001 - 16:16 #17
Hvad skulle en startdiskette hjælpe? Den starter jo overhovedet ikke op? Men jeg prøver lige alligevel.

James_t_dk: Super, det ville være en stor hjælp!!!
Avatar billede francke Nybegynder
24. maj 2001 - 16:17 #18
Nu er i jo fokuseret på strøm!Jeg prøver bare et par banale ting!!
Avatar billede francke Nybegynder
24. maj 2001 - 16:20 #19
Jeg har selv prøvet hvor strømstikket til skærm ikke sad ondentlig:=)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
24. maj 2001 - 16:32 #20
Francke, i mit tilfælde går maskinen ikke fra powersafe til on! Indikation med lysdioder. Der er strøm på. Maskinen siger heller ikke bip under opstart.
Avatar billede dinoman Nybegynder
24. maj 2001 - 17:17 #21
Jeg ved ikke om der er et ISA slot på Asus A7M266, men hvis der nu er...

Så skal du prøve at sætte et ældre ISA VGA kort i, og fjern ellers alle andre PCI/AGP ting.

Prøv så og tænd igen.

Hvis nu, der kommer noget på skærmen, og der står noget om bootblock bios så er vi så langt.
Herefter vil pc\'eren søge efter keyboard og floppy.

Nu skal du have lavet en bootdisk med bios flash software, og det nyeste bios image fra asus.

Det kunne nemlig godt lyde, som om din bios måske er blevet flashet forkert fra fabrikken.

Boot nu med denne bootdisk, og flash din bios.

Det er slet ikke sikkert dette er problemet, dog så tror jeg alle forslag gælder i sådan et træls problem.

Bootblock bios\'en, er en 8kbit rescue bios, som ligger klar \"under\" den normale 1-2Mbit bios.

Jeg er som sagt ikke klar over om dit bundkort overhovedet har et ISA slot.
Avatar billede engrob Nybegynder
24. maj 2001 - 17:23 #22
Jeg har prøvet noget af det samme. Det kan måske skyldes dårlige ram (det var det i hvert fald i mit tilfælde), eller også er dine ram måske sat skævt i?
Avatar billede buffas Nybegynder
24. maj 2001 - 19:38 #23
(ingen ISA)
Inde på AMD\'s hjemmeside er der en liste over \"recommended motherboards\" hvor A7M er på listen over 1333 Mhz processor. men der står:
\"Revision: 1.04 (min 1.02) BIOS: Award 3/16/01 (min november 2000) (link: http://www1.amd.com/athlon/mbl/index/1,1503,,00.html)
kan dette være problemet? jeg aner nemlig ikke hvordan en pc opfører sig hvis BIOS ikke supporter den processor der er i? i manualen står der også kun at den kan klare op til 1,2 GHz
Avatar billede techno_dk Nybegynder
24. maj 2001 - 19:40 #24
Har du prøvet at checke at alle ledninger sidder rigtigt (såsom: IDE kabler osv.)
Avatar billede prins Nybegynder
24. maj 2001 - 19:41 #25
Det er sikkert lortet er brændt af! Prøv at lade dne sty tændt lidt mærk på CPU\'en hvis den er kold er den brændt af!
Avatar billede buffas Nybegynder
24. maj 2001 - 19:44 #26
Jeg kan ikke se hvordan/hvorfor processoren skulle være brændt af?
Jeg har tjekket alle kabler, og prøvet at starte uden HD, men det skulle jo ikke have noget at sige, den skulle jo gerne starte op alligevel - skærmen er jo helt sort?
er der ikke nogen der kan svare mig på mit sidste spørgsmål?
Avatar billede francke Nybegynder
24. maj 2001 - 19:53 #27
Prøv dog at jumpe den til lidt flere V
Avatar billede dennism Nybegynder
24. maj 2001 - 22:10 #28
-- buffas

Der må være en grund til at der står den kun kan klare 1,2 Ghz! Så du har nok valgt det forkerte bundkort!!
Avatar billede smms Nybegynder
24. maj 2001 - 23:08 #29
james_t_dk > hvilken PSU har du købt og hvor
Svar gerne her:
http://www.eksperten.dk/spm/75623
Avatar billede james_t_dk Juniormester
25. maj 2001 - 10:21 #30
Buffas>> En time, så har jeg monteret en ny PS. Jeg henter den om gangsk kort tid. Håber at kunne svare fra min egen maskine.

Jeg tror ikke din processor er brændt af og jeg tror heller ikke at det skyldes dårligt ram eller grafik.

Jeg har netop snakket med en computer dealer, der virkeligt har forstand på det, og han siger at af alle de recomended strømforsyninger der findes til AMD er det kun ganske få af dem der er CE godkendt´og dermed kan sælges på det danske markede.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
25. maj 2001 - 12:24 #31
Skod det hjalp ikke.

Så er der kun processor og Motherboard tilbage.

Men gør jer selv den tjeneste at sørge for at jeres PSU er AMD godkendt. Ellers kan i potentielt være på skideren.

Jeg er på vej til min hw leverandør for at slå på kundeservice og Garanti.
Avatar billede buffas Nybegynder
25. maj 2001 - 14:19 #32
james_t_dk ----- nå men så er der som du siger jo kun motherboard el. processor tilbage  - jeg har stadigvæk den mistanke om at min BIOS er for gammel? - men jeg ved som sagt ikke hvordan pc\'en ville reagere hvis BIOS ikke supporter CPU\'en? - jeg vil også prøve at kontakte min HW leverandør! - du må meget gerne fortælle hvad du finder ud af
Avatar billede engrob Nybegynder
25. maj 2001 - 17:23 #33
Buffas>> Har du prøvet med andre RAM?
Avatar billede smms Nybegynder
25. maj 2001 - 17:43 #34
Hvis det er rammen plejer MoBo et bippe
Avatar billede james_t_dk Juniormester
26. maj 2001 - 00:20 #35
Jeg kan se at min tilbage melding aldrig kom på......

Hvilket jeg ikke forstår.

Den PSU jeg fik fat i var en Fortron/Source, model: fsp300-60bt(BT) godkendt til AMD 1400/266.

Men det afhjalp ikke problemet.

Så hvorfor skriver jeg fra min maskine nu.
Jeg snakkede med min butik, i Århus, jeg bor selv i Struer.......

De satte den til og så virkede den.
De havde resat bios først........

Min teori er at bios version 1003B som jeg har på min maskine har en fejl, og jeg vil derfor straks opgradere til 1004.

Jeg kan ikke forklare det på andre måder, end den ovenstående eller at tog turen virkede......

Ny BIOS opdatering, så må vi se om det bliver bedre, det skulle det meget gerne. Jeg melder også fejlen ind på ASUS\'s hjemme side, og det bør du også gøre.

Held og lykke med det.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
26. maj 2001 - 13:01 #36
Ergrob, det problem der er her er at maskinen ikke starter op. Den starter alle diske hvor efter opstarten bare stopper.

Dit motherboard burde melde en fejl i rammen, og ikke bare gå totalt i sort (end ikke hente skærmen ud af power safe)

Sådan bør det være med alle POST errors.

Avatar billede james_t_dk Juniormester
28. maj 2001 - 16:18 #37
Opdatering til bios ver 1004, har klart hjulpet min maskine.

Din prosessor bliver bare klokket ned, hvis den køre for hurtigt!
Avatar billede buffas Nybegynder
29. maj 2001 - 17:30 #38
jeg har sat teknikkerne hos SGH.dk på mit problem og jeg skulle få svar her senere på ugen  - jeg venter med at lukke dette - ? - til jeg har fået svar
Avatar billede buffas Nybegynder
29. maj 2001 - 17:31 #39
- jeg mente shg.dk