Avatar billede latz69 Nybegynder
09. januar 2007 - 23:43 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

Problem med kopiering af film

Hej...

Når jeg vil lave en back up af mine dvd-film, så virker det sjældent... Fejlen kommer som regel (dvs 9 ud af 10 gange) i slutningen af filmen - måske de sidste 10 min, hvor billedet begynder at "krakke" (dvs. at der kommer et billede hver 3. sek, at lyden heller ikke virker og at de billeder der kommer heller ikke er pæne).

Jeg har prøvet at bruge "NTI CD & DVD-MAKER" + "Ashampoo 6" samt "DVD Shrink 3.2" + "DVD Decrypter" og resultatet har desværre været det samme :(

Nogle der har et forslag til hvad jeg skal gøre ???

NB. Jeg har en bærbar ---> ét drev ---> film skal først lægges ned på harddisken...
Avatar billede niels_hansen Praktikant
09. januar 2007 - 23:45 #1
må du nok hellere lukke hurtigt for, det er ulovligt at spørge om i henhold til den danske lovgivning :O
Avatar billede kalp Novice
09. januar 2007 - 23:55 #2
Siden hvornår er det blevet ulovligt at lave backup af sine ting?
Avatar billede kalp Novice
09. januar 2007 - 23:56 #3
latz69 >> måske er det enormt dårlige skiver du brænder på... hvis det er verbatim så trækker jeg ordene i mig igen.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
09. januar 2007 - 23:58 #4
det er ikke ulovligt, men det er ulovligt at spørge om hjælp til hvordan man gør det (og det er ulovligt hvis der er en kopisikring på mediet)
Avatar billede niels_hansen Praktikant
10. januar 2007 - 00:01 #5
http://www.infokiosk.dk/sw10272.asp#section_name1

http://www.kum.dk/sw5386.asp

citat:

Fremmed medhjælp
Ifølge en ændring af ophavsretsloven i december 2003 er det ikke længere tilladt at benytte såkaldt fremmed medhjælp, der medvirker i erhvervsøjemed. Det betyder, at du ikke må benytte kopibutikker til at fremstille fotokopier af lærebøger og anden litteratur. Det er fortsat tilladt at få hjælp til kopiering på biblioteker, ligesom du fortsat selv må fotokopiere ved hjælp af kopimaskiner opstillet på undervisningsinstitutioner og biblioteker.
Avatar billede kalp Novice
10. januar 2007 - 00:02 #6
Hvad har bøger med data at gøre?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
10. januar 2007 - 00:05 #7
bøger ? det gælder for digital kopiering.... (hvilket burde være ret nemt at se udfra linket)
Avatar billede kalp Novice
10. januar 2007 - 00:06 #8
Det er dit citat jeg læser
Avatar billede kalp Novice
10. januar 2007 - 00:10 #9
Du må gerne ->
Kopiere en dvd til brug på en anden dvd-afspiller, fx hjemme eller i sommerhuset

og citat    ->

Men du må gerne bryde en kode eller en kryptering, hvis den forhindrer dig i at se filmen eller lytte til musikken. Det er fx tilfældet, hvis en kopispærret cd ikke kan afspilles på en ældre cd-afspiller eller på en computer med et andet styresystem end det, kopispærringen understøtter.

Det har alle vel haft på et tidspunkt...

Det bliver svært at bevise at det man har gjort er ulovligt....

Hvilket du forresten ikke kan bedømme ud fra indlæget her...
Avatar billede niels_hansen Praktikant
10. januar 2007 - 00:13 #10
hvorfor bliver det svært ? spørger skriver direkte at der benyttes dvd shrink (som er til windows), og derved kan man jo regne ud det ikke er til linux, ydermere står der også at man ikke må få hjælp til det, og det er hvad du er i gang med, så jo det er ret nemt at bevise at der sker noget ulovligt.
Avatar billede kalp Novice
10. januar 2007 - 00:15 #11
niels_hansen >> Ikke for at være ond, men du taler sgu lidt sort:S
Ja der bruges dvd shrink som er til windows... og hvad så? det betyder da ikke at der brændes en ulovlig cd
Avatar billede kalp Novice
10. januar 2007 - 00:16 #12
for mig at se lyder det jo som om det er et problem der gælder alle film dvd'er...

så forstår ikke helt din reaktion....
Avatar billede niels_hansen Praktikant
10. januar 2007 - 00:19 #13
kalp, nej men det betyder (meget sikkert) at grunden til at omgå kopi sikringen ikke er at afspille den på en linux maskine (og det er tilfældet hvor man må omgå en kopisikring på en dvd), men om det skyldes manglende afspilning på linux eller ej, ændrer det ikke på det er strafbart at spørge og yde hjælp til det.
Avatar billede kalp Novice
10. januar 2007 - 00:25 #14
niels_hansen >> Det er også fint nok... vi har hver sin holdning;) hvis spørger havde sagt hvorfor kan jeg ikke brænde film "xxx" så havde det været noget andet.. så kunne man jo slå film "xxx" op og se om det er tilladt.

lige nu fortæller du spørger at han ikke kan bruge sin dvd brænder til at brænde film med da det er ulovligt
Avatar billede niels_hansen Praktikant
10. januar 2007 - 00:32 #15
kalp nej jeg siger han ikke må spørge om hjælp til det, (og min personlige holdning er nok meget tæt på din, men det er stadig ulovligt, og derfor er det ikke så smart at spørge om det ;) )

har man fået lov til at lave en kopi af producenten / ophavsrettighedshaveren må man gerne spørge om hjælp, og også kopiere "værket" men det er der intet der tyder på er tilfældet (tvivler på de under nogen omstændigheder tillader enkelt personer at lave en kopi)
Avatar billede kalp Novice
10. januar 2007 - 00:35 #16
latz69 >> spørg producenten... post hans/hendes svar herinde...

og så skal du få uddybende hjælp he he

og ellers som sagt... undersøg dine skiver;) det gælder til alt hvad du brænder.. ingen grund til at bruge skiver der dør efter et par ganges brug
Avatar billede off-line Nybegynder
10. januar 2007 - 19:16 #17
Giv dog manden et svar han kan bruge til noget. Hvis nogen vil vøre hellig, så gå et
andet sted hend, og sving med fanen. Hvis du ikke kan hjælpe, så bland dig uden om.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
10. januar 2007 - 19:27 #18
Så det faktum at det er ulovligt betyder ikke noget ? hvad hvis det var en der spurgte om hvordan man laver dynamit, eller andet ulovligt i den stil, så skal man også bare svare ?
Avatar billede steen_hansen Forsker
10. januar 2007 - 19:35 #19
Undskyld jeg blander mig, men det er grundliggende forkert over for E, for de hæfter for hvad brugerne skriver på deres side, hvis loven bliver overtrådt. Det er deres ansvar at sørge for, at den ikke gør. Så hvis det strider mod dansk lovgivning, er det fair nok, at der bliver opponeret mod det. Har man et ønske om at foretage sig noget, der ikke tåler dagens lys, er en offentlig hjemmeside næppe det rette forum at gøre det i. Ikke mindst af hensyn til indehaverne af siden. Det er ikke at svinge med fanen, men at holde et forum sobert.
Avatar billede off-line Nybegynder
10. januar 2007 - 19:36 #20
Har du misted din proportionfornellse:)
Avatar billede steen_hansen Forsker
10. januar 2007 - 19:38 #21
Hvis det er mig, du refererer til, så nej. Brud på ophavsretsloven er en alvorlig sag, som kan få lige så alvorlige konsekvenser. Medmindre man er blevet mangemillionær i Lotto :)
Avatar billede steen_hansen Forsker
10. januar 2007 - 19:42 #22
Men selvom man er mangemillionær, ændrer det ikke på det faktum, at E også vil blive holdt ansvarlig for indholdet, selvom det er postet af fremmede mennesker. Jeg kan heller ikke forestille mig, at E er interesseret i at have et ry som siden man skal besøge, hvis man vil finde en metode til at omgå lovgivningen på. Ikke hellig, men bare nøgtern :)
Avatar billede off-line Nybegynder
10. januar 2007 - 19:45 #23
Jeg mener blot, at hvis man ikke har andet at byde på, en morals belæring, i
dette spørgsmål, så er det bedre at undlade. Hvor mange tør stå åbent frem,
og erklære, ar de aldrig har installeret eller kopieret noget ulovligt?
Hvem føler sig berettiget til at kaste den første sten?
Avatar billede steen_hansen Forsker
10. januar 2007 - 19:52 #24
Dette er ikke et spørgsmål om at være dobbeltmoralsk, men kort og godt om det er den fedeste idé at stille spørgsmålet på www.eksperten.dk, eller andre sider, hvis det er ulovligt. Andet ligger der ikke i det.

Jeg ved lovgivning har ændret sig nogle gange, og en gang var det lovligt at tage en sikkerhedskopi til sig selv. Man måtte også tage en kopi af sine musik-CD'ere til brug i bilen, i båden, i sommerhuset eller i hjemmet. Men man måtte ikke tage den med ud til en privat fest. I givet fald skulle der betales KODA afgift til kunstneren.

Der er måske ikke mange, der kan undsige sig at have kopieret et eller andet på et eller andet tidspunkt. Det er én sag. En anden er at stille spørgsmålet her, hvis det er ulovligt. Og med de ovennævnte konsekvenser in mente, synes jeg personligt det er urimeligt overfor E og dens brugere.
Avatar billede steen_hansen Forsker
10. januar 2007 - 20:23 #25
Hvis man er i tvivl om det er lovligt eller ej, bør man læse hvad der står på omslaget vedr. copyrights, eller læse rulleteksterne inden filmen starter. Er man stadig i tvivl, kan man kontakte kulturministeriet; det er dem, der forvalter ophavsretsloven, og de har helt sikkert styr på om det er lovligt at lave en sikkerhedskopi til sig selv. Er det lovligt, er der vel ikke noget odiøst i at stille spørhsmålet herinde.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
10. januar 2007 - 20:26 #26
mht kultur ministeriet http://www.kum.dk/sw5386.asp der står højt og tydeligt det ikke er lovligt at spørge om hjælp til kopiering af dvd /cd (så er den på plads) ;)
Avatar billede off-line Nybegynder
11. januar 2007 - 17:51 #27
niels hansen > er det dette du henviser til? :"det ikke længere tilladt at benytte såkaldt fremmed medhjælp, der medvirker i erhvervsøjemed"
Hvis det er det, er din udlægning forkert, da der her ikke er tale om ovenstående.
Avatar billede latz69 Nybegynder
11. januar 2007 - 19:55 #28
Helt ærligt - alle de kloge mennesker og ingen ved om det er lovligt at lave en backup af en DVD som man selv ejer og ikke har tænkt sig at sælge videre eller andet misbrug...

Er det ulovligt lukker jeg med glæde tråden - ellers vil jeg gerne have et svar :)

pfh. tak
Avatar billede niels_hansen Praktikant
11. januar 2007 - 19:58 #29
jo det er ikke lovligt når der er en kopisikring på dvdén som du jo har erfaret at der er (det er derfor den laver fejl sidst på skiven)
Avatar billede off-line Nybegynder
11. januar 2007 - 20:08 #30
I det link niels hansen henviser til, står der under "lovligt" at du gerne må.
At et firma laver en kopisikring, er ikke det samme, som at det, i danmark, er
ulovligt, at lave en kopi. Det er jo ikke firmaerne, som laver lovene i danmark.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
11. januar 2007 - 20:11 #31
ja men du skal vist lige læse det hele, for det er kun lovligt i de nævnte tilfælde der kan læses på det link, så at sige ja det er lovligt er direkte tåbe**** når der specifikt står nogle krav før det er lovligt.
Avatar billede off-line Nybegynder
11. januar 2007 - 20:36 #32
niels hansen > Din selvbestaltede rolle som politibetjent her på E. er mere
morsom end klædelig. Og da jeg hverken er moralist eller formynder, overlader jeg
det til spørgeren selv at læse og tolke det skrevne.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
11. januar 2007 - 20:39 #33
så med andre ord opfordrer du til overtrædelse af loven, ja ok... (det fremgår jo tydeligt af dit indlæg 11/01-2007 20:08:38)
Avatar billede off-line Nybegynder
11. januar 2007 - 20:51 #34
latz69 - Jeg opfordrer dig IKKE til at gøre noget ulovligt. Det jeg skrev, skal
forstås på den måde, at jeg, ud fra det jeg læste, har den opfattelse, at det er
lovligt. Det udelukker selvfølgelig ikke, at jeg har misfortolket det skrevne, og
jeg regner med, at du selv har læst på linket, og dannet dig din egen mening, som
jo er den som gælder i sidste ende.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
11. januar 2007 - 20:54 #35
nej i sidste ende er det domstolen der gælder, bare fordi man ikek er klar over at det man gør er ulovligt bliver man dømt alligevel.
Avatar billede off-line Nybegynder
11. januar 2007 - 21:06 #36
niels hansen > Jeg mente selvfølgelig for spørgeren selv, at han selv må
afgøre hvordan teksten skal forstås. Hans egen mening om teksten, som
afgør hans handling. Det er dog utoligt, som du prøver, at fovanske det
jeg skriver. Nu er spørgeren jo nok mere venligsindet over for det jeg
skriver, så han forstår sikkert hvad jeg mener.
Avatar billede off-line Nybegynder
11. januar 2007 - 21:07 #37
fovanske =forvanske.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
11. januar 2007 - 21:15 #38
Du må ikke:
• Bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af musik-cd’en eller dvd-filmen.

Det er meget præcist i mine øjne synes jeg.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
11. januar 2007 - 21:22 #39
prøv at søg på eksperten.
feks.-> http://www.eksperten.dk/spm/341273
(se halifax´s indlæg)
Avatar billede off-line Nybegynder
11. januar 2007 - 21:24 #41
niels hansen > Da yderligere diskution ikke tjener noget formål, men
derimod bliver til spam på spørgerens link, har du hermed fået det sidste
ord i denn sag. Jeg stopper her. M.v.h.
Avatar billede latz69 Nybegynder
17. januar 2007 - 23:00 #42
spørgsmålet er hermed lukket grundet total confusion :S
Avatar billede off-line Nybegynder
18. januar 2007 - 00:02 #43
bartfreak har da lagt 2 link. Hvad med dem?