Avatar billede bealzebul Nybegynder
09. januar 2007 - 20:07 Der er 33 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til køb af bærbar

Jeg står til at skulle købe en ny bærbar til studie, lidt spil og sjov. og uden at larme som min mormor når hun er gået op af trappen.

Havde regnet med ca. 7000 kr er det realistisk? og i givet fald hvad skal jeg købe (meget gerne et link hvor det kan købes)

software behøves ikke at være inkluderet.
Avatar billede loppehund Nybegynder
09. januar 2007 - 20:55 #1
Kig på en Vega L51, som er anmeldt hos www.laptopworld.dk

Lækker spand til knap 5.000 du kan erhverve hos www.sddata.dk eller www.eucomputer.dk
Avatar billede teddybear Nybegynder
09. januar 2007 - 20:59 #2
Jeg er selv meget glad for min amilo pro:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=248648
12.1" skærm gør den ultra transportabel, og så kan den holde strøm til en hel skoledag. Rigtig god studie pc. Kan sagtens trække lidt spil, så længe det ikke bliver for krævende grafisk. Blæseren går i gang ind i mellem, men synes på ingen måde det er generende...
\teddybear
Avatar billede bealzebul Nybegynder
09. januar 2007 - 22:26 #3
og hvad er forskellen på dual core 2 og dual core?
Avatar billede jesperhem Nybegynder
10. januar 2007 - 03:17 #4
"core dual" er Intel's første generation af en type processorer udviklet til det mobile marked. Rent teknisk unden at gå alt for meget i detajler så er det 2 processorer smeltet sammen til én.

"core 2 dual" er den nye og 2. generation af DO. Denne er så blevet udviklet både til det stationære markede og det mobile. Da den ikke konsumere nær så meget strøm som 1. generation.

Men kort fortalt, core dual er 2 processorer lagt sammen til én. Du vil opnå hurtigere udregninger og flere udregninger på engang. Men som alm. menneske vil du ikke kunne mærke den store forskel :)

Ang. dit hovede spørgsmål.

1.) Da du skriver du gerne vil bruge din laptop til "lidt spil" hvis du tænker på nyere spil ala, CS, WoW, ja snart alle, så skal du primært gå efter hvilke grafikkort den har indbygget, da du ikke kan udskifte disse som på en alm. computer. De fleste på markede idag har en Intel GMA-9xx gpu hvilke absolut ikke er godt til at spille på :)

Så på det punkt skal du nok gå efter ATI X serien eller GeForce Go 6800 til 7xxx serien.

2.) Studie, tja da XP er næsten ved at hænge sig selv ved 256 ram så skal du nok gå efter min. 512MB helst 1024MB ram efter min smag. Da jo flere ram, må mere kan windows få lov til at arbejde med flere programmer på engang.

3.) LARM.. hmm meget svært område at komme ind på uden man har haft alle bærbare i hånden. Så den er lidt svær at give råd om. Andet jeg selv er ejeren af en IBM x60s som er super stille men den er kun til arbejdsbrug da du ikke får meget nytte af spil på den.

4.) Vægten. Er også en ting du skal tage op. Skal den veje meget eller slet ingenting. Hvis du satser på en rå gaming laptop så skal du også være parat på den snildt kan komme op på 3kg. Nogle synes det er "let" og andre "tungt" smag og behag.

Zepto laptops har fået en del ros, men som sagt er til IBM på det område så her vil jeg ikke gå nærmere i detajler. http://www.zepto.dk
Avatar billede loppehund Nybegynder
10. januar 2007 - 10:13 #5
Kommentarer:

core dual" er Intel's første generation af en type processorer udviklet til det mobile marked. Rent teknisk unden at gå alt for meget i detajler så er det 2 processorer smeltet sammen til én

Svar
Nej, det er 2 seperate kerner i én kerne. De er IKKE smeltet sammen!

core 2 dual" er den nye og 2. generation af DO. Denne er så blevet udviklet både til det stationære markede og det mobile. Da den ikke konsumere nær så meget strøm som 1. generation

Svar:
Nej, det hedder Core 2 Duo

"Så på det punkt skal du nok gå efter ATI X serien eller GeForce Go 6800 til 7xxx serien."

Svar:
Disse kort fås ikke i maskiner til 7.000!
Hertil er de strømslugende. Du vil uden problemer kunne afvilke CS på en GMA kort, og mindre kort kan fint bruges til spil i mindre gode opløsninger. 7600 er et fint spilkort, men igen umuligt til 7.000
Avatar billede loppehund Nybegynder
10. januar 2007 - 11:13 #7
Læs nu dine links og tænk realistisk.

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=201341

Celeron M 1.46, 256MB RAM.
Hvor meget spil tror du selv der bliver i denne maskine!

GO7600 vil dræne den maskine totalt for strøm med Celron M processoren, som IKKE har dvale tilstand og andre mangler kontra CD eller C2D

Det samme gælder dine andre forslag!

Du får ikke en spillemaskine til 7.000 kr
Avatar billede loppehund Nybegynder
10. januar 2007 - 11:17 #8
Prøv at følge linket til Znote 2425.

Der skal både flere RAM i, Styresystem, Trådløs og så er prisen ikke 5500 kr mere ;D

Ja, GO7600 er i, men DET alene udgår ikke det er god til spil.
Avatar billede loppehund Nybegynder
10. januar 2007 - 11:17 #9
Udgår = Udgør
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. januar 2007 - 11:28 #10
Derfor er det stadig løgn at påstå du ikke kan få en computer til 7k med et gfx kort. Skal det hele være så korrekt at det ligefrem skal påpeges det hedder core2duo og ikke core dual 2, så burde du nok selv være lidt mere korrekt i dine udtalelser.

Du foreslår selv vega L51, den har celeron M.

Core2duo + gforce 7300 m 128 mb ram kan tage 128 ram mere af sys ram. 6717.00kr.. Det var søreme en til under 7k med gfx kort.. Hmmmm

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=233825
Avatar billede loppehund Nybegynder
10. januar 2007 - 11:37 #11
Kommentar: loppehund

Citat:

Svar:
Nej, det hedder Core 2 Duo ( måske du skal læse de korrekte indlæg inden du brokker dig ;D )

"så burde du nok selv være lidt mere korrekt i dine udtalelser." --> *LOL* back at Ya

Ja, jeg anbefaler L51 set ud fra hans budget!
Ha 7.000 og vær realistisk
Core2duo + gforce 7300 m 128 mb ram kan tage 128 ram mere af sys ram

Baah - det bestemmer du selv via BIOS ;D

Lige meget hvordan du vender den, så får du ikke en spillemaskine til 7.000kr !
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. januar 2007 - 11:45 #12
Spille maskine afhænger jo af ens synspunkt.
Et budget på 7k og så anbefaler du en com med celeron m til 5000? Det er sku dårlig rådgivning..

Ja hvor meget ram kortet sluger bestemmes i BIOS, det er ligesom det der menes med "kan tage 128 ram mere af sys ram"

En core2duo med gforcew 7300 kan du fint spille på og den koster under 7k, ergo spillemaskine til under 7k.. Man kan ikke køre spil i 1600*1200 med alt på max, men det er de færreste bærbare der kan det
Avatar billede loppehund Nybegynder
10. januar 2007 - 11:55 #13
Tror du skal overtage min rolle som admin på laptopworld.dk og jeg overtager din rolle som verdensmand på E ;D

For det første er en L51 en lækker maskine, og kan godt afvikle spil i mindre grad. Hertil vurderede jeg opretter som fornuftig nok ti at se, at 7.000 ikke dækker over en kompetent spillemaskine!

Spillemaskine får du IKKE til 7.000 eller under, og at du kategorisere den som en spilemaskine for di du kan afvikle spil - gør at jeg griner ;D

Så er en 266MHz der kan afvikle hjerterfri også en spillemaskine ?

"Ja hvor meget ram kortet sluger bestemmes i BIOS, det er ligesom det der menes med "kan tage 128 ram mere af sys ram""

Her hentydende jeg til, at du SELV kan bestemme antallet der skal dedikeres - drgonzo ;D

Sidste gang vi snakkede om du skulle have tilknytning til mit site sagde du "jeg er nok ikke helt kompetent nok, og har det bare med at fnde maskiner til forslag"

Husker du det drgonzo ;D

Hopper fra tråden da jeg er helt underlegen i forhold til dig *GH*
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. januar 2007 - 12:13 #14
Godt så, var det ikke også meningen du skulle holde dig fra E, det er ligesom det banned betyder..

HMMM celeron M med xpress 200 gfx eller core2duo med go 7300, ja det er en svær en kan jeg godt se..

Puha hvor kan du leve højt på gamle udtalelser.. Lad mig lige tænke tilbage, hmmm det var jo dig der i sin tid skulle belæres om hvorvidt centrino havde HT eller ej, så din viden er bestemt også mangelfuld
Avatar billede loppehund Nybegynder
10. januar 2007 - 12:22 #15
Anmeld mig ;D
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. januar 2007 - 12:25 #16
er gjort
Avatar billede loppehund Nybegynder
10. januar 2007 - 12:25 #17
Hvor pokker får du celeron M med xpress 200 fra ?

Cool det gjorde du på eget initiativ *LOL*

Trist vi alle har fået lov til at være her igen ikke ;D

Men gider ikke bruge mere luft på dig - hertil er du for ukompetent indenfor dette område.
Avatar billede loppehund Nybegynder
10. januar 2007 - 12:34 #18
Jeg kan oplyse dig om, at SB også er her under niels_hansen

Skynd dig at smide en anmeldelse på ham *G*

Vi kan ikke have de landsforrædere på eksperten.
Næste gang du bruger mit fulde navn opfatter jeg det som en trussel mod min person
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. januar 2007 - 12:40 #19
ok hr.superbruger, har du fået lov at være her igen, det er da ærgeligt, men på den anden side skal du jo nok få det ødelagt for dig selv, det plejer du jo at gøre :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. januar 2007 - 12:41 #20
så melder du mig til politiet og bla bla bla.. Du burde være tørretumbler med al den varme luft du lukker ud
Avatar billede loppehund Nybegynder
10. januar 2007 - 12:42 #21
Skal du have link til tudekiksen ?

Hvad angår superbruger - så mage tak.
Jeg ved godt jeg er super klog ;D

Beklager opretter skal udsættes for dine barnligheder.

-Out-
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. januar 2007 - 12:44 #22
synd at E skal udsættes for dine sociale mangler
Avatar billede jesperhem Nybegynder
10. januar 2007 - 12:57 #24
loppehund, ja nu vær at smide en masse copy paste pis ud på forummet, når du ikke aner en pis om det der fysisk foregår i en kerne.

Minus respekt for dine kommentar... Tamt at folk skal gå ned i så tåbelige detajler som stavefejl, ja det hedder core 2 duo men who cares... Tror godt manden ved hva jeg taler om når det kommer til stykket.. Og for det andet hvis man begynder at beskrive de 2 parallel kerner arbejder sammen og udnytter de kombineret udregniner og sparker hinanden bag i. Det ville jo ikke ligefrem hjælpe brugeren som spørger efter en computer til 7000kr vel?

Og nej de er ikke smeltet sammen, uha stor ting jeg skriver, jeg kan næsten høre på det hele at du er sådan en type som skal have det sidste ord.

Tsk...

Tilbage til bealzebul: Jeg vil nok undgå at lægge alt for meget i de sidste 10+ indslag det det udelukkende omhandler flame og spam. Trist at man skal gå så langt ned for at for "ret".

vh
Jesper
Avatar billede loppehund Nybegynder
10. januar 2007 - 13:04 #25
Jesper > Det er da tydeligt du ikke har forstået idéen med C2D ;D

Ja, jeg beklager også unødig spam og andet. Totalt urelevant for opretter.
Avatar billede loppehund Nybegynder
10. januar 2007 - 13:06 #26
Husk at underskrive din karma ;D
Avatar billede jesperhem Nybegynder
10. januar 2007 - 13:09 #27
Jamen la dig endelig begynde at forklar mig hele konceptet bag Core 2 Duo som du lader til at vide en masse om end mig.
Avatar billede loppehund Nybegynder
10. januar 2007 - 13:34 #28
Jammen det gør jeg da gerne, men hvorfor når du allerede ved det ;D

Intel Core 2 Duo har 2 processing kerner/cores eller computing hjerner om du vil. Disse kan varetage multiple opgaver på mindre tid, mens de forbruger mindre. Dette betyder afvikling ved lavere varme grader, samt mulighed for at integrere dem i mindre systemer som f. Eks laptops!
Den basale forskel  er at den delte L2 cache er fordoblet til nu 4MB på visse af modellerne, som giver de 2 kerner dobbelt så meget plads til vigtige data og derfor ikke behøver at hente fra de langsomme RAM så tit
Som tidligere skrevet,  så har Intels nye microarkitektur åbnet for muligheden for energi efektivitet, og er designet til at kunne levere høj ydelse ved lav forbrug. Men hertil er der mange andre fordele som man ikke umiddelbart ikke tænker over som alm. Bruger
Intel Wide Dynamisk Eksekvering som er med til at tilbude flere instruktioner pr clock cycle på en bredere pipeline. Dette gør bl.a at hver kerne/core kan varetage op til 4 fulde instrukioner samtidig!
En anden smart fornyelse er Intels SMART MEMORY ACCESS som bl.a fjerner flaskehalsen på system latency. De sidste ting jeg vil tage frem, er Smart Cachen og  Intelligent Capability.
Først nævnte er nok det de fleste har ventet med glæde – nemlig en shared Cache samt multi core optimized L2 cache. Dette gør i korte træk, at de har mulighed for at låne en afsat mænge fra hinanden – når dette er krævet.
Jeg vil gerne gå endnu mere i detaljer for dig, men spørgsmålet er, om opretter har brug for det ?
Avatar billede jesperhem Nybegynder
10. januar 2007 - 13:53 #29
Brugeren har lukket spørgsmålet, og denne her diskussion har været til ingen verdens nytte alligevel. Og ja vidste det i forvejen godt, hvilke jeg burde i den stilling er jeg er i, ellers vil min afd. chef nok begynde at overveje om det var smart at ansætte mig :]

Så god fornøjelse med dit valg bealzebul og håber du har kunne bruge det meste til noget værdifuldt.

vh
Jesper
Avatar billede loppehund Nybegynder
10. januar 2007 - 13:56 #30
Du bad om jeg skulle forklare det, og det gjorde jeg. Måske kom det bagpå dig, at jeg ved hvad jeg taler om ;D

Hils din chef og fortæl ham han altid er velkommen hvis ham mangler mig til at oplære dig ;D

Fortsat god dag
Avatar billede jesperhem Nybegynder
10. januar 2007 - 13:57 #31
Og forresten, fine karma's du har givet mig med 3 brugere :) i det mindste kan folk da gøre lidt mere ud af sig selv! Kan godt li den her "Du skaber KUN ballade, hol dig venligst væk fra E" den er nu vild nok, har ik spammet nogle kun været konstruktiv.

Nok om det og tilbage til arbejdet burde du også!

vh
jesper
Avatar billede loppehund Nybegynder
10. januar 2007 - 14:01 #32
Rolig nu!

Jeg har IKKE givet dig 3 karmaer. Hvis du mener det, så kan jo anmelde min profil. Coadmins kan tilmed se, hvem der har tildelt dig karma.

Jeg bryder mig heller ikke om anonyme tildelinger.
Avatar billede jesperhem Nybegynder
10. januar 2007 - 14:02 #33
Du kan fint belære mig om noget som allerede er skrevet på det store WWW op til et par mio. gange, men når vi først er nede i microstrukturen så er det nok omvendt og små transistore.

Ak ve og vel, gider ikke bruge min tid på at flame.
Avatar billede jesperhem Nybegynder
10. januar 2007 - 14:03 #34
ses på forummet loppe
Avatar billede loppehund Nybegynder
10. januar 2007 - 14:14 #35
Ja, lad nu ike denne ene episode smadre at vi kan samarbejde en anden gang!

Jeg kan også være med når vi går ind i kernen, men det må vi tage udenom dette :D