Avatar billede devpac Nybegynder
09. januar 2007 - 14:24 Der er 14 kommentarer

køler på ny bærbar

Jeg har lige købet en HP pavilion, og mit problem er at køleren starter hvert andet minut, hvor kan man ændre dette i windows XP ?
Avatar billede amews_aj Nybegynder
09. januar 2007 - 14:47 #1
Køleren starter jo for at holde computeren kold. Den reagerer på temperaturforandringer.
Jeg har dog fået min pavilion til ikke at starte så ofte, ved at sætte cpu'en til at køre dynamisk. Altså kun arbejde på højeste niveau når det er nødvendigt.

Nu er din computer så noget nyere end min, så den gør det måske allerede.
Ellers kan du prøve dette program: http://www.pbus-167.com/

Hvis du er heldig så kan du få lov at ændre indstillinger for dine blæsere (det kan jeg ikke), men ellers så prøv blot at sæt cpu'en til dynamic switching.

Måske hjælper det.

Du kan også tjekke for evt. biosopdateringer på hp's hjemmeside.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
09. januar 2007 - 14:48 #2
Hvis du har mulighed for at ændre på diverse temperaturer ved blæser start/stop, så pas alligevel på at computeren ikke bliver for varm.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
09. januar 2007 - 14:52 #3
Og hvis du finder en biosopdatering, skal du følge anvisninger nøje. En fejl under en biosopdatering er meget problematisk!
Avatar billede devpac Nybegynder
09. januar 2007 - 15:08 #4
Tak for programmet, det ser ganske nyttigt ud !

Jeg fik installeret programmet, og min cpu stod til "dynamic switching". Derudover er der ingen load på cpu, ram eller andet. alligvel står køleren og starter hele tiden.

Skal jeg i bios istedet ?
Avatar billede amews_aj Nybegynder
09. januar 2007 - 15:15 #5
Vi kan da i hvert fald undersøge det.
Hvis du giver mig pc model, og biosversion, så kigger jeg efter en opdatering.

Biosversion kan du se via NHC som du har hentet.

Info > Show computer hadware details

Derinde kan du et sted finde BIOS, version.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
09. januar 2007 - 15:16 #6
Og forresten, har du mulighed for at ændre på blæserindstillinger i NHC?
Det er under ACPI
Avatar billede amews_aj Nybegynder
09. januar 2007 - 15:17 #7
Der vil stå hvis det ikke er muligt:
"ACPI control system is not yet configured for this system"
Avatar billede devpac Nybegynder
09. januar 2007 - 15:32 #8
nu har jeg holdt øje med blæser monitorering via NHC, og den starter såsnart temperaturen kommer over 40c.

Jeg kan desværre ikke ændre blæserindstillinger i NHC ("ACPI control system is not yet configured for this system").

PC model: HP Pavilion dv6168
BIOS:
- Name Ver 1.00PARTTBLv
- SerialNumber: CNF6501NZZ
- Version: HP - 6040000
- SMBIOSVersion: F.09
Avatar billede amews_aj Nybegynder
09. januar 2007 - 15:41 #9
Fuldt model nummer.
dv6168 er serienummeret.
Hvis du kigger under pc'en står der muligvis to bogstaver efter serienummeret.
fx ea
Avatar billede devpac Nybegynder
09. januar 2007 - 15:46 #10
Sorry:
Det eneste serionummer der står i bunden er: CNF6501NZZ
fulde modelnummer: Pavilion NB dv6168ea
Avatar billede amews_aj Nybegynder
09. januar 2007 - 15:57 #11
Kan kun finde F.06, så der er nok næppe nyere bios.
Nogle computere blæser mere end andre. Måske er du nødt til at vænne dig til det.
Avatar billede strych9 Praktikant
10. januar 2007 - 00:53 #12
Gå til Start -> Kontrolpanel, og vælg "Skift til klassisk visning".
Dobbeltklik på strømstyring.
Vælg den strømstyringsmodel som hedder Bærbar, eller den som hedder Minimal.

DV6168EA er skam modelnummer.
Avatar billede devpac Nybegynder
10. januar 2007 - 12:11 #13
Jeg checkede strømstyring under kontrolpanelet, og den stod til bærbar.

Men mange tak for hjælpen amews_aj, hvordan giver jeg dig point ?
Avatar billede amews_aj Nybegynder
10. januar 2007 - 15:19 #14
strych9: Der var kun oplyst dv6168, hvor det fulde modelnummer er dv6168ea. ;)

devpac: Jeg skal kun have point hvis det løste problemet, hvilket det vist ikke gjorde?