Avatar billede pihlen Nybegynder
08. januar 2007 - 21:14 Der er 12 kommentarer

Starte en makro når word åbner

Hej.
Jeg vil lave en kommando der starter word, og derefter afspiller en makro. Iflg. Words egen hjælp gøres det nemt med parameteren /m

Citat....
/mmakronavn
Starte Word og derefter afspille en bestemt makro. Parameteren /m forhindrer også, at der afspilles AutoExec-makroer. Eksempel:/mSalgsføring
Citat slut

Det virker bare ikke. Word starter op, men kommer med en runtime error 91.. Objet variable og With block variable not set.

Hvad er der mon galt ?

Mvh. Pihlen
Avatar billede herch Nybegynder
09. januar 2007 - 08:12 #1
Når du vil starte, skal du samtidig ændre din sti hvorfra Word skal starte.
Funktioner - Indstillinger - Filplacering - Start, her skal du pege på den folder,
hvor din dot.fil ligger. Jeg har f.eks. udvalgt en mappe, hvor jeg har de filer placeret, som skal mi Word. Den indeholder en Autoexec (VBA), som starter en hel macro-menu samt nogle filer, som indeholder kode som kalder disse filers VBA-kode.
Avatar billede pihlen Nybegynder
09. januar 2007 - 09:16 #2
Hej Herch.
Jeg har prøvet, men får det ikke til at virke. Jeg går ud fra at du med dot.filen mener Normal.dot.
Jeg har prøvet at ændre din nævnte sti til den mappe C:\dokum....\dokumenter\skabeloner
... men det skal nok skæres lidt mere ud i pap.

Den indspillede makro hedder Indsaet1
Mvh. Pihlen
Avatar billede herch Nybegynder
09. januar 2007 - 09:33 #3
Hej Pihlen
Lige for at få det helt afklaret - hvis du skriver "Indsaet1", ligner det mere, at denne macro kun skal gælde for et enkelt dokument, er det korrekt?
Det er bare sådan, jeg bruger generelt kun Autoexec, til at starte store menuer med.
Hvis det kun er enkelt-dokument bruger jeg Autonew
hilsen herch
Avatar billede pihlen Nybegynder
09. januar 2007 - 11:01 #4
Hej igen
Makroen er godtnok oprettet til alle dokumenter, normal.dot
Avatar billede herch Nybegynder
09. januar 2007 - 12:11 #5
Hej igen
dvs. du har gemt din normal.dot så den ligger i den folder Funktioner - Indstillinger - Filplacering - Start?
Normal.dot skal så indeholde et modul ved navn Autoexec - har du det?
Avatar billede pihlen Nybegynder
09. januar 2007 - 12:53 #6
Normal.dot ligger i mappen c:\programmer\Microsoft Office\Office11\Startup
(Der har jeg kopieret den til nu)
Stien inde fra Word peger på (Funktioner - Indstillinger - Filplacering - Start?) peger herpå

Når jeg åbner Word normalt er makroen tilgængelig under Funktioner Makro afspil.
Hvis jeg kører kommandoen i "Kør" c:\Programmer\Microsoft Office\OFFICE11\WINWORD.EXE /mIndsaet1
Får jeg en fejlmeddelelse
Hvis jeg kører kommandoen i "Kør" c:\Programmer\Microsoft Office\OFFICE11\STARTUP\normal.dot /mIndsaet1
får jeg også en fejlmelding. Hvis jeg i begge tilfælde kører kommandoen uden parameteren /mIndsaet1
Starter Word op på normal måde (hvor makroen er tilgængelig)
Jeg ved ikke hvor jeg skal kigge efter modulet Autoexec
Hilsen Pihlen
Avatar billede herch Nybegynder
09. januar 2007 - 13:18 #7
Din normal.dot skal have oprettet et modul i VBA (VisualBasic for app.) som hedder
autoexec, det er systemet ser efter, når Word starter op, og det er derfor du skal pege på den mappe hvor normal.dot ligger.
Avatar billede pihlen Nybegynder
09. januar 2007 - 15:51 #8
Nu har jeg prøvet at lave en makro der hedder Autoexec, og får fejlmeddelelse når Word åbner. Jeg har endda slettet alle andre makroer. Men får stadig fejlmeddelelsen.
Forstår hvis du er ved at opgive
Hilsen Pihlen
Avatar billede herch Nybegynder
09. januar 2007 - 16:25 #9
Prøv lige at skrive nedennævnte i dit modul Autoexec

Public Sub Main()
    MsgBox "demo"
End Sub

Når du nu starter Word, vil den komme og sige "demo" - gør den det?
Avatar billede pihlen Nybegynder
10. januar 2007 - 08:06 #10
Hej igen Herch
Yes. Jeg skiftede ordet Main ud med Autoexec. Det virker.
Avatar billede herch Nybegynder
10. januar 2007 - 08:15 #11
Hej Pihlen
super - ja så kender du vejen frem.
Bare en bemærkning - jeg har lært af erfaring, at hvis man med tiden får mange macroer, er det ikke altid godt at bruge normal.dot, da den bruges til at opdatere alt lige fra skrifttype til design osv.
Avatar billede pihlen Nybegynder
10. januar 2007 - 08:33 #12
Hej igen.
Ja jeg tror jeg måske er meget tæt på, men nu er det sådan, at hvis jeg starter word op fra "kør" med c:\Programmer\Microsoft Office\OFFICE11\STARTUP\normal.dot så kører den makroen Autoexec
Men skriver jeg i "kør" c:\Programmer\Microsoft Office\OFFICE11\STARTUP\normal.dot /mindsaet1 får jeg nu en fejlmeddelelse om at Windows ikke kan finde C:\programmmer\....
Modulet Autoexec står der først, og derefter Indsaet1
Jeg slettede indholdet i autoexec, da det jo selvfølgelig resulterer i Msg boksen,
således der står:

Public Sub Autoexec()
End Sub