Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2007 - 14:46 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvad er Gestaltlovene?

Hej.

Er der nogen der ved hvad gestaltlovene er når man skal henvise til en hjemmeside?

Mvh.
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
07. januar 2007 - 14:49 #1
1. led af ty. Gestalt 'skikkelse, helhed', egl. 'hvad der er stillet i orden'), de lovmæssigheder, som gestaltpsykologien mente var gældende for menneskets umiddelbare opfattelse (perception) af fænomener i om verdenen. Gestaltlovene er love om henholdsvis prægnans, ensartethed, nærhed og regelmæssighed. Den første siger, at de dele af omverdenen, der udgør de enkleste former og skaber mindst spænding, fremtræder som figurer , mens andet bliver baggrund for dem. De andre love siger, at former, der er ensartede eller nær hinanden, opleves samhørende, og at vi umiddelbart strukturerer fx figurer eller melodier sådan, at de opleves som værende regelmæssige og endog mere regelmæssige, end de objektivt set er. Lovene har også betydning for den umiddelbare oplevelse af andre mennesker (personperception) og for, hvordan vi løser problemer i en given situation.
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
07. januar 2007 - 14:50 #2
I Hjemmeside design handler det o hvordan brugeren opfatter desginet som en helhed.

Om brugerene kan se de forskellige elementer i designet og om at brugeren kan forstå disse og anvende dem.
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
07. januar 2007 - 14:54 #3
Med andre ord om der er en slags samhørighed i dit design.

Hvis ikke den besøgende kan gennesmkue faciliteterne i dit webdesign eller designet generelt dvs. brugeren ikke kan overskue hvor dan siden hænger sammen vil brugeren oftest forkaste din webside (ikke besøge den).

Rent links mæssigt handler det om at lave kontekstuelle links (dvs give links navne som er logiske for den besøgende). Med andre ord skal links beskrive netop de det linker til for ikke at skabe forvirring eller tab af orientering på din webside.

Der findes rimelig meget læsestof om dette emne dog ikke særlig meget på dansk.

JEg smider et svar du kan blot afvise hvis du mener.

mvh
Mads
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
07. januar 2007 - 14:59 #4
Denne bog kan jeg anbefale hvis du er interesseret i gestaltpsykolig /gestltlovene når man taler om webdesign:

http://www.amazon.com/Information-Architecture-World-Wide-Web/dp/0596000359

mvh
Mads
Avatar billede lindalou Nybegynder
07. januar 2007 - 16:02 #5
I grove træk:
Gestaltlovene:

Loven om figur: Det mindste afgrænsede areal vil først blive opfattet som en figur  og ikke baggrunden.

Loven om nærhed: Elementer der er anbragt tæt på hinanden, opfattes som hørende sammen.

Loven om lukkethed: Elementer der er lukket inden (af kasser eller streger) opfattes som hørende sammen.

Webers lov om stimulus: Et element, der tilføjes en helhed, der i forvejen indeholder elementer, skal have en bestemt styrke for at blive opfattet. (Tænk her i kontraster, hieraki etc.)

Yderligere kan du hente en pdf her: http://www.devito.dk/lektioner/grafiskdesign/downloads/gestalt.pdf

Mvh
Linda
Avatar billede lassefj Nybegynder
29. september 2008 - 11:40 #6
Linda: Kan du fortælle mig kilden til http://www.devito.dk/lektioner/grafiskdesign/downloads/gestalt.pdf? altså hvilken bog den er fra?
Avatar billede lindalou Nybegynder
29. september 2008 - 12:00 #7
Hej lassefj

Jeg ved desværre ikke hvem der har lavet lige denne pdf.

Hilsen
Linda
Avatar billede lassefj Nybegynder
12. september 2010 - 23:11 #8
Hej Linda, det er helt okay.

Den hovedopgave er også ved at være et par år gammel nu og det gik alligevel :)

mvh.
lasse