Avatar billede anderslund78 Praktikant
06. januar 2007 - 18:20 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvordan formaterer jeg min HD i DOS?

Jeg har ikke noget cd-rom i denne comp, så jeg kan ikke bare gøre det ved at sætte XP cden i. Er der nogle der kender et link til en fremgangsmåde - dvs. hvilke kommandoer man skal skrive for at formatere HD´en?
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
06. januar 2007 - 18:22 #1
format c:
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
06. januar 2007 - 18:22 #2
:)
Avatar billede anderslund78 Praktikant
06. januar 2007 - 18:24 #3
hehe er det så let - men jeg skal vel trykke f8 eller noget i den stil for at tilgå kommandoprompten?
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
06. januar 2007 - 18:26 #4
du skal bruge en start diskette (www.bootdisk.com) :)
Avatar billede levich Nybegynder
06. januar 2007 - 18:26 #5
http://www.bootdisk.com/ntfs.htm

Hvis det ikke præcis var, hvad du søgte, så kan du læse meget mere om bootdisks her: http://www.bootdisk.com/
Avatar billede anderslund78 Praktikant
06. januar 2007 - 18:27 #6
Der er heller ikke noget floppydrev i? men der er installeret xp på den
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
06. januar 2007 - 18:27 #7
>>levich: 4 milisekunder mellem kommentare - det må være ny rekord XD
Avatar billede levich Nybegynder
06. januar 2007 - 18:28 #8
En normal DOS-boot disk kan ikke håndtere partitioner formateret i NTFS-formatet, hvilket er det normale format i windows xp. Hvis du derimod bruger linket http://www.bootdisk.com/ntfs.htm får du en DOS-bootdisk, som kan håndtere NTFS.
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
06. januar 2007 - 18:29 #9
>>anderslund78: så har du et problem hvis der ikke er et floppydrev i... så må du endten skaffe et floppydrev eller et cdrom drev <- hvilket vil være det nemmeste... :)
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
06. januar 2007 - 18:40 #10
eller; tage hdd'en ud og sætte den i en anden maskine og formatere den med Diskhåndtering den vej... :)
Avatar billede anderslund78 Praktikant
06. januar 2007 - 19:17 #11
Tak for svar - tror sgu løsningen må være at proppe et cd-drev fra min anden comp i den gamle comp.
06. januar 2007 - 19:53 #12
Generelt: Hvorfor vil du formatere HD'en - på denne 'gammeldags' metode ?

http://www.it-knowlegde.dk/killdisk.html
Avatar billede theprofessor Nybegynder
08. januar 2007 - 15:58 #13
du kan brug DOS-kommandoen "format c:" uden en CD i drevet eller bootdiskette, men det sletter ALT på harddisken!! Derfor skal du have en bootdiskette eller boot CD-ROM til at genindlæse windows (el. linux el. whatever)!!