Avatar billede crazy_legs Nybegynder
06. januar 2007 - 18:13 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Raid og SATA diske

Jeg har købet et ASUS P5B bundkort og 2 SATA harddiske som jeg gerne vil have til at køre i RAID 0, men kan ikke få det til at virke. På bundkortet er der 4 SATA stik og 1 RAID sata stik, men uanset hvordan jeg monterer det kan jeg ikke vælge begge harddiske i som RAID i bios. Det nærmeste jeg kommer er når jeg sætter den ene harddisk i RAID sata stikket, så kan der vælges  1 harddisk og jeg kan komme ind i menuen til RAID opsætning, men kun med 1 harddisk, og det giver jo ikke mening.
Er der nogen der kan fortælle hvordan haddiskene skal monteres, og hvordan jeg laver opsætningen i bios?
Jeg har hentet vejledningen hos ASUS, men den fortæller ikke noget om montering, og billederne fra Bios passer ikke med min bios, (er opdateret til 0806).
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2007 - 19:06 #1
du skal ind i bios og fortælle at du vil køre raid på sata stikkene .

når raiden er aktiveret får du mulighed under opstart at trykke ctrl+s eller f4 så kommer raid opsætningen op hvor du laver din raid 0

husk inde i bios skal der sættes at den booter på raiden
Avatar billede crazy_legs Nybegynder
06. januar 2007 - 19:37 #2
på asus er det ctrl F , men den mulighed kommer kun hvis en af diskene sidder på raid stikket, og det er kun denne disk der kan ses. Man kan godt vælge om diskene kan køre IDE eller Raid, men ikke vælge noget for den enkelte disk, og selvom der vældes RAID kommer muligheden for ctrl F kun hvis 1 af dsikene sættes i SATA raid stikket, og så kan man vælge hvilken af diskene der skal være raid disk, og når man gør det skifter den anden automatisk til IDE disk.
Avatar billede crazy_legs Nybegynder
25. marts 2007 - 18:32 #3
lukker