Avatar billede lazerpld Nybegynder
06. januar 2007 - 14:23 Der er 3 kommentarer

FTP-adgang via MS internet explorer til Mac OS 10 server

Kære eksperter,

Jeg er en relativt ny bruger af Mac OS og har netop installeret MAC OS 10 Tiger server. Jeg har sat "AFP" og "FTP" op på den, samt "windows".

Nu kommer så det tricky spørgsmål. Jeg har ingen problemer med at logge mig på serverens AFP udefra og kan også godt komme på FTP (via windows), MEN KUN hvis jeg bruger et FTP-program såsom FlashFXP eller CuteFTP. Det er for så vidt også et godt tegn for så ved jeg at router-settings også er korrekte og at MAC serverens opsætning umiddelbart virker korrekt.

Men nu er det sådan at jeg gerne vil have mulighed for at oprette FTP-login til serveren via en hjemmeside som skal benyttes af mine kunder - og her kommer så det mærkelige. Man kan ikke komme på Mac serverens FTP ved brug af microsofts internet explorer - altså ved at skrive ftp://bruger:pass@host. Nogen der kan fortælle mig hvad årsagen er og hvordan løser jeg problemet?

Venlig hilsen,

Lars
Avatar billede tietze Nybegynder
06. januar 2007 - 14:26 #1
Det kan være at det er passiv FTP (PASV) som spøger. Hvis internet explorer ikke har dette slået til, så kan det være derfor.

~ Jørgen
Avatar billede niels_hansen Praktikant
06. januar 2007 - 14:28 #2
MS lukkede hullet med user:pass i en KB, men er ikke sikker på det også gælder ved FTP, men det tror jeg dog det gør, og derfor vil det ikke virke (hvis det også gælder for FTP)
Avatar billede lazerpld Nybegynder
06. januar 2007 - 14:32 #3
Mange tak Jørgen for at have ledt mig på det rigtige spor. Jeg har nu fundet løsningen. Følgende gøres:

Tryk på "funktioner" i internet explorer menuen øverst. Dernæst "internetindstillinger..". Herunder trykkes på fanen "avanceret". Nu skal man finde menu-punktet "Brug passiv FTP..(....)" - dette skal slås fra, og så er problemet løst.

Dette er naturligvis KUN aktuelt HVIS Mac OS X Serveren er sat op til ikke at bruge PASV som Jørgen ovenfor har beskrevet.