Avatar billede kimmerdreng Nybegynder
06. januar 2007 - 13:51 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Kan man nøjes med 4 ledninger til montering af rj 45.

Hey.
Jeg har 1 kabel trukket op på 1 sal fra vores kælder. og det er et typisk 8-leder kabel.
Nu er det såen a jeg gerne ville have endnu en forbindelse fra kælderen til 1 sal. I teorien bruger man kun 4 ledninger af de 8 i de netkabler man bruger. Så jeg burde vel kunne "splitte" det kabel op til "2 kabler" ?

Jeg har prøvet at splitte kablet op, og montere de 4 miderste kabler i stikket, men det har ikk rigtig virket.

Nogen der har prøvet dette før? Som muligvis ved om det virker i praktis ?
Avatar billede kimmerdreng Nybegynder
06. januar 2007 - 13:53 #1
En lille tilføjelse:
De kabler skal der trækkes op, skal monteres i et vægdåse, med Rj 45 Hun udtag.
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. januar 2007 - 13:54 #2
Det kan du ikke i praksis. De parsnoede 8 ledere virker som skærm for hinnanden og hvis du føre 2 "kanaler" genne samme kabel, så vil du opleve at hastiheden falder drastisk, og du får masser af problemer med krybesignaler og støj. Der er en gd grund til at der er 8 ledere i hvert kabel og det er ikke fordi man spilder halvdelen.
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. januar 2007 - 13:56 #3
Og dog, hvis du kun skal køre f.eks. en halv kilobit gennem, så kan det nok gå, men vil du f.eks. køre 100 mbit, så kan du glemme det, det sker ikke
Avatar billede niels_hansen Praktikant
06. januar 2007 - 13:58 #4
det kan du sagtens jo, her kører jeg pga pladsmangel netop som ovenstående, men vil du senre køre gigabit netværk, kan du ikke, men med max 100 mb kan du sagtens.
Avatar billede tigertool Nybegynder
06. januar 2007 - 13:59 #5
Der findes netværkskabel der er beregnet til dette.
Et SFTP CAT.7 er skærmet således at dette burde kunne lykkes.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
06. januar 2007 - 14:00 #6
krybesignaler er ikke et problem da det er balanceret signaler og indstrålet støj derfor  elimineres (kun bestemt af CMRR i indgangstrinnet)
Avatar billede kimmerdreng Nybegynder
06. januar 2007 - 14:05 #7
Nu ved jeg så at det kan lade sig gøre.
Er der nogen der kan lave en let udførlig plan for hvordan jeg får det til at lykkes?
Det forsøg jeg havde lavet virkede som sagt ikk så godt..
Avatar billede tigertool Nybegynder
06. januar 2007 - 14:08 #8
Antag du har 4 farve-serier: Orange, Blå, Brun og Grøn
De "pens" der bruges i et netværksstik er 1,2,3,6.

Netværkskabel 1:
1: Orange/hvid
2: Orange
3: Grøn/hvid
4:
5:
6: Grøn
7:
8:

Netværkskabel 1:
1: Blå/hvid
2: Blå
3: Brun/hvid
4:
5:
6: Brun
7:
8:
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. januar 2007 - 14:08 #9
Mig bekendt er et SFTP CAT.7 skærmet udadtil og ikke med skærmede enkeltkabler, hvorfor det ikke hjælper. Dette kan ikke lade sig gøre. Basta.

Med mindre du vil køre med fiberkabler der ikke anvender strøm med lys, så kan det sagtens og de er beregnet til det. Du kan få op til 48 leders kabler, men et lysleder netkort koster omkring 2500,- kr. tilgengæld kan du køre gigabit
Avatar billede tigertool Nybegynder
06. januar 2007 - 14:08 #10
Den sidste skulle selvfølgelig hedde "Netværkskabel 2:".
Avatar billede tigertool Nybegynder
06. januar 2007 - 14:10 #11
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. januar 2007 - 14:14 #12
Der kan man bare se, jeg bøjer mig idet jeg stadig er meget skæptisk overfor hvilken båndbrede man kan trække
Avatar billede niels_hansen Praktikant
06. januar 2007 - 14:22 #13
bufferzone, ja og jorden er flad ;) (jo det kan sagtens lade sig gøre, det virker altså her, men vi er enige om det generelt er bedre at benytte alle 4 par, men det er altså ikke 100% nødvendigt)
Avatar billede kimmerdreng Nybegynder
06. januar 2007 - 15:48 #14
nu siger du pens? hvordan ved jeg hvad der er pin 1,2,3 osv  ?
Avatar billede tigertool Nybegynder
06. januar 2007 - 15:53 #15
Avatar billede kimmerdreng Nybegynder
06. januar 2007 - 15:55 #16
Tusinde tak tigertool, jeg prøver mig frem med dit svar, tror helt sikekrt det virker.
Lav lige et "svar" så får du de velfortjente point ;)
Avatar billede tigertool Nybegynder
06. januar 2007 - 16:01 #17
ok :)