Avatar billede bongo20 Nybegynder
06. januar 2007 - 10:11 Der er 13 kommentarer

Rådgivning af lille virksomhed

Hej
Jeg er blevet bedt om at rådgive et lille nystartet firma omkring deres it-løsning. Jeg er programmør og ikke system konsulent og vil derfor høre om nogen herinde kunne give et par hint.

Virksomheden har lige nu 2 ansatte som ikke sidder samme sted geografisk. De vil gerne kunne dele fælles filer og sikre en form for backup. De har et domæne med tilhørende hjemmesside jeg har lagt op. Måske dette webhotel kunne blive stedet at gemme fælles filer?

Mit spørgsmål går nok mest på hvilke programmer eller fildelingssystmer eller lignende de skal anskaffe. Meget gerne billige/gratis.

Nogen input?

:-)
Avatar billede innercitydk Nybegynder
06. januar 2007 - 11:25 #1
Du kan købe denne service billigt hos dandomain. Det vil koste alt for meget selv at udvikle i forhold til at investere i et eksisterende system.

http://dandomain.dk/menu.asp?Foldud=produkter&Foldud2=hostedsharepoint&vis=/HostedSharepoint/default.asp

Vh Nicki
Avatar billede innercitydk Nybegynder
06. januar 2007 - 11:26 #2
Avatar billede bongo20 Nybegynder
06. januar 2007 - 11:48 #3
Ja, jeg kender lidt til sharepoint, og det lyder da som en mulig løsning. Ikke så dyr som jeg troede når det hostes.
Avatar billede perj Nybegynder
06. januar 2007 - 12:02 #4
Sammenlign med denne: http://www.scannet.dk/sharepoint.asp
Avatar billede kdt217 Nybegynder
06. januar 2007 - 13:05 #5
Du har gang i lidt farlige tinge, da du som konsulent har rådgivningsansvar (erstatningsansvar). Hvis jeg var programmør+konsulent (hvilket jeg tilfældigvis er) ville jeg holde mig langt væk fra disse områder.
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. januar 2007 - 14:00 #6
Jeg vil meget advare mod en sharepoint løsning. Sharpoint egner sig fremravende til store organsiationer, hvor derer et eksisterende net med en eksisterende filstruktur en lille virksomhed, hvor der ikke er den store styring på sådan en løsning  ender lynhurtigt med et kæmperod, hvor ingen har overblik, hvor data midstes og hvor sammenhængen er forsvundet.

Mit råd er hold det enkelt

en simpel domænestruktur med en domænekontroller og en fil og print server.  Mail eg web kan sagtens hosten og det kan også holdes internt hvis man kan og ønsker.

Valget af software afhænger af den viden virksomheden har, har man mod på linux er softwaren gratis ellers kan man køre windows
Avatar billede innercitydk Nybegynder
07. januar 2007 - 09:39 #7
06/01-2007 14:00:47 - Man må da gå ud fra at det er noget der kan læres! Der er 2 ansatte, og hvis de ikke kan løse problemet fornuftigt med sharepoint er der sq for lidt IQ i den virksomhed.
Avatar billede innercitydk Nybegynder
07. januar 2007 - 09:42 #8
En anden ting er at du måske skulle vente med at smide svar til spørgeren beder om det. Du kommer med en lam begrundelse for at det ikke skal bruges og har ikke engang en dialog med spørger før du svarer.
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. januar 2007 - 13:34 #9
Skal vi lige tage det sidste først.

Man skal ikke vente med at smide et svar til spørgeren eller andre bedre om det, det er almindelig god opdragelse at man svare på spørgsmål når de stilles. Med jævne mellemrun hen over årene er der en eller anden nybegynder der får den ide, og hver gang er der pludselig nogle der begynder at tro at det er sådan reglerne er. Det er de ikke og hvis du ønsker det, skal jeg gerne give dig links til år gamle diskussioner hvor dette diskuteres, så glem det og svar når du bliver spurgt.

Mht dialog med brugeren, ja så er jeg da klar, en dialog kræver ligesom at den anden part også får et ord indført og indtil nu har han været på banen, når han kommer, så svare,uddyber,forklare jeg med stor fornøjelse

Og jeg har kontrolleret reglerne, der står intet om at man skal være enig med dig i de svar man giver.

bongo20>beklager meget denne forklaring som intet har med dit spørgsmål at gøre, lad os høre fra dig, så skal vi nok uddybe og forklare som du måtte ønske.
Avatar billede innercitydk Nybegynder
07. januar 2007 - 15:31 #10
bongo jeg håber du selv bruger lidt tid på at kigge på en af de forslåede sharepoint løsninger. Du må være den bedst kvalificerede til at kunne se om dine kunder kan bruge et sådant system. Når prisen ikke er større kunne du jo eventuelt give dem et kursus ;)
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. januar 2007 - 15:37 #11
Måske kan du bruge noget af denne artikel til noget

http://www.bufferzone.dk/google/googleoutsource.htm
Avatar billede innercitydk Nybegynder
08. januar 2007 - 18:47 #12
*Off Topic* Nice side Bufferzone. Der står sq mange nyttige ting.
Avatar billede bongo20 Nybegynder
11. februar 2007 - 15:27 #13
I skal have mange tak for svarene alle sammen.
Jeg har tidligere haft god gavn af svar fra bufferzone så vægter det han siger højt.

Jeg skal dog ikke have nogen domæne controller sat op, det skal være så nemt som muligt for dem selv at administrere.
En filserver siger du?
Er det noget man lejer hos et webhotel for ellers er det også udelukket. Så ved jeg godt hvem der bliver ringet til når de klumrer i det.

Det eneste der skal være udenfor server udbyderens dør er deres bærbare pc'er.

Lad mig høre om det grænser det af?