Avatar billede aproxi Nybegynder
05. januar 2007 - 14:40 Der er 8 kommentarer

CPU Over Voltage Error

Hej Eksperter.

Jeg har et problem, faktisk lidt stor.
Når jeg spiller krævende spil (grafisk), går computern pludselig ud og det kan enten være loadningen til spillet, eller også gør den det efter 5min. spilletid.
Det underlige er, at den gør det kun i de hardware-krævende spil,
som Ranbow six - Vegas, Oblivion, Flight Simulator X. Derimod når jeg spiller ut04 kører det helt perfekt.
Det der sker når computeren genstarter er, at den siger; CPU Over Voltage Error og derefter kan man klikke på F1, så booter computeren fint op igen. Men så snart jeg går ind i et (krævende spil) igen, gør den fuldkommen det samme igen :/.
Håber i kan hjælpe mig.

Hilsen Mads

Mit System:
Asus P5B Deluxe
Intel Core 2 Duo - E6400
MSI RX1900XT 256Mb
2x 512Mb Corsair XMS 2 pc6400
2x 74gb WD 10.000RPM sata raid0
PSU: Apevia ATX-AS520W = kortlink.dk/apevia/3h44

Kan det være min PSU?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
05. januar 2007 - 15:42 #1
Har du checket hvor varm den bliver, feks. i bios lige efter den går ned.
Eller.. er det længe siden du har renset den for støv.??

Og ja, det kan godt være din psu, der ikke kan yde nok.?
Men har du opdateret dit grafikkort driver for nylig.?
Avatar billede aproxi Nybegynder
05. januar 2007 - 16:18 #2
Okay..
Jeg forstår bare ikke hvorfor den skulle yde for lidt, da den får for meget strøm?
(over voltage)
Og ja jeg har installeret den nyeste driver til grafikkortet.
cpu´en er omkring 56 -58 grader, når den failer, så jeg tror ikke det er varmen.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
05. januar 2007 - 16:30 #3
du kan sagtens ha ret.
Se feks. denne tråd.-> http://www.eksperten.dk/spm/753914

Men er din cpu lidt varm..
Avatar billede aproxi Nybegynder
05. januar 2007 - 16:59 #4
Kan ikke rigtig se hvad det har med mit problem at gøre.
Min psu er ikke kortsluttet. Men det kan jo godt være at den er ustabil?
jeg købte nemlig psu´en brugt.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
11. januar 2007 - 21:08 #5
di cpu er lidt for varm, hvis den bliver belasted, bliver den endnu varmere, og det kan lukk pcén ned.
Du kan prøve at tage låget af, og se om den går ud på samme måde.
Men har du prøvet en 2. psu.?
Avatar billede aproxi Nybegynder
12. januar 2007 - 15:09 #6
Hej igen.. Nu har jeg prøvet Intel Thermal Analysis Tool, som viser cpu's temperatur ved load og idle.
Idle      = 35 grader
Load 100% = 45 - 48 grader
så jeg tror ikke det er cpu's skyld.
Jeg har ikke prøvet at skifte min PSU ud endnu, så det kunne godt være man skulle prøve det :).
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
12. januar 2007 - 15:15 #7
det er klart bedre temp.´s..

Men ja.:OD
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
16. januar 2007 - 14:58 #8
Hvordan går det..???
smider et svar..O)