Avatar billede darthwaders Nybegynder
05. januar 2007 - 11:39 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

hjælp til movieklip

Hej Eksperter
Jeg har lavet et movieklip med noget teksteffekt.
jeg skal bruge samme effekt en del gange hvor jeg bare skal ændre i teksten. Problemet er at teksten ændrer sig i alle movieklips på samme tid, når jeg ændrer i den ene.

Der er ingen action script involveret.
Avatar billede _k Nybegynder
05. januar 2007 - 11:52 #1
Det er så klart mest cool hvis du involverer actionscript, gør dit tekstfelt dynamisk, giver det et instance-navn og refererer til det som:

mc_navn.tekstfelt_instance_navn.text = "En eller anden tekst";

Alternativt kan du også trykke ctrl-L så du får dit library frem. Her finder du det mc du har lavet, højreklikker og vælger "duplicate" - så får du en kopi mere af mc'et i librariet som du kan dragge ind på stagen og ændre i lige så tosset du lyster. (men det er stadigvæk "sejere" at gøre det med AS ;)
Avatar billede darthwaders Nybegynder
05. januar 2007 - 12:02 #2
Jeg har prøvet at "duplicate" mc-et og hive det ud på scenen, men det ændrer sig stadigvæk i det der ligger der i forvejen
Avatar billede _k Nybegynder
05. januar 2007 - 12:08 #3
Det er vigtigt at det er inde i Librariet at du "duplicater" - og at du enten redigerer i det nye mc inde i librariet eller dragger det ud på scenen og gør det der.

Det kan også være at du har et mc inde i dit mc? Så skal begge mc'er dublicates og du skal swappe det gamle til det nye - det kan du gøre i properties-panelet.
Avatar billede darthwaders Nybegynder
05. januar 2007 - 13:15 #4
Teksteffekten består af en tween, det fungere fint når der ikke er tween på. Ligeså snart jeg sætter tween på, ændrer teksten sig begge steder
Avatar billede _k Nybegynder
05. januar 2007 - 13:34 #5
Det er jo så pga. at tweens skal have enten et graphics- eller et movieclip at arbejde ud fra. Så når du laver din tween, skaber du samtidig en graphic, som også skal dublikeres.

Jeg er af den "gamle" skole, så min anbefaling er at du dropper alt der hedder graphics og arbejder med movieclips i stedet. Således skal du ikke koncentrere dig om x antal graphic-tweens, men kun om movieclips der er dejligt håndgribelige.
Avatar billede sniperpete Nybegynder
05. januar 2007 - 15:04 #6
Jeg kan stadig ikke få det til at virke kan jeg evt. sende en mail til dig som du kan se på?
Avatar billede maqhem Nybegynder
05. januar 2007 - 15:58 #7
Mit bedste råd er at lave det med ActionScript. Det er supernemt, og sparer dig for en masse bøvl med at duplikere mcs det antal gange, der skal være forskellige effekter. Det både fylder mindre og er langt hurtigere med ActionScripting :)

Bare gør, som _k siger i første indlæg.
Avatar billede _k Nybegynder
05. januar 2007 - 18:29 #8
Ellers er det da bare på med vanten og starte forfra. Man lærer ikke alle Flashs finurligheder på een dag, så leg lidt med det, så skal der nok gå en prås op for dig (uha, ordet "prås" bliver brugt for lidt!)

...men Maghem har ret - lær en smule AS og opdag en verden af muligheder ;)
Avatar billede maqhem Nybegynder
05. januar 2007 - 18:42 #9
Jeg tillader mig lige at rette mit navn: Maqhem ;)

Og ja, lær ActionScript, det er først dér, Flash sætter sine muligheder. Jeg vil gå så vidt som til at sige: Du kan først bruge Flash, når du kan bruge ActionScript. Det er først dér, det bliver sjovt og danner muligheder.

Man siger jo, at et billede er bedre end tusind ord, men uden AS er ingen verden til. Så blæse være med, vor flotte billeder, du kan tegne :)

Hvad betyder "prås" i øvrigt?
Avatar billede darthwaders Nybegynder
08. januar 2007 - 09:53 #10
_k: Jeg må sidde og lege mere med AC. tak for svarene!

smid et svar.
Avatar billede darthwaders Nybegynder
08. januar 2007 - 09:59 #11
Jeg mente AS selvfølgelig! :-)
Avatar billede _k Nybegynder
08. januar 2007 - 11:03 #12
Ok. God fornøjelse med det. Og husk at når det driller, så er eksperten et kanon sted at få hjælp ;)
Avatar billede _k Nybegynder
08. januar 2007 - 11:04 #13
...og det skulle jo så ha' været et svar...