Avatar billede egr_sli Nybegynder
04. januar 2007 - 14:12 Der er 44 kommentarer og
4 løsninger

Strømmen går når jeg tænder min PC?

Hej.

Den er altså virkelig gal nu!

Igår fik jeg sat de sidste ting i pc'en men da jeg skulle tænde PSU'en / strømforsyningen bag på computeren gik strømmen.

Efter jeg prøvede igen 2 gange kom der også en gnist bagpå strømforsyningen den 4. gang.

Jeg har nu prøvet at tage alle stik ud af PC'en for at se om bare PSU'en vil tænde uden nogen stik i, men det samme sker.

Jeg har pillet meget i min pc med kabler o.l. men hvad er galt?!?!?

Håber virkelig i kan hjælpe!
Avatar billede michaelkaas Nybegynder
04. januar 2007 - 14:17 #1
Har du prøvet at tage din strømforsygning ud og kortslutte den grønne og sorte ledning? hvis strømmen stadig går, så er det din PSU der er et eller andet galt med.
Avatar billede tiger_dk Mester
04. januar 2007 - 14:20 #2
hvor gamle er din PSU ?
Avatar billede egr_sli Nybegynder
04. januar 2007 - 14:27 #3
det er en hiper 580W R-type, ca. et 1 år gammel

Hvad er det for en grøn og sort ledning michaelkaas?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
04. januar 2007 - 14:27 #4
din psu er kortsluttet, det skriver du jo direkte, i og med du har prøvet den uden nogle ledninger monteret.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
04. januar 2007 - 14:29 #5
og der skal IKKE komme nogen gnister ud af din psu, så glem alt om at rode mere med den, du udsætter dig bare for fare, det er ligeså sikkert som jorden er rund at din psu er defekt.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
04. januar 2007 - 14:29 #6
Men alt er nyt, computeren har ikke kørt før!

Det er en meget dyr PC til ca. 10K

Derfor er jeg meget urolig :S
Avatar billede tiger_dk Mester
04. januar 2007 - 14:29 #7
tjaa, der jeg problematikken ligger !!
Avatar billede egr_sli Nybegynder
04. januar 2007 - 14:32 #8
det er du 100% sikker på niels hansen =?

Jeg kunne næsten regne det ud selv, men hvorfor er den gået død=?

Den er hevet ud af min gamle PC...

Men vent nu lidt, jeg skiftede PC fordi min gamle PC ikke duede, netop PGA. den også gik død og lugtede brændt. Det var dog ikke PSU'en der lugtede brændt dengang, men en inverter til noget katodelys.

Har faktisk ikke testet den siden tror jeg...
Avatar billede egr_sli Nybegynder
04. januar 2007 - 14:33 #9
Men tror i den har gjort nogen skade på resten af computeren?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
04. januar 2007 - 14:37 #10
jeg tør ligge hovedet på blokken på den psu er defekt, der skal under INGEN omstændigheder komme gnister i en psu, om andet har taget skade er ikke til at svare på, det vil man kun kunne teste ved at sætte en ny / anden psu til (og prøve med så lidt som muligt)
04. januar 2007 - 14:48 #11
Avatar billede niels_hansen Praktikant
04. januar 2007 - 14:51 #12
undskyld men er det kun mig der bemærker at der er gnister i strømforsyningen ? at sige at man skal teste den når der er / har været brand i den, er direkte hjerne**** og uansvarligt!
Avatar billede egr_sli Nybegynder
04. januar 2007 - 14:56 #13
for at være helt præcis, så prøvede jeg to-tre gange i en strømskinne ganske normalt at tænde pc'en som jeg plejer (da pc'en virkede)

strømmen slog fra alle gange, så jeg prøvede i en anden stikkontakt og det var dér den slog gnister, og strømmen gik igen.

prøver lige at kortslutte!
Avatar billede niels_hansen Praktikant
04. januar 2007 - 15:03 #14
DEN ER KORTSLUTTET, men ok, det er kun dig selv der risikerer at få stød og hvad der dertil kommer, så held og lykke, skriver du ikke igen ved vi da hvorfor...
Avatar billede egr_sli Nybegynder
04. januar 2007 - 15:13 #15
Rolig nu niels hansen, jeg er glad for din support, og jeg er nok enig med dig i at den er død PSU'en, men jeg tror nu ikke jeg dør!

Men jeg gider ikke at røre den mere nu, prøvede at lave det der trick som dr1 linker til, og den slog gnist igen, lidt større en gnist tror jeg faktisk.

Den eneste udvej er vel at købe en ny?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
04. januar 2007 - 15:22 #16
det er altså logik det ikke virker, hvordan kan du nok være enig ? skal der stå 10 cm lange flammer ud af den før du er overbevist om den er defekt ? ja undskyld mit toneleje, men fatter seriøst ikke at folk ikke har mere respekt for strøm, men ok kan jo egenligt være ligeglad, det er ikke mit liv der i værste fald står på spil.
Avatar billede tiger_dk Mester
04. januar 2007 - 19:58 #17
har fået sådan en PSU her: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=117964 for ikke så særlig langtid, er virkelig godt tilfreds med den utrolig lydsvag, kan virkelig anbefaldes !!
Avatar billede egr_sli Nybegynder
05. januar 2007 - 17:29 #18
jaeh jeg skal i hvert fald have en ny PSU.
Men hvor mange watts har jeg brug for i dette system:

Intel e6600 core duo CPU
Geforce 8800 GTS grafikkort
EVGA 680i SLI motherboard
1 stk IDE HDD og 1 Sata HDD
En masse blæsere (4-5 stk)
OCZ 2 GB dual channel ram 6400/800
Katodelys
DVD/CD drev

Og måske vandkøling i fremtiden.

Jeg ville nok sige mindst 480W, og leder lige nu efter ca. 550W
Er det ikke passende?
Avatar billede tiger_dk Mester
05. januar 2007 - 18:12 #20
vankøling er også fremtiden !
Avatar billede egr_sli Nybegynder
05. januar 2007 - 20:37 #21
edb priser var det første sted jeg ledte, ved bare ikke hvilke producenter der er gode?

Mit indtryk er at disse producenter er gode>:
Enermax
Tagan
Antec
og Be qiuet

det er selvfølgelig også de dyre :S
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
05. januar 2007 - 20:51 #22
>>niels_hansen: jeg tør vædde med at der er overgang i trafo'en inde i psu'en... ;)
Avatar billede tiger_dk Mester
05. januar 2007 - 22:34 #23
har du prøvet at kigge på
http://www.eksperten.dk/priser/ her på eksperten, de har jo en database for den slags, som edbpriser.dk har !
Avatar billede hextoria Nybegynder
06. januar 2007 - 17:08 #24
Har lige prøvet den samme, sat min nye dele til min PC til -> Motherboard, CPU, Ram, grafik kort og Harddiske. Da jeg så skulle tænde for den tog den alt strømmen i huset. Havde en Antec PSU på 550W, den havde dog kun 20 pin til strøm til motherboardet. Så var ude og finde en adapter, som jeg prøvede og så røg strømmen, har du haft brugt sådan en? Eller købte du helt ny PSU?
Avatar billede egr_sli Nybegynder
06. januar 2007 - 21:32 #25
hej hextoria, jeg har ikke købt en ny PSU endnu, men regner med det.

Forstår ikke helt det du siger, jeg brugte 24 pin til motherboard, og en adapter fra PCI-express (6-pin) til 8 pin, også til motherboard.

Hvordan løste du problemet?
Avatar billede hextoria Nybegynder
07. januar 2007 - 09:35 #26
I PSUen havde jeg kun en 20 pin og en 4 pin til AGP. Jeg løste min 20 pin, fra PSUen, med en adapter så den blev til en 24 pin og min 4 pin, fra PSUen, gjorte jeg ikke noget ved den satte jeg i AGP tilslutningen (4-pin). Da jeg tændte PCen sprang strømforsynningen, og har prøvet igen med samme resultat. Må så vente til imrogen med ny PSU, som passer nøjartigt til motherboardet håber det løser mit problem også.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
07. januar 2007 - 15:11 #27
du må meget gerne skrive hvad du finder ud af hextoria!!!
Avatar billede hextoria Nybegynder
07. januar 2007 - 16:26 #28
Tror min fejl ligger i, at jeg har brugt 4 pin stikket, som bruges til AGP. Det har jeg brugt i EXT12V 4-8 pin. Men finder ud af mere imorgen hvis den lokale EDB mand har en ordenligt PSU til de rigtige penge ellers bliver det først tirsdag.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
07. januar 2007 - 20:01 #29
forstår altså stadigvæk ikke (undskyld min dumhed)
Men 4-pin AGP ?

Hvad er det for et stik ?

Kan du finde et billede på nettet af stikket til mig?
Avatar billede hextoria Nybegynder
07. januar 2007 - 21:21 #30
Kan også være det er mig. Fandt lige ud af en ting du har skrevet.

"jeg brugte 24 pin til motherboard, og en adapter fra PCI-express (6-pin) til 8 pin, også til motherboard.'" den 06/01-2007 21:32:47.

Hvorfor bruger du dit PCI-express (6-pin) til 8 pin i dit motherboard, det skal sidde i selve grafikkortet, der er 6 pin til dette. Det er der i mit Geforce kort, godt nok et 7950 GT.

Det stik jeg snakker om er http://datorfixarna.com/catalog/images/SSI-44.jpg, billedet er godt nok en adapter der laver 4pin -> 8pin, men du kan bruge begge muligheder på bundkortet. Rigtigt nok stikket bruges ikke til AGP, troede jeg bare, men til CPUen. Du skal ihvertfald bruge 4 eller 8 pin til motherboardet til at kunne starte PCen.
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
07. januar 2007 - 21:29 #31
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=194288 <-- den er stille...

Den siger meget lidt pga den har en 140 mm blæser der kører ca 1000 rpm når den kører hurtigst...

den er samtidig rigtig stabil, og der er garanteret 520Watt hvorimod de fleste andre har en PEAK effekt på den effekt de opgiver har Chill Innovations en garanteret effekt opgivet som kan bruges kontinuerligt... dvs den her 520W PSU kan virkelig levere 520W hele tiden... (Dens PEAK effekt er til gengæld på 560W...)
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
07. januar 2007 - 21:32 #32
din PSU er død som alle de andre siger, lad være med at gøre noget dumt !!!

dit system skal nok have ca 500W som minimum hvis det skal køre stabilt og kontinuert... men så er du også ret sikker ... derfor jeg anbefaler chill innovation
Avatar billede egr_sli Nybegynder
08. januar 2007 - 14:16 #33
jeg håber saft suseme at min PSU ikke har ødelagt noget af computeren!!!
Tror i den har det? Kan den det?

ferrari_brian:
Kender godt CI Psu'er, den du linker til sidder faktisk i denne pc jeg skriver fra nu :P

Men jeg synes den er for dyr i forhold til watts.
Jaeh, den er stille, men det er der også så mange andre der er!

Men en god PSU, ingen tvivl om det!

Det jeg synes er skidesmart er de såkaldte "modulære" Psu'er, hvor du kun sætter de stik i du skal bruge... Så flyder der ikke 5-6 SATA power stik, når du kun skal bruge et!

Hextoria:
Grunden til jeg brugte min 6 pin til adapteren (8-pin) var at jeg brugte sådan en i stedet:
http://www.com-tra.de/img/p/06759_o.jpg
Avatar billede hextoria Nybegynder
08. januar 2007 - 16:51 #34
Vil det sige du brugte de 6 pin fra PSUen hen til de 8 pin på bundkortet, og det adapter stikket du har linket til det laver du med 2x4pin om til 6 pin til PCI express kortet?

Idag har jeg købt ny PSU fra shg (SCP500LN-TPBL - TitanPower - PSU 500Watt) den er billig. Den har alle de stik jeg skal bruge, men kan godt se en modulære er smart. Hvad med en Hiper (HPU-4K530) fra midt data, billig og smart. Hvis du er hurtig kan du få den imorgen.

Skriver imorgen om mit hardware har taget skade, dog tror jeg det ikke da hardware er noget mere "intelligent" end PSUen.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
08. januar 2007 - 17:14 #35
hiper var den psu der brændte af, så det gider jeg ikke ha :P

>Tror også jeg dropper den modulære PSU, og gemmer de overflødne (kan man sige det? :) stik væk.

helt præcist brugte jeg de 6-pin til en 8-pin adapter der skulle sidde i bundkortet (i stedet for de "normale" 4-pin)

og så brugte jeg den adapter jeg linkede til, til grafikkort.
Avatar billede hextoria Nybegynder
09. januar 2007 - 16:51 #36
Så kom jeg på med min maskine, alting er i tip top stand. Igennem sjove lyde eller noget. Var bare en ny PSU der skulle til. God fornøjelse med din maskine.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
09. januar 2007 - 20:55 #37
åh perfekt...
håber virkelig heller ikke der er sket noget med min comp :P

Godt med noget hjælp herinde fra eksperten, perfekt som altid!

Synes bare at alle dem der vil have point skal lægge et svar!
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
09. januar 2007 - 21:45 #38
:)
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
09. januar 2007 - 21:46 #39
det var et svar ... vil sige at chill innovation er alle pengene værd !!!
Avatar billede tiger_dk Mester
09. januar 2007 - 22:55 #40
svar
Avatar billede egr_sli Nybegynder
10. januar 2007 - 17:25 #41
godt, hvad med dig hextoria?
lægger du også et svar?
Avatar billede hextoria Nybegynder
10. januar 2007 - 19:38 #42
Okay
Avatar billede kajichu Nybegynder
10. januar 2007 - 21:27 #43
Jeg har prøvet det før, jeg købte bare en ny strømforsygning, så virkede det fint igen
Avatar billede egr_sli Nybegynder
11. januar 2007 - 19:43 #44
ej nu kan det kraftstejlme være nok !!!

Nu fik jeg en ny PSU, og den ser ud til at virke fint, men nu er der intet signal på skærmen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

hvad er meningen???
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
11. januar 2007 - 19:45 #45
kan være gfx kortet der ikke er trykket ordentligt på plads, prøv at tage det ud af soklen og sæt det i igen... :)
Avatar billede niels_hansen Praktikant
11. januar 2007 - 19:47 #46
og hjælper det ikke, så prøv med andet gfx kort, hjælper det stadig ikke, må du undersøge tingene en efter en indtil du finder den komponent der skaber balladen.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
12. januar 2007 - 18:47 #47
hey.

Tror jeg opretter en ny tråd med dette problem, da i har hjulpet mig nok her!

Men i må meget gerne holde øje med den nye tråd!
Avatar billede tiger_dk Mester
12. januar 2007 - 19:14 #48
hvad er adressen på den tråd ?