Avatar billede bobmarley Nybegynder
03. januar 2007 - 21:51 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Formatering af laptop

Halløj
Jeg har en Laptop her som er leveret med præinstalleret windows xp home ed., som jeg nu gerne vil have helt rengjort, jeg har en windows xp pro, som jeg vil lægge ind i stedet.
Jeg har prøvet, i command prompt, "format c:" her får jeg en besked om at disken var optaget (eller noget i den retning) og "osuninst.exe" (i c:\windows\system32) og her får jeg besked om at de registreringsoplysningerne mangler.
(Er logget på i safe mode som administrator)

Hvordan får jeg mig en ren computer?
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
03. januar 2007 - 21:53 #1
du skal boote op på windows cd'en og formatere den vej... :)
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. januar 2007 - 21:54 #2
booter op fra din XP Pro cd, og evt sletter partion(erne) og opretter nye og derfter installerer windows.
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
03. januar 2007 - 21:55 #3
put din xp pro skive i drevet og genstart computeren.
computeren skulle nu meget gerne søge efter en bootbar cd og beder dig om at trykke på en vilkårlig tast for at starte windows installationen.
følg guiden på skærmen :)
Avatar billede bobmarley Nybegynder
03. januar 2007 - 21:56 #4
Det kan jeg ikke, for når jeg prøver skriver den at det jeg booter med er ældre end den der allerede er installeret, hvorefter den booter op som normalt
Avatar billede bobmarley Nybegynder
03. januar 2007 - 21:56 #5
*ældre version
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
03. januar 2007 - 21:58 #6
hvad er det for en model laptop? (mærke) :)
Avatar billede bobmarley Nybegynder
03. januar 2007 - 21:58 #7
En Dell Inspiron... laptop
Avatar billede bobmarley Nybegynder
03. januar 2007 - 21:59 #8
510m
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
03. januar 2007 - 21:59 #9
tryk F2 lige når den starter :)
Avatar billede bobmarley Nybegynder
03. januar 2007 - 22:00 #10
Så kommer man ind i bios'en, og...?
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
03. januar 2007 - 22:02 #11
gå ind i boot sequence og sæt dit cd rom drev til første enhed :)
Avatar billede bobmarley Nybegynder
03. januar 2007 - 22:05 #12
Det prøver jeg
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
03. januar 2007 - 22:07 #13
er det ikke bedre at gøre det på den rigtige måde...
Hent en bootdisk, hos,.->>http://www.bootdisk.com/

slet partitionene, og opret en ny..-> http://www.riversen.dk/flash/fdisk/fdisk.php
Og derefter gå i bios, og sæt cd/dvd-rom til 1. bootdevice.
Start op på xp-cd´en, og fuldfør installetionen..->> http://www.riversen.dk/flash/winxp_install/install.php
Konvereter gerne til Ntfs hurtig, da den så vil formatere igen.
Avatar billede bobmarley Nybegynder
03. januar 2007 - 22:07 #14
Virker tilsyneladende. Foreløbig mange tak. vender tilbage, hvis jeg løber på grund!
Avatar billede bobmarley Nybegynder
03. januar 2007 - 22:12 #15
Ups, nu er jeg i Windows setup menuen, og den lister flg:
-: Partition 1 [FAT] 55 MB
C: Partion 2 [Ntfs] 38092 MB
Unpartioned space 8 MB

Skal jeg slette nogle af disse? (Hvad er funktionen af Partition 1?)
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
03. januar 2007 - 22:16 #16
FAT partitionen skal du ikke pille ved da det er en EISA konfiguration (bliver brugt af win vista
så det er c: du skal formatere :)

vil anbefale at tage en dyb formatering dvs ikke NTFS (hurtig) men bare NTFS, når den spørger om det :)
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
03. januar 2007 - 22:18 #17
EISA er noget der er sammenkædet med det nye EFI (Extensible Firmware Interface) model
noget med at det kan indlæse driver o.a. inden et EFI kombatibelt OS bliver indlæst.
lige til en orientering :)
Avatar billede bobmarley Nybegynder
03. januar 2007 - 22:18 #18
hmm.. skal jeg så starte med at slette partition2 og så lave en ny?
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
03. januar 2007 - 22:20 #19
du skulle meget gerne kunne vælge Partition 2 og derefter blive bedt om hvad du vil gøre (Brug samme mappe, formatering, osv) :)
Avatar billede bobmarley Nybegynder
03. januar 2007 - 22:22 #20
Asso, den advarer: At der ligger et styresystem i forvejen og skriver at det kan give problemer...
Avatar billede bobmarley Nybegynder
03. januar 2007 - 22:23 #21
hehe, det skulle man så :)
Avatar billede bobmarley Nybegynder
03. januar 2007 - 22:23 #22
jeg kører derudaf! :) renser i bund og alt muligt
Avatar billede bobmarley Nybegynder
04. januar 2007 - 01:38 #24
Øvbøv, måtte finde alle drivers på underlige steder på nettet først, men nu skulle det virke.. tror jeg, har ikke prøvet det trådløse endnu. Og det er ganske vist.
Mange tak for hjælpen folkens! :D
Umiddelbart ville jeg mene det var psycosoft-funware der kom med løsningen...
Avatar billede niels_hansen Praktikant
04. januar 2007 - 02:28 #25
dell er da ikke en underlig side, det er da ekstremt nemt at finde alle drivere på deres side.
Avatar billede bobmarley Nybegynder
04. januar 2007 - 13:11 #26
Tjoo, jeg blev deep-linket ind på en side på dell, så jeg fik ikke lige fat i at det var nemt. Men skidt med det. Desuden fandt jeg også lige ud af (hørte det, prøvede ikke!) at man bare kunne have bootet op og så lave en geninstallation fra en isoleret område på denne partition, hvor instllatinsfiler, office, drivers og alt muligt lå... det ville nok have været nemmere :)
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
04. januar 2007 - 15:22 #27
jamen det er da godt at høre at det virker nu :)