Avatar billede molokgehenna Nybegynder
03. januar 2007 - 20:09 Der er 20 kommentarer

SATA til IDE kabel (data ikke power)

Nu er det sådan at jeg den anden dag købte et nyt dvd-drev og det var et specielt dvd-drev så der var ikke andre muligheder end at købe det med SATA, men min computer understøtter kun IDE!
Jeg fandt så et ATA til SATA power kabel i en gammel kasse med rod så nu er der strøm til drevet men jeg mangler stadig at få forbindelsen igennem altså finde et SATA til IDE kabel eller hvad det må hedde.

Hvor kan jeg købe et SATA til IDE kabel? (altså kablet som kun overfører dataen mellem computeren og drevet, da strømmen jo nu er fikset)

På forhånd tak
Avatar billede molokgehenna Nybegynder
03. januar 2007 - 20:12 #1
Altså der er tale om jeg skal have lavet det lille smalle kabel (sata) om til det store brede grå (ide) som har en rød stribe løbende med den ene side.
Avatar billede haverslev Novice
03. januar 2007 - 20:19 #2
En sådan stik har jeg aldrig set, tror ikke det kan fåes.
Du kan måske lave et selv, men problemet er jo, at du skal finde de 7 ledninger - fra 40 bens IDE stikke, der skal gå videre over i et SATA stik
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede haverslev Novice
03. januar 2007 - 20:23 #3
Jow, der var jeg vis for hurtig - søgte og fandt dette: (langsom åbning)
http://www.granitedigital.com/catalog/pg52_satabridgeboards.htm
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. januar 2007 - 20:46 #4
det er langt billigere at købe en sata pci controller, kan fået for ca 150,-
Avatar billede molokgehenna Nybegynder
03. januar 2007 - 20:47 #5
tak for det men det var faktisk lige præcis omvendt jeg skulle bruge det altså et sata stik ind i dvd-drevet og så IDE kablet fra computeren kunne blive omformet til SATA hvor der på den ting du linkede til der bliver omformet fra SATA til IDE.

Er priserne på den side der i USD eller?
Avatar billede molokgehenna Nybegynder
03. januar 2007 - 20:49 #6
hov jeg kan da egentlig godt se den ligger der også den hedder: SATA Drive to IDE Bus / Bridge Board

men det er jo USD går jeg ud fra, så er det da mega dyrt, findes der en butik i danmark der forhandler den slags omformer? eller en ledning der omformer det hvad ved jeg? :-)
Avatar billede molokgehenna Nybegynder
03. januar 2007 - 20:50 #7
Niels Hansen, hvor kan jeg købe det ? evt dk link tak
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. januar 2007 - 20:52 #8
det ER dyrt, fordi det ekstremt sjældent benyttes, og udgifterne ved at konstruere sådanne convertere er dyre, f.eks findes der næsten ingen DVD brændere til SCSi, så der benytter man en SCSI 2 IDE bridge, de koster ca 1000,- stykket :S (det er ikke alle maskiner der har IDE, eller SATA)
Avatar billede haverslev Novice
03. januar 2007 - 20:57 #9
Ja det er dyrt, fandt blot det du spurgte om ;o)
Det er jo både til SATA > IDE  /  IDE > SATA  (2 forskellige)
Avatar billede molokgehenna Nybegynder
03. januar 2007 - 20:59 #10
jeg faldt selv over denne http://www.chip-kolding.dk/shop/product_info.php?cPath=51_54&products_id=58

men den er jo med usb og alt muligt som jeg jo ikke rigtigt skal bruge jeg mangler bare så simpel og billig en løsning som overhovedet muligt men hvad ville i så foreslå mig?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. januar 2007 - 20:59 #11
haverslev der er 2 en til hver vej, der er 10$ til forskel på de to.
Avatar billede haverslev Novice
03. januar 2007 - 21:11 #12
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. januar 2007 - 21:17 #13
ja f.eks man skal dog sikre sig det virker med ATAPI enheder (som et cd/dvd drev er)
Avatar billede molokgehenna Nybegynder
03. januar 2007 - 21:44 #14
Det der syntes jeg godt nok også var en ret svedig pris, den løsning jeg selv viste er ret kikset syntes jeg men koster kun 200 kr
Avatar billede haverslev Novice
03. januar 2007 - 21:52 #15
Det er jo dine penge og det er jo også kun dig, der kan bestemme hvordan det skal være og se ud :o)
Prøver blot at give dig nogle muligheder at vælge imellem.
Avatar billede haverslev Novice
03. januar 2007 - 22:00 #16
Avatar billede molokgehenna Nybegynder
04. januar 2007 - 00:20 #17
jamen sådan et kort der munder da ud på bagsiden hvordan skulle det kunne skabe forbindelse igenem til mit dvd-drev? som sidder i computeren
Avatar billede haverslev Novice
04. januar 2007 - 09:23 #18
Det skal jo sidde i en PCI sokkel og der skal så monteres et SATA kabel, fra 1 af de 2 stik som er på kortet og op til drevet
Avatar billede daquar Nybegynder
05. januar 2007 - 11:56 #19
Jeg har set sådan en omformer hos data-discount i Aalborg. Lod dog ikke lige mærke til hvem der havde produceret det.

Det krævede ikke PCI, men var nærmer en sort blok med nogle dioder, med sata i den ene ende og pci i den anden.

Du kunne ringe og spørge dem hvad det hedder.
Avatar billede haverslev Novice
11. januar 2007 - 16:58 #20