Avatar billede dk-jek Nybegynder
03. januar 2007 - 15:39 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Udvidelse af for lille partition

Jeg har en win2003server der af en aller anden uransagelige grund kun har taget 12 GB til sin primær partition - resten af disken er ubrugt. Jeg skal have den udvidet og har forsøgt med diskpart kommandoen, men den vil ikke være med når det er systempartionen jeg forsøger at udvide.

Hvad gør jeg??

JEK
Avatar billede michaelkaas Nybegynder
03. januar 2007 - 15:47 #1
Ved ikke om partion magic virker på server, men det gør det vel.. :)
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. januar 2007 - 15:49 #2
tag en fuld backup med ntbackup, og via ASR disken restorer du det igen (og denne gang partionerer du disken som du vil have den), det er langt den sikreste måde.
03. januar 2007 - 15:53 #3
Partition Magic kan IKKE ændre Windows2003-partition!
Avatar billede michaelkaas Nybegynder
03. januar 2007 - 15:54 #4
erikjuul: okay :) vidste ikke om den kunne, har nemlig kun prøvet den på xp :)
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. januar 2007 - 15:55 #5
men acronis disk suite kan, men stadig en fuld backup med ASR disk er både mere sikkert og gratis. (og afhængig af backup medie hurtigere)
Avatar billede dk-jek Nybegynder
03. januar 2007 - 16:35 #6
Jeg er ikke helt vild med at køre ntbackup - der ligger en Domino og den plejer at være meget følsom over for sådan en øvelse - kan. Bortset fra at jeg selvfølgelig skal have en data-backup, kan man så ikke forestille sig noget med at boote fra CD og så eller skubbe til partionen på disken, der vel så ikke længere opfattes som system-partition - er det helt hen i vejret??
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. januar 2007 - 16:40 #7
du er bange for at tage backup ? :O hvis domino er følsom over der tages backup, så er det lige til skraldespanden.
Avatar billede dk-jek Nybegynder
03. januar 2007 - 16:45 #8
Ikke bange for at tage backup - det går fint med data der er ingen ko på isen her, men selv serveren skal som regel installeres fra bunden, og det går også OK men det er et stort arbejde at få alle ændringer ordentligt på plads...
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. januar 2007 - 16:55 #9
hvorfor vil du nu reinstallere serveren ?? du tager fuld backup med ASR disk, genstarter med din install skive i cdromdrevet, vælger (F2) mener jeg det er (recovery with ASR disk), og indsætter disken, vælger partion / opretter en ny, og backuppen genindlæses...
Avatar billede dk-jek Nybegynder
03. januar 2007 - 16:57 #10
OK - vi prøver....
Avatar billede dk-jek Nybegynder
03. januar 2007 - 16:59 #11
smider du et svar skal du få pointene
Avatar billede dk-jek Nybegynder
03. januar 2007 - 17:00 #12
Glem det - du burde have fået point??
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. januar 2007 - 17:06 #13
nej du skal lige markere mit navn og trykke ok.
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2007 - 17:50 #14
har i overvejet at gøre det på den simple måde ?  convert basic discs til dynamic. og udvid den dynamiske disk ?
Avatar billede dk-jek Nybegynder
03. januar 2007 - 17:54 #15
fortæl
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2007 - 17:54 #16
glem ovenstående, jeg havde ikke lige set at det var boot partitionen.
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2007 - 17:59 #17
det du eventuelt kunne gøre, var at mounte et drive som de skriver om her: http://technet2.microsoft.com/WindowsServer/en/library/cc6970e3-d877-4514-b5bf-67b6a80f30f21033.mspx?mfr=true

Men jeg synes at du skal følge niels hansen's råd,  da det risikerer at blive en "lappe løsning" på lang sigt.
Avatar billede dk-jek Nybegynder
03. januar 2007 - 18:06 #18
Det gør jeg - selvom det ikke lige bliver i dag - nu har vi fået en træls virus på halsen. Fanden tage vedhæftede filer....
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2007 - 18:34 #19
kan varmt anbefale  superantispyware.com