Avatar billede oldschool Nybegynder
03. januar 2007 - 13:13 Der er 28 kommentarer og
3 løsninger

CMS , men hvilket ?

Hey

Jeg skal i gang med et webprojekt. Til dette havde jeg tænkt mig at tage udgangspunkt i et CMS, men kan ikke rigtig beslutte mig for hvilket...

Det der skal være mulighed for er:

Oprette gallerier (rigtig mange)
Oprette artikler (med flere billeder og tekst)
Uploade billeder med resize og thump funktioner
Der skal være en søgefunktion

Derudover skal der helst IKKE være en masse features som kommentering af artikler, mulighed for at oprette en bruger osv... Håber i forstår hvad jeg mener?

Det skal være skrevet i php og må meget gerne køre med en sql db...

Jeg er ret ny i PHP, så derfor skal det helst ikke være sådan, at der skal skrives nye funktioner ind i CMS'et - hellere at der skal skrælles nogle funktioner af...

Har blandt andet luret på PCNUKE, TYPO3, Bitweaver, tinyCMS, Etomite og en hel masse andre, men jeg har ikke fundet et som jeg virkelig synes matchede mine behov - enten alt for store eller alt for mangelfulde...

Derfor vil jeg høre om der var en der har en god idé til valg af CMS som kan understøtte mine krav? Og som i har gode erfaringer med? Det må naturligvis meget gerne være OpenSource...

Jeg siger tak - på forhånd :)

oldschool
Avatar billede mortenkjeldberg Nybegynder
03. januar 2007 - 15:36 #1
Joomla.org

/Mort3n
Avatar billede jensgram Nybegynder
04. januar 2007 - 00:23 #2
http://e107.org/ ?

Har ikke erfaring med det, men det har jeg til gengæld med Typo3. Indlæringskurven er ret stejl, men det kan ALT.
Avatar billede windcape Praktikant
04. januar 2007 - 00:27 #3
Og alt det nævnte er noget elendigt php4 kode, alle sammen med sikkerhedshuller, og et API der er næsten umuligt at udvikle videre på... inklusiv manglende dokumentation (altså.. brugbar dokumentation).

Et godt GRATIS cms findes ikke. Og mængden af dem som koster penge og er kvalitet er også forsvindende lille :(

Synes bare det er vigtig at nævne ;)
Avatar billede jensgram Nybegynder
04. januar 2007 - 00:30 #4
Windcape > Ja, man får jo sjældent det bedste fra alle verdener :( Skal dog ikke kunne udtale mig om sikkerheden (eller manglen på samme) for _alle_ nævnte systemer.
Avatar billede windcape Praktikant
04. januar 2007 - 00:34 #5
Ja, men desværre er udviklerne for alle de nævnte systemer + mange andre nogle værre fjolser, som ikke har den fjerneste ide om systemdesign. Og så er de såå gamgle.

Hvis spørger forkusere på at finde et PHP5 CMS, vil spørger nok opnå højere kvalitet end i nogen somhelst af PHP5 systemer.

Dog ikke Joomla, deres PHP5 version har samme systemdesign magler som orginalen.
Avatar billede durany Nybegynder
04. januar 2007 - 00:40 #6
hva med postnuke? det er php.. har brugt det i et stk tid.. det er nemt og simpelt..

brugte det også til en opgave..

jeg har en anden opgave liggende hvis det er.. men det er i access og asp.

har hele opgaven på pcen som jeg ka send ? det er om en auto virksomhed på nettet hvor man kan leje biler osv.
Avatar billede durany Nybegynder
04. januar 2007 - 00:42 #7
Eller phpnuke.. det er også en fin ide..

du kan altid selv vælge hvor meget af de der features du vil udlade og have med..
Avatar billede windcape Praktikant
04. januar 2007 - 00:43 #8
postnuke? ... tjaa, du kunne jo også bare give dine hemmelig oplysninger ud, og lukke din webside på forhånd, eller vente på deface :p

PHPNuke, Postnuke = STOR SLEMT.. undgå dem for enhver pris.
Avatar billede durany Nybegynder
04. januar 2007 - 00:43 #9
en fin side hvis det bliver postnuke.. men du kan læs lidt om det også..

http://www.postnuke.dk/
Avatar billede durany Nybegynder
04. januar 2007 - 00:44 #10
nu er det jo til en opgave så sikkerheden behøver ikke spille den afgørende rolle.. så det er ikke så galt.. du kan sagtens bruge det.. var oppe i det i 3. G.. fik 9
Avatar billede windcape Praktikant
04. januar 2007 - 00:46 #11
fra postnuke.dk:

'PostNuke er et meget stabilt'
- hahahahha... stabil kode som kræver at du har slået error_reporting fra

'og sikkert produkt'
- sikkert ? derfor at ens PHP opsætning skal slå alle sikkerhedsmodulerne fra, og ikke virker på PHP5?

'og kan med lethed anvendes i meget krævende miljøer.'
- noget siger mig at personen der har skrevet forside texten ikke ved hvad et krævende miljø er.. overhovedet.
Avatar billede windcape Praktikant
04. januar 2007 - 00:48 #12
durany: Hvis du ønsker at kommenterer kvalitet af et PHP produkt, kan du jo passende starte med at fortælle hvad du synes om MVC :-) for at tage noget grundlæggende, som bevis for du har kendskab nok til programming.

Jeg kommenterer produkterne ud fra et fagligt synspunkt, ikke hvor gode/nemme de er og bruge.
Avatar billede durany Nybegynder
04. januar 2007 - 00:55 #13
MVC er ikke noget jeg har sat mig ind i.. oldschool siger "enten alt for store eller alt for mangelfulde"  og jeg bange for det du kaster i nakken på ham er alt for stort, som han siger så han ny i PHP og åbenbart ikke prof i programmering. Så jeg sys phpnuke eller postnuke var en fin ide til en opgave da ikke ville få ham på bunden i karakterskalaen ihvertfald. men det er jo op til ham.. hvis han sys din ide er passende så sys jeg da helt klart han skal kast sig ud i det..
Avatar billede windcape Praktikant
04. januar 2007 - 01:07 #14
Jeg kommenterer bare udfra en professionel faglig viden, så han kan tage det med i sin vudering.

Kun idioter ville klage over at få informationer som kunne hjælpe dem, selvom det ikke passer med deres projekt.
Avatar billede durany Nybegynder
04. januar 2007 - 01:09 #15
"PHPNuke, Postnuke = STOR SLEMT.. undgå dem for enhver pris" og "'PostNuke er et meget stabilt'
- hahahahha... stabil kode som kræver at du har slået error_reporting fra
"

det fortæller ikke så meget om din professionelle faglige viden.. men blot at du ikke bryder dig om det.. sys han vil få mere ud af hvis du nærmere forklarede ham hvorfor han sku vælge noget andet så HAN kan forstå det og ik kun folk der er inde i det mange timer i døgnet..

:)
Avatar billede windcape Praktikant
04. januar 2007 - 01:19 #16
Kunne ikke dy mig for at kommenterer deres forside tekst.. Det er direkte løgn :-)

'sys han vil få mere ud af hvis du nærmere forklarede ham hvorfor han sku vælge noget andet'
- Det har jeg vist skreven, for at få et moderne system, der kan viderudvikles på, virker på ordenlig PHP opsætninger, og ikke hvor der kræves usikre indstillinger (så som safe_mode off, ikke E_STRICT compatibelt etc.), og for at få mindre sikkerhedsfejl, så som XSS attacks.

Hvorfor er det lige du vælger at tage det som et personligt angreb at jeg siger at dine forslag er systemer med extrem mange fejl ? Som du selv siger har du ingen dybere vide omkring advanceret PHP , og/eller system-design, så hvad med at tro på dem som rent faktisk designer sådanne systemer til dagligt?
Avatar billede windcape Praktikant
04. januar 2007 - 01:21 #17
send et email til rasmus@php.net og spørg om hans mening hvis du vil have det helt fra toppen :p
Avatar billede oldschool Nybegynder
04. januar 2007 - 09:45 #18
Meget interesante indlæg! Sov vist i mens de forgik;)

Troede faktisk at nogle af dem jeg havde set på var ret ok, men det lyder somom det ikke  er de mest fantastiske systemer...

Jeg kan sige at jeg ikke har mulighed for at købe noget dyrt system, da jeg er på su og det web jeg skal lave desværre ikke indvolverer penge.

Men for at være nysgerrig - windcape -> Har du et link eller to til gode betalingssystemer?

Hvis man alligevel skulle vælge et gratis cms, hvad ville så være at foretrække? Synes der er lidt delte meninger;)

Tak for de mange indlæg!
Avatar billede oldschool Nybegynder
04. januar 2007 - 09:57 #19
Jeg vil også lige tilføje at jeg overvejer at kaste mig ud i det selv, da det egentligt ikke er ret mange features jeg ønsker... Men kunne godt forestille mig at det er et ret stort projekt når jeg aldrig har lavet billede upload scripts osv før...
Avatar billede coderdk Praktikant
04. januar 2007 - 10:24 #20
Hvis det er et lille projekt ville jeg lave det selv fra bunden. Tag evt. TinyMCE som rich editor sammen med iBrowser-plugin'et (som kan uploade, resize og rotere etc). Det virker fint, og du kan koncentrere dig om noget vigtigt :)
Avatar billede coderdk Praktikant
04. januar 2007 - 10:26 #21
Så lige at du ville have gallerier... iBrowser var blot til billeder i artiklerne... Så jeg ville alligevel gå i gang med at lave et billeduploadsystem, det er ikke så svært :) Drop så i øvrigt iBrowser helt og lav en imagelist ud fra dit system som TinyMCE så kan bruge :)
Avatar billede oldschool Nybegynder
04. januar 2007 - 10:35 #22
coderdk -> Tak for svar!

Vil du så lave et billeduploadsystem hvor man kan oprette undermapper osv (altså vel nærmest gellerier) og så en editor hvor man kan indsætte billeder fra undermapperne eller? Ved ik om du forstår...
Avatar billede coderdk Praktikant
04. januar 2007 - 10:38 #23
Joh, jeg ville holde gallerier og andre billeder (til f.eks. artikler) adskildt. Gallerier skal under alle omstændigheder vel have hvert deres bibliotek, så de andre billeder kan vel lige så godt have mulighed for at være inddelt i biblioteker :)
Avatar billede oldschool Nybegynder
04. januar 2007 - 10:41 #24
Ok, vil du mene det er en god idé at tage udgangspunkt i noget andre har lavet, ex et billedeuploadsystem, og så skrive det om til mine behov? Ellers får jeg måske svært ved at få det til at lykkedes...
Avatar billede coderdk Praktikant
04. januar 2007 - 10:47 #25
Mjoh, måske kunne du bruge iBrowser eller iManager alligevel så, til upload... Check iManager: http://www.j-cons.com/news/more.php?id=159_0_1_0_C
Avatar billede oldschool Nybegynder
04. januar 2007 - 11:01 #26
Virker ret fornuftigt:) Mange tak... Vil sætte mig ned og prøve at få et overblik over hvordan og hvorledes... Og hvis jeg keneder mig selv ret vender jeg nok tilbage på eksperten med lidt problemer i processen;)
Smid et svar, så deler jeg points når alle har svaret
Avatar billede coderdk Praktikant
04. januar 2007 - 11:26 #27
Good luck :)
Avatar billede durany Nybegynder
04. januar 2007 - 14:29 #28
Her får du et svar.. og held og lykke med projektet! :)
Men hvis windcape vil have mine point må du gerne kaste dem til ham istedet så vi ingen sure miner får :)
Avatar billede windcape Praktikant
06. januar 2007 - 01:36 #29
nej tak, jeg er ret ligeglad med points :p
Avatar billede windcape Praktikant
06. januar 2007 - 01:37 #30
(og wow.. jeg er sur fordi jeg siger sandheden? typisk...)
Avatar billede oldschool Nybegynder
06. januar 2007 - 15:17 #31
He he, jeg er meget glad for sandheden! Og siger mange tak for hjælpen...