Avatar billede lhademmor Nybegynder
02. januar 2007 - 19:43 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Hjælp, jeg kan ikke bruge Maxtor OneTouch II ekstern harddisk!

Hej, jeg har lige fået et stort problem.
Jeg har en Maxtor OneTouch II ekstern harddisk. Jeg bruger blandt andet BitTorrent (Azureus) og downloader direkte til Maxtor-disken.

Nu kom der så, mens Azureus kontrollerede en mappe, en gul udråbstegnsfirkant nede i systembakken, som informerede mig om at der var en fejl i nogle af filerne på F:\Hvor-jeg-nu-lagde-det og at jeg skulle køre chkdsk for at rette op på fejlene.

Jeg lukkede Azureus og åbnede derefter Denne computer, hvor jeg højreklikkede på F: > Egenskaber > Funktioner > Undersøg nu.... Jeg satte fejlsøgningen igang, men den sagde omgående, at den skulle bruge filer som Windows brugte og spurgte om den måtte påbegynde fejlsøgningen ved næste genstart. Jeg trykkede ja og genstartede derefter computeren i den tro at chkdsk ville starte.

Problem er bare at det gjorde den ikke. Windows startede som normalt, men nu kunne jeg ikke længere komme ind på F:, da Windows sagde at "mappen eller drevet er beskadiget".

Jeg har meget vigtig data på den disk (jeg bruger den også til lidt backup), så jeg vil meget nødigt miste indholdet af disken.

Er der nogen, der ved hvad jeg skal gøre??
Avatar billede haverslev Novice
02. januar 2007 - 19:56 #1
Prøv med Getdataback, det bedste recovery program, efter min mening - har altid kunnet genskabe/redde ca. 95% af alle data
http://www.runtime.org/downloads.htm

Mini guide:
http://dbhome.dk/bartfreak/guider/Getdataback%20mini%20guide.htm
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
02. januar 2007 - 20:06 #2
jeg ville nok prøve at pille den ud, og sætte den til ide-stik, for at se om bios kan se den.(også før du prøver getdataback)
Også prøve at køre en schdsk /r, fra systemgenoprettelseskonsolen. (f8) el. start op på din xp-cd, og tryk r.
Avatar billede uffesteenberg Novice
03. januar 2007 - 12:08 #3
Har haft lignende problem med direkte downloads fra P2P-programmer til ekstern harddisk... fik endelig chkdsk startet men mange filer blev ændret.. fra nu af downloader jeg til disken i PC'en og flytter selv til den eksterne...

Jeg har gode erfaringer med at gendanne filer med..

http://www.stellarinfo.com/
http://www.ontrack.com/easyrecoveryprofessional/

PS: Ontracks program er vist mest effektivt i "raw"-mode (tager tid, men bedst hvis mapper osv. er væk)
Avatar billede lhademmor Nybegynder
03. januar 2007 - 13:05 #4
uffesteenberg > Jeg prøvede stellar Phoenix programmet, og satte den til at skanne disken. Men når den når til "sector 16106 of 398283480" fryser programmet totalt, og intet sker.
Avatar billede uffesteenberg Novice
03. januar 2007 - 13:10 #5
Hmmm... underligt, med mindre din disk ligefrem er fysisk skadet.. Prøv de andre og er der mulighed for en slags "quick scan" så kør den først.. virker det fint kan du vælge de mere grundige scanninger..

Hvis du får brug for det kan man downloade nogle værktøjer hos Maxtor til at analysere harddisken for fejl..
Avatar billede uffesteenberg Novice
03. januar 2007 - 13:12 #6
Avatar billede lhademmor Nybegynder
03. januar 2007 - 13:27 #7
Status-update. Jeg kører nu EasyRecovery i raw-mode. Det går røv-langsomt, men foreløbigt er der i det mindste ingen problemer
Avatar billede uffesteenberg Novice
03. januar 2007 - 13:29 #8
Jeps.. brugte den selv forleden til at finde slettede billeder på en 160 gb ekstern Maxtor... ca 44 timer - men har også en lortegammel computer med kun USB 1.0 :-(
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
03. januar 2007 - 13:33 #9
lav et image af disken, og recovery fra det.
At teste med flere programmer og scanne m.m.., kan forværrer filernes tilstand.
Efter min mening er getdataback klart det bedste.
Men flere har haft held med Helgec´s foreslag, se linket i 1. indlæg.
Avatar billede haverslev Novice
03. januar 2007 - 13:35 #10
Hvorfor ikke bruge getdataback ? - det virker ;o)
Avatar billede uffesteenberg Novice
03. januar 2007 - 13:46 #11
Naturligvis er Getdataback også udmærket.. har selv prøvet det ;-)
Avatar billede haverslev Novice
03. januar 2007 - 13:47 #12
Det er bare det bedste der er på markedet pt.
Avatar billede lhademmor Nybegynder
03. januar 2007 - 14:12 #13
-bartfreak: Hvordan laver jeg et image af disken, når XP ikke engang gider tale til den? Jeg kan kun se disken, men den fylder (ifølge XP) kun 0 bytes.
EasyRecovery kører stadig, ETA: 2 timer (længe leve USB 2.0 :-))
Avatar billede uffesteenberg Novice
03. januar 2007 - 14:53 #14
Tvivler på det hjælper, men har du evt. prøvet at forbinde den til en anden computer?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
03. januar 2007 - 15:55 #15
Avatar billede lhademmor Nybegynder
03. januar 2007 - 17:03 #16
uffesteenberg > Ja, det har jeg. Samme problem.
-bartfreak > Nu har jeg så desværre det problem, at mængden af data på den eksterne er større end jeg overhovedet kan have på mit C-drev.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
03. januar 2007 - 17:19 #17
det bedste er at kopiere filerne ind på en helt 3 disk..
Og man må jo forvente at man skal ha en ledig diskplads, på ca. samme størrelse som den disk man skal recover(især hvis du laver et image). el. ihvert fald, som størrelsen af de data, man skal recover.

Men du kan jo plukke de filer du vil ha´ ud, i getdataback´s stifinder....
(hvis du bruger programmet)

Men trøst dig med, at det vil koste ca. 1000,- for hver gb du recover, hvis du fik et firma til at gøre det.
Så måske du skal investere i en ny, også lave den intern.!
Avatar billede haverslev Novice
03. januar 2007 - 19:45 #18
Det er desværre ikke smart at skulle stoppe eller starte op igen med recovery program - f.eks pga. manglende plads osv.
Hver gang du prøver med et program eller starter / stopper et recovery program, så kan det sker at der mistes data og du ikke kan genskabe det igen.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
03. januar 2007 - 20:05 #19
enig..!
Man skal planlægge fra starten, hvordan man vil gribe det an, og ha diskplads nok.
Men har man et image, kan man jo altid prøve at lave et nyt, hvis man ikke er tilfreds med resultatet.
Avatar billede lhademmor Nybegynder
03. januar 2007 - 20:52 #20
Okay, nu er GetDataBack for NTFS endelig blevet færdig med at scanne - og leverede en god og en dårlig nyhed.
Den gode er, at jeg kan se at alle filer stadig er der og er intakte
Den dårlige er, at jeg ikke kan gøre noget ved det. Jeg må ikke flytte filer da jeg har en "unlicensed version". Hvad gør jeg?
Avatar billede haverslev Novice
03. januar 2007 - 21:02 #21
Hmm, gik udfra du havde læst følgende:
The trial versions of GetDataBack will perform the recovery and will show you all the files that are recoverable. You can open and view files to verify that the recovery was successful. In order to copy the recovered data to another location you need to purchase a license key for the software. You don't have to run the program again, just enter the license key in the demo version.

https://www.runtime.org/ccform_eu.htm
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
03. januar 2007 - 21:27 #22
ja det koster ca. 79 $.
Tæske smart feature fra deres side.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
03. januar 2007 - 21:28 #23
men ps: helgec´s foreslg er gratis..!
se linket i 1. indlæg.
Avatar billede lhademmor Nybegynder
03. januar 2007 - 22:05 #24
-bartfreak: Jamen henvender helgec's sig ikke kun til fotos? Og hvis ikke, genskaber det så ikke hele disken på mit C-drev? (for der er jo som bekendt ikke plads).
Anyway, hvad bør jeg gøre nu?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
03. januar 2007 - 22:18 #25
helge gendanner alle data, men som sagt skal du ha diskplads nok, til at kunne gendanne det.
Og jeg er ikke 100% inden i hans metode, måske han selv kunne komme på banen.?
Jeg ville lave et image af disken, og gendanne fra det. Og ja, det kræve virkelig mange gb. Og når du scanner med getdataback, så bare lad det køre til det færdig, gem efter hver scanning, hvis du laver en fejl.
Det mest optimale er at have flere drev,. altså for partition getdataback finder. Så kopiere du indholdet til hver sit nye drev, på en helt anden hd.
På den måde kan man jonglere lidt.
Men som sagt, det kræver meget diskplads og tålmodighed.
Det er ligesom derfor at andre folk tjener kassen for at gøre det for dig.O)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
29. januar 2007 - 13:36 #26
smider et svar.!

Håber det lykkedes..O)
Avatar billede haverslev Novice
29. januar 2007 - 14:08 #27
Et svar herfra også, hvis jeg var til hjælp - ellers afvis ;o)
Avatar billede lhademmor Nybegynder
24. oktober 2007 - 11:20 #28
haverslev: Jeg købte programmet, og reddede disken. Tak for hjælpen, og undskyld det sene svar :)