Avatar billede berdal Nybegynder
02. januar 2007 - 08:32 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Hvordan redigerer man et "favicon" ikon?

Jeg vil meget gerne lave et såkaldt "favicon", der vises i adresselinien i browser-vinduet når man besøger den pågældende side.

Men hvordan laver man et ikon? Eller redigerer et allerede eksisterende? PS vil ikke arbejde med det - endsige åbne det. Paint kan derimod godt åbne det, men gemmer det redigerede ikon som bitmap-billede.
Avatar billede coderdk Praktikant
02. januar 2007 - 09:09 #1
Til at arbejde med ikoner bruger jeg personligt Axialis IconWorkshop som integrerer fint med photoshop - Det er nok det mest geniale ikonprogram jeg har prøvet :)
http://www.axialis.com/iconworkshop/
Avatar billede jokkejensen Novice
02. januar 2007 - 10:06 #2
i moderne browsere kan man bruge gif/png som man har lyst til, størrelsen er også underordnet.

Men for bagudkompabilitet anbefaler jeg selvfølgeligt de 16x16px, om det er komprimeret som bitmap eller andet er underordnet i den størrelse :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Favicon
Avatar billede berdal Nybegynder
02. januar 2007 - 12:12 #3
Af én eller anden grund vil IE (som er nyeste udgave) ikke læse png/gif m.fl. - Som ellers fungerer fint i hhv. Opera og Mozilla Firefox ... Men Axialis IconWorkshop fungerer rigtig fint med hensyn til at lave .ico ikoner...
Så, coderdk - du må meget gerne smide et svar, så du kan høste points'ne...
Avatar billede old-faithful Praktikant
02. januar 2007 - 12:57 #4
Du kan bruge IconEdit32 (http://www.onlythebestfreeware.com/program.asp?program_id=135) til lave ikoner i 16x16 (med 16 farver). Så skal du blot uploade "favicon.ico" til rodmappen. I Internet Explorer skal man normalt tilføje siden til Foretrukne før man kan se sitets favicon.
Avatar billede coderdk Praktikant
02. januar 2007 - 14:04 #5
Jeg synes du burde dele dem mellem jokkejensen, old-faithful og jeg :-D
Avatar billede lajlev Nybegynder
02. januar 2007 - 22:31 #6
Jeg bruger altid dette online værktøj http://tools.dynamicdrive.com/favicon/
Avatar billede tobbersecondary Nybegynder
04. januar 2007 - 20:56 #7
Hvis du bruger Photoshop til dit grafiske arbejde, er langt det letteste at downloade .ico plugin, der tillader dig at gemme i ikonformatet direkte fra "save as" menuen.

Du kan hente .ico plugin her:

http://www.telegraphics.com.au/sw/

Placer filen i Photoshop-mappen: adobe/photoshop/plugins/fileformats

Genstart Photoshop og voila...

-Tobber
Avatar billede old-faithful Praktikant
04. januar 2007 - 22:40 #8
Jeg springer over i denne omgang. Det var ikke fordi jeg kom med noget nyt ;-)
Avatar billede wandahl89 Nybegynder
31. januar 2007 - 20:03 #9
Jeg har et Plug-In til Photoshop liggende som kan gemme filer som .ico format.
- Det virker i følgende versioner:

* Photoshop all versions 3.0-7.0, CS, CS2 on PowerPC Macintosh (OS X, OS 9 and Classic)
* Photoshop 4.0 / MacOS 8.0 on 68K Macintosh
* Photoshop 5.0, 7.0 & CS on Windows 98/NT and XP.
* Paint Shop Pro 9 (may not work correctly with earlier versions due to PSP plugin compatibility issues)
* reported to work with Photoshop Elements 3.0 (Mac US$79.99/Win US$89.99. Prices at time of writing)

Tror du det kan bruges ?