Avatar billede cobran Praktikant
02. januar 2007 - 00:52 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Overclocing af Athlon 5000+

Jeg har prøvet at overclocke min amd 5000+ fra 2,6 til 2,8 og det har passeret test fra programmer som Aqua Mark og 3D Mark uden at den gik ned! Men når jeg skal spille spil får jeg blå skærm!

Jeg læste ved nogen eksperter at ved 2.8 skulle man sætte voltage op for at gøre den mere stabil (jeg har kun sat reference clock op)  men allerede ved første gang jeg sætter den ét tak højere op så bliver talene røde! og så tør jeg ikke at lave den om fra standarden 1,35v

Skal jeg være ligeglad med det og prøve eller skal jeg tage det alvorligt?
Avatar billede simlau Nybegynder
02. januar 2007 - 19:40 #1
Man bliver nød til at give cpu'en noget at arbejde med hvis man vil have de skal løbe hurtigere. Så du bliver nød til at give den noget mere støm hvis du vil OC.

Hvor bliver tal'ende røde?

Hvad for noget køling har du?

Hvad for et bundkort har du?

Hvad for nogle ram har du?
Avatar billede cobran Praktikant
02. januar 2007 - 23:15 #2
Hvor bliver tal'ende røde?: Inde i Jumperfree config. hvor jeg vil sætte CPU voltage op fra standarden [1.300v] der bliver alle tallene over det røde!

Hvad for noget køling har du?: - Jeg har 2 store kølere foran og bagi kabinettet og så den CPU køler der følger med AMD 5000+ In box...

Hvad for et bundkort har du - Asus M2N32 WS Professional

Hvad for nogle ram har du - 4x 1GB Corsair PC2-6400

og en 600watt strømforsygning
Avatar billede simlau Nybegynder
03. januar 2007 - 12:47 #3
Du skal ikke tage dig af at bios'en laver talende røde. Men du skal sørge for at holde øje med cpu temperaturen, dette kan gøres i speedfan, hmonitor eller ligende.

Normalt skal man ikke OC med en standart køler, da den simpelhed ikke køler godt nok, jeg vil foreslå dig at købe en ny at sætte på.

Dit bundkort skulle være et rigtig godt OC bord, så det skulle ikke være din begrænsning.

Men jeg har læst engang at der skulle være problemer med at OC hvis man brugte alle 4 ram slots, men dette er jeg ikke sikker på, måske er der nogle andre her inde der ved noget om det. Jeg har selv aldrig OC på en med over 2 gb ram. Men ellers er PC2-6400 ram hurtige nok til at gå op til en fsb på 400, men det kan du nok ikke få resten af systemet til :P.

Har du opdateret din Bios til den nyeste version? så får man ofte mere muligheder for at regulere på forskellige ting i bios så man få et mere stabilt OC.