Avatar billede jso Nybegynder
23. november 1999 - 09:13 Der er 13 kommentarer og
4 løsninger

Vurdering af PC køb

Jeg har fået et tilbud på en pc.
Er der nogen der har erfaring eller råd om de forskellige dele i den.
Jeg skal bruge den til billedbehandling og div. grafisk arbejde og 3d spil.
PIII- 500 Mhz,
128 Mb ram,
13,5 Gb IBM-HD 2 MB cache 5400 omdr.
17" AOC skærm 0,26 dot
48 speed cd
Pris kr. 10.039
Avatar billede jso Nybegynder
23. november 1999 - 09:15 #1
Jeg glemte grafikkortet.
Creative Riva TNT2 32 Mb.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
23. november 1999 - 09:24 #2
Hehehe...
Vil du skrive lidt mere om hvilke mærker bundkort, kabinet, lydkort, mus, tastatur osv. osv osv. er af???
Avatar billede lowrider Nybegynder
23. november 1999 - 09:49 #3
Det eneste jeg kan se der er galt, er at harddisken måske er lidt lille, hvis du skal lave større grafiske opgaver.

Ellers ser det ud til at være helt ok!
Avatar billede mikroman Nybegynder
23. november 1999 - 10:54 #4
Din Harddisk er for langsom, den skal minimum kører 7200 omdr. og så skal den være større end 20Gb. Du burde måske også se efter et nyt grafikkort, der er kommet grafikkort på markedet med GPU (Graphics Processing Unit), som går uden om CPU'en når det behandler grafik.
Og sidst men ikke mindst,  er det sgu' for dyrt. Hvis du selv samler den kan det gøres for ca. 10000 med en 19" skærm.

MVH

Mikroinstruktøren
Avatar billede Slettet bruger
23. november 1999 - 11:15 #5
Hm... lige i overklanten, mht. prisen...! Hm.. nu gør jeg lige lidt reklame, for dem, hvor jeg købte min puter... ---> http://www.ocs.dk Han er rimelig med priserne...
Avatar billede lowrider Nybegynder
23. november 1999 - 12:02 #6
Jeg har en 20,3 GB udgave af hans disk og den er ikke ligefrem langsom.

Den kan køre UDMA/66 når jeg engang får købt en controller.
Avatar billede neptun Nybegynder
23. november 1999 - 13:00 #7
Hvis der er tale om Grafisk er TNT2 32 Mb, et udmærket valg. Men skal du sidde i længere tid foran en skærm, er det en fordel, at det er en Trinitron eller en Diamantron skærm (max. 0.26 dot).

Giver mikroman ret vedr. HD.

Prisen acceptabel, hvis det er mærkevare.
Avatar billede geeeet Nybegynder
23. november 1999 - 13:03 #8
128 mb ram er heller ikke meget hvis du skal lave større grafiske opgaver...
Avatar billede spacey Nybegynder
23. november 1999 - 13:57 #9
Prøv at kigge på http://rainbowpc.dk
Avatar billede spacey Nybegynder
23. november 1999 - 13:58 #10
Undskyld, den hedder http://www.rainbowpc.dk/
Avatar billede i11uzion Nybegynder
24. november 1999 - 09:21 #11
mikroman>>> Man kan altså sagtens leve med en 5400rpm harddisk... Altså det går jo selvfølgelgi en del hurtigere med en 7200rpm, men hvis farten ikke er sååååååååå vigtig så er 5400 ok...
(... De larmer heller ikke så meget... :)
Avatar billede gnarf Nybegynder
24. november 1999 - 11:16 #12
Og så ville jeg iøvrigt proppe en Athlon 500 i, i stedet for en P3 500. Bundkort er lidt dyrere, men du får en markant hurtigere maskine, især til tung grafik.

Sørg for at du får Asus's K7M bundkort revision 1.04, og en AMD godkendt strømforsyning.

Har lige samlet en komplet Athlon 500 i weekenden, den kørte utrolig godt. Ingen problemer.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
25. november 1999 - 09:42 #13
... Jeps, jeg har også gode erfaringer med Athlon...
Avatar billede johnnyboy Nybegynder
25. november 1999 - 14:43 #14
Athlon sparker røv, den eneste ulempe er at den skal bruge en 300 W strømforsyning, hvilket er en del mere strøm end ved alm. computere.....
Avatar billede badboys Nybegynder
02. december 1999 - 21:55 #15
Alhlon ville måske være hurtigere en Pentium IIIén hvis den havde 200 MHz RAM, men det har den vist ikke endnu!!! :-(

Så jeg kan kun anbefale Pentium III på et Asus P3B-F bundkort.

Jeg har lavet massere af test hvor 90%  af alle test programmer siger at Athlon er den hurtigste, men når man bruger computeren er pentium III langt den hurtigste, f.eks. ved opstart af 3D-sudio max II starter Pentiumén maget hurtigere op!!!!

Så man skal ikke stole på hvad test programmer siger!!! :-(

Og så mener jeg også at AMD altid siger :  "Nu har vi lavet Processoren der er mange gange bederer end Intels bedste Processor"  men det har altid vidst sig at deres Processor ikke kunne en skid når alt kommer alt !!!

PS. Den nye Maxtor "36 GB., 7200 rpm, 2 Mb. buffer" skulle banke alle IBM diskene.

Men det er kun noget jeg har hørt.
Avatar billede gnarf Nybegynder
03. december 1999 - 09:51 #16
Hehe, sjovt nok kører mange af testsne på at Athlon specielt er hurtigere i 3D studio end en tilsvarende clocked Pentium. Men så er det så op til en selv om det er vigtigst programmet starter hurtigt op, eller om det er vigtigst at det er renderingen der går hurtigst.
Avatar billede badboys Nybegynder
03. december 1999 - 15:22 #17
Nu er det sådan, at det ikke kun er ved opstarten af 3D-studio max II, at en Pentium III er hurtigst, men også renderingen som er hurtigere.

Det har jeg prøvet i dag, så det ....

Jeg må nok indrømme at jeg hader AMD, men den er nu ikke hurtigere end Pentiunen, med mindre at der kommer 200 MHz ram i den og at der kommer programmer som er skrevet til de nye 3D-Now instruktioner.

Og hvor mange programmer er i dag skrevet til dem, ikke ret mange !!!!

Sokkelede elendige mugkoste AMD, de kommer sku´ingen steder med deres udvikling.